Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
P. Holm Nyland
(Retur til oversigt)
Hjemsted Vejle. Dambrug. Se også P. Holm Nyland efter 1966.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
ZF 500040 | Wegmann | 1920 | 9,61 m. | 5 m. | Købt 1933 fra DR Stuttgart 513 626 P. Fisketransportvogn. Last 11,6 tons. Tara 18 tons (uden vand), fra 1950 16,2 tons, fra 1954 17,2 tons. Bundflade 21 m². Skruebremse i bremsehus (fjernet 1954). 4 vandkar á 2505 liter. 20 iltflasker. Trykluftbremse. Vacuumledning. Varmeledning. Nødbremse. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Vejle H. Udrangeret og oph. 1959. |
ZF 500041 | Scandia | 1922 | 8,64 m. | 4,5 m. | Ombygget 1929 af Cvk Ar fra DSB QRB 36307 til Fisketransportvogn. Last 10,5 tons (fra 1938). Tara 14,2 tons (uden vand), fra 1952 14,7 tons. Bundflade 19 m². Skruebremse i bremsehus (fjernet 1952). Trykluftbremse. Varmeledning. Vacuumledning. 2 vandkar á 3000 liter og 2 vandkar á 2000 liter. 24 iltflasker. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Vejle. Cylinderpuffere fra 1933. Retur 1955 til DSB QRB 36307. |
ZF 500042 | Scandia | 1922 | 8,64 m. | 4,5 m. | Ombygget 1930 af Cvk Ar fra DSB QRB 36335 til Fisketransportvogn. Last 10,5 tons (fra 1938). Tara 14,2 tons (uden vand). Bundflade 19 m². Skruebremse i bremsehus. Trykluftbremse. Varmeledning. Vacuumledning. 2 vandkar á 2500 liter og 2 vandkar á 2000 liter. 20 iltflasker. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Vejle. Cylinderpuffere fra 1933. Retur 1945 til DSB QRB 36335. |
ZF 500043 | Scandia | 1945 | 10,16 m. | 6 m. | Fisketransportvogn. I drift 4/4-46. Last 13,5 tons, fra 1954 13,2 tons. Tara 15,4 tons (uden vand), fra 1954 16,5 tons. Bundflade 23,8 m². Skruebremse. Trykluftbremse. Varmeledning. 20 iltflasker. 4 Vandkar, fra 1954 6 vandkar i alt 12000 liter vand. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Vejle. Solgt 1964 til DB 579 456 P (evt. 579 156). |
ZF 500044 | Scandia | 1953 | 9 m. | 4,85 m. | Hvid fisketransportvogn. Bundflade 20,8 m². Last 13,2 tons, 13,5 tons (1961). Tara 15,8 tons, 16,7 tons (1961). Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Nødbremse. Varmeledning. 20 jernflasker med ilt. 4 kar i alt 12000 liter vand. Flaskegasanlæg til opvarmning. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Vejle. Omlitreret 1966 til 0220044. |
ZF 500045 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Hvid fisketransportvogn. Ombygget 1954 fra DSB IAL 19545. Bundflade 21,3 m². Last 12 tons. Tara 16,2 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. 20 jernflasker. 4 kar, 5 kar i alt 12000 liter vand (1961). I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Vejle. Retur 1962 til DSB IAL 19545. |
ZF 500046 | Kaminski | 12 m. | 6 m. | Hvid fisketransportvogn. Købt 1956 fra DB 579 116. Bundflade 25 m². Last 13,8 tons. Tara 18,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Nødbremse. Varmeledning. 20 jernflasker. 4 kar i alt 12500 liter vand. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Vejle. Solgt 1964 til DB 579 157 P. | |
ZF 500047 | Scandia | 1958 | 10,58 m. | 5,7 m. | Fisketransportvogn. I drift 12/3-58. Bundflade 25,2 m². Last 16,5 tons. Tara 17,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse på høj platform. Nødbremse. Varmeledning. 20 iltflasker. 4 kar, 6 kar i alt 15000 liter vand (1961). I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Vejle. Solgt 1966 til DSB. Ombygget 1967 til Specialvogn 425. Solgt 1987 til DJK. Randers 2005. Bramming 2008. |
Jernbanebøger
Banernes Biler. Pris 310 kr.
Læs mereNakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.
Læs mere