Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Sydjysk Damkultur
(Retur til oversigt)
Firmaet P.Hansen og P.Jørgensen I/S, Lunderskov. Fra 1944 hjemsted Vejen. Dambrug.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
ZF 99801 | Hawa | 1908 | 9,6 m. | 4,5 m. | Fisketransportvogn. Type DR G02. Last 10 tons. Tara 15,5 tons. Bundflade 21,3 m². Skruebremse i bremsehus. Trykluftbremse. Varmeledning. Udstyret med benzol motor med pumpe og iltningsapparat, fra 1917 ilt på stålflasker og tara 14,3 tons. Tyske slutsinalholdere, løbebrætter og stænger. I vognen må befordres levende fisk i vognladninger. Hjemsted Lunderskov. Omlitreret 1921 til ZF 500001. |
ZF 500001 | Hawa | 1908 | 9,6 m. | 4,5 m. | Fisketransportvogn. Type DR G02. Omlitreret 1921 fra ZF 99801. Last 10 tons. Tara 14,3 tons (uden vand) (1928), 16 tons (1933). Bundflade 21,3 m². Skruebremse i bremsehus. Trykluftbremse (1928). Fra 1927 vacuumledning og nødbremseklap. Varmeledning. Tyske slutsignalholdere. Fra 1923 forsynet med 12 iltflasker og Iltningsapparat mens pumpe og motor er fjernet. Opvarmning i ledsagerummet fra 1930. Fra 1932 22 jernflasker og tara 16,3 tons. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet: P.Jørgensen og P.Hansen, Sydjysk Damkultur. Hjemsted Lunderskov. Solgt 1933 til N. Jøker ZF 500062. |
ZF 500002 | Uerdingen | 1907 | 9,6 m. | 4,5 m. | Købt 1923. I drift 18/1-24. Fisketransportvogn. Type DR G02. Last 10 tons. Tara 15,2 tons (uden vand), fra 1940 14,4 tons. Bundflade 21,3 m². Trykluftbremse (1928). Fra 1927 vacuumledning og nødbremseklap. Varmeledning. Tyske slutsignalholdere. Skruebremse i bremsehus (fjernet 1950). Opvarmning i ledsagerummet fra 1929. 2 vandkar á 2.900 liter og 2 vandkar á 2.550 liter. 12 Stk. iltflasker og Iltningsapparat. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet: P.Jørgensen og P.Hansen, Sydjysk Damkultur. Hjemsted Lunderskov (1933), fra 1942 Vejen. Ombygget 1950 uden bremsehus med rangerskruebremse, svingdøre i stedet for skydedøre og akselafstand 6 m. Udrangeret 1955. |
ZF 500003 | Krause | 1924 | 9,6 m. | 4,5 m. | Fisketransportvogn. Type DR G10. I drift 4/2-24. Last 10 tons. Tara 15,2 tons (uden vand). Bundflade 21,3 m². Skruebremse i bremsehus. Trykluftbremse (1928). Fra 1927 vacuumledning og nødbremseklap. Opvarmning i ledsagerummet fra 1929. Varmeledning. Tyske slutsignalholdere. 4 vandbeholdere á 2700 liter. 12 Stk. iltflasker og Iltningsapparat. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet: P.Jørgensen og P.Hansen, Sydjysk Damkultur. Hjemsted Lunderskov. Solgt 1940 til DSB IEB 18801. |
ZF 500004 | Quedlinburg | 1924 | 10 m. | 5 m. | Fisketransportvogn. Købt 1928 fra EVA nr. 202. Last 12,8 tons, fra 1951 11,7 tons. Tara 16,5 tons (uden vand), fra 1951 17,5 tons. Bundflade 21,3 m². Skruebremse i lavt bremsehus (fjernet 1951). Trykluftbremse (1928). Nødbremse. Varmeledning. Vacuumledning. Tyske slutsignalholdere. 20 Stk. Jernflasker med Ilt og Iltningsapparat. 4 vandkar á 2.500 liter. Ledsagerum. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet: Hansen & Jørgensen, Sydjysk Damkultur. Hjemsted Lunderskov (1933), fra 1944 Vejen. Udrangeret 1956. |
ZF 500005 | Scandia | 1953 | 9 m. | 4,85 m. | Hvid fisketransportvogn. Bundflade 20,8 m². Last 13,2 tons, 13,5 tons (1961). Tara 15,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse på høj platform. Nødbremse. Varmeledning. 20 jernflasker med ilt. 4 vandbeholdere i alt 12000 liter vand. Flaskegasanlæg til opvarmning. I vognen må befordres: Levende fisk. Hjemsted Vejen. Solgt 1963 til DB 516 536 P (516 636?). |
ZF 500005 | Quedlinburg | 1923 | 9,1 m. | 4,5 m. | Fisketransportvogn. Købt 1928 fra EVA nr. 201. I drift fra 1929. Last 12,8 tons. Tara 15,9 tons (uden vand). Bundflade 20,2 m². Skruebremse i bremsehus. Trykluftbremse (1928). Nødbremse. Varmeledning. Vacuumledning. Tyske slutsignalholdere. 2 vandkar á 3040 liter og 2 vandkar á 2725 liter. 24 Stk. Jernflasker med Ilt og Iltningsapparat. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet: Hansen & Jørgensen, Sydjysk Damkultur. Hjemsted Lunderskov. Solgt 1937 til Brdr. Nissen Jøker ZF 500022. |
ZF 500006 | Scandia | 1955 | 10,58 m. | 5,7 m. | Hvid fiskevogn. Last 15 tons. Tara 16,4 tons, 17,6 tons (1961). Bundflade 25,2 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse på høj platform. Nødbremse. Varmeledning. 20 iltflasker. 6 kar i alt 13500 liter vand. Flaskegasanlæg. I vognen må befordres: Levende fisk. Hjemsted Vejen. Ombygget 1959. Solgt 1965 til Brdr. Nissen Jøker ZF 500021. |
ZF 500007 | Scandia | 1956 | 10,58 m. | 5,7 m. | Fisketransportvogn. Last 15 tons. Tara 16,1 tons. Bundflade 25,2 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Nødbremse. Varmeledning. 20 iltflasker. 6 kar i alt 13600 liter vand. Flaskegasanlæg. I vognen må befordres: Levende fisk. Hjemsted Vejen. Solgt 1963 til DB 516 637 P. |