Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1980 - 2024
Grindstedværket A/S
(Retur til oversigt)
Fra 1981/83 Grindsted Products A/S. Fra 1989 Danisco Grindsted Products A/S. Se også Grindstedværket før 1980.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
720 3 400 | Värtan | 1946 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 400. Tankvogn. 80 km/t. 23.400 liter. Tara 10,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
720 3 403 | Chr. Olsson | 1950 | 9,2 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 403. Tankvogn. 80 km/t. 23.000 liter. Tara 12,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Solgt 1982 til BASF 720 2 746. |
720 3 404 | Chr. Olsson | 1950 | 9,2 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 404. Tankvogn. 80 km/t. 22.600 liter. Tara 13,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Solgt 1982 til BASF 720 2 747. |
720 3 406 | Värtan | 1946 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 406. Tankvogn. 80 km/t. 23.300 liter. Tara 11,4 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
720 3 407 | Värtan | 1946 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 407. Tankvogn. 80 km/t. 23.500 liter. Tara 11,5 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
720 3 408 | Värtan | 1946 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 408. Tankvogn. 80 km/t. 23.400 liter. Tara 11,5 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
700 1 409 | Värtan | 1947 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 409. Tankvogn. 80 km/t. 23.300 liter. Tara 12,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Solgt 1982 til BASF 700 1 749. |
700 1 410 | Chr. Olsson | 1947 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 410. Tankvogn. 80 km/t. 23.300 liter. Tara 12,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Udrangeret 1983. |
720 3 411 | Värtan | 1947 | 8,9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 411. Tankvogn. 80 km/t. 23.200 liter. Tara 11,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
720 3 412 | Värtan | 1947 | 9 m. | 5,2 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 412. Tankvogn. 80 km/t. 23.600 liter. Tara 12,5 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Solgt 1982 til BASF 720 2 751. |
720 3 413 | Värtan | 1947 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 413. Tankvogn. 80 km/t. 23.200 liter. Tara 11,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Solgt 1982 til BASF 720 2 752. |
720 3 414 | Värtan | 1947 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 414. Tankvogn. 80 km/t. 23.200 liter. Tara 11,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
705 1 416 | Chr. Olsson | 1950 | 9,2 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 416. Tankvogn. 80 km/t. 20.700 liter. Tara 10,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Udrangeret 1991. |
705 1 417 | Chr. Olsson | 1950 | 9,2 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 417. Tankvogn. 80 km/t. 20.700 liter. Tara 10,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Udrangeret 1989. |
705 1 418 | Chr. Olsson | 1954 | 9,2 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 418. Tankvogn. 80 km/t. 20.700 liter. Tara 10,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Udrangeret 1989. |
Militære jernbane transporter i 1930erne
Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.
Læs mere