Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966

Albani Bryggerierne A/S
(Retur til oversigt)
Albanis historie begynder i 1859. I de år begyndte flere og flere grossister at importere udenlandsk øl, og interessen for specielt bayersk øl steg. Langsomt, men sikkert skete der et skift i danskernes foretrukne ølsmag - fra at have drukket det almindelige husholdnings- og hvidtøl begyndte man nu at foretrække bayersk øl. På den baggrund fostrede apoteker, cand.pharm. Gustav Lotze (1825-93) ideen om et egentligt bayersk ølbryggeri i Odense, men det skulle blive hans studiekammerat, cand.pharm. Theodor Schiøtz (1821-1900), der i 1859 førte ideen ud i livet.
Da Albani blev grundlagt i 1859, var bryggeriet en af de første industrivirksomheder i Odense. Samtidig blev Albani den første virksomhed i Odense, der blev omdannet til aktieselskab - det skete i 1868.
Bryggeriet blev opført som et fritliggende og æstetisk veludført industribyggeri i røde mursten, i rundbuestil og med takkede gavle. Albani Bryggeriet fik en perfekt beliggenhed uden for byen med masser af plads. Siden har byen dog omringet bryggeriet, der i dag ligger i centrum af Odense.
Ved århundredeskiftet var de etablerede købstadsbryggerier rundt om i Danmark godt i gang med at opkøbe de mindre landbryggerier, og efterhånden blev bryggeridriften kraftigt koncentreret. Det var også tilfældet på Fyn, hvor en række bryggerier blev en del af Albani Bryggerierne A/S: Slotsbryggeriet i Odense (1905), Bryggeriet Sydfyn i Faaborg (1913), Bogense Bryggeri (1923), Bryggeriet Odense (1934), Svendborg Bryghus (1968) og Bryggeriet Carlsminde (1972).
Også uden for Fyn har Albani foretaget opkøb - første gang i 1956, da man overtog Sønderborg Bryghus, og senere, i 1986, Bryggeriet Slotsmøllen i Kolding. I 1996 blev Mineralvandsfabrikken Baldur i Esbjerg erhvervet, og sluttelig blev Maribo Bryghus overtaget i 1997. Maribo Bryghus er det eneste af de opkøbte bryggerier, der stadig producerer øl og vand.
Link til www.albani.dk. Se også Albani efter 1966

Nummer Fabrikat År Længde Afstand Noter
ZB 99688
DSB19408,64 m.4,5 m.Hvid ølvogn. Købt 1964 fra DSB IB 18953. Last 15,5 tons. Tara 10,5 tons. Bundflade 18,6 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Omlitreret 1966 til 0815988.
ZB 99689
DSB19408,64 m.4,5 m.Hvid ølvogn. Købt 1964 fra DSB IB 18967. Last 15,5 tons. Tara 10,5 tons. Bundflade 18,6 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Omlitreret 1966 til 0815989. 1973 til Jernbanemuseet. Opstillet 19xx foran Jernbanemuseet i Odense. Odense 1989-2014. Istandsat 1997. Randers 2014-20. Odense 2020.
ZB 99690
DSB19398,64 m.4,5 m.Hvid ølvogn. Købt 1964 fra DSB IB 18974. Last 15,5 tons. Tara 10,5 tons. Bundflade 18,6 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Omlitreret 1966 til 0815990.
ZB 99691
SFJ19267,8 m.3,66 m.Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509251. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 8 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Udrangeret 1965.
ZB 99692
SFJ19267,8 m.3,66 m.Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509252. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 8 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Udrangeret 1965.
ZB 99693
SFJ19267,8 m.3,66 m.Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509253. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 8 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Ombygget 1957 til QD 24087.
ZB 99694
SFJ19267,8 m.3,66 m.Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509254. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 8,1 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Udrangeret 1966.
ZB 99695
SFJ19267,8 m.3,66 m.Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509255. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 8,1 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Solgt 1965 til Tom Lauritsen. Foræret 1966 til DJK(MBJ). Maribo 1972. 19xx til DJK(LFB). Aalborg 1981. Renoveret 1982 og tilbageført til SFJ ZB 509255.
ZB 99696
SFJ19187,8 m.3,66 m.Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509256. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 7,9 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Udrangeret 1965.
ZB 99697
SFJ19177,8 m.3,66 m.Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509257. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 7,9 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Udrangeret 1965.
ZB 99698
SFJ19187,8 m.3,66 m.Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509258. 400 kg is. Last 8 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Ombygget 1957 til QD 24085.
ZB 99699
SFJ19177,8 m.3,66 m.Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509259. 400 kg is. Last 8 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Ombygget 1957 til QD 24086.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak