DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2024
Kiosk. Toilet. Tjenestekupe. Lodrette hvide cateringstriber fra 1983.
Længde:
24,5 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
40 tons
Bogietapafs.:
17,2 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
25 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Bk 010 | Scandia | 1965 | Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 010. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 011 | Scandia | 1965 | Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 011. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 012 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 012. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 013 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 013. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 014 | Scandia | 1965 | Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 014. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 015 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 015. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 016 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 016. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Ejes af Jernbanemuseet. Cvk Kh 1994. Randers 1995-2007. I drift 2007-11. Cvk Kh 2011-16. Randers 2016-17. Padborg 2017-19. Randers 2019-24. Marslev 2024. | |
Bk 017 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 017. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 018 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 018. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 019 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 019. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. | |
Bk 020 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 020. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 021 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 021. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 022 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 022. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 023 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 023. Brændt 23/7-79 af pyroman ved Dybbølsbro. Genopbygget 1981 af Scandia som B 023. | |
Bk 024 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 024. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 025 | Scandia | 1965 | Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 025. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 026 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 026. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 027 | Scandia | 1965 | Ombygget 1972 af Cvk Ar fra B 027. 56 pladser i 7 kupeer. Prøvevogn. Ombygget 1975 af Scandia til normal vogn med 48 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 028 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 028. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 029 | Scandia | 1965 | Ombygget 1974 af Cvk Ar fra B 029. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 030 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 030. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 031 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 031. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 032 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 032. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1979. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 033 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 033. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. | |
Bk 034 | Scandia | 1965 | Ombygget 1973 af Cvk Ar fra B 034. Moderniseret 1974. Før 1974: 64 pladser. Elvarme fra 1980. Udrangeret 1993. Solgt 1993 til Iran. |
Jernbanen.dk forum
Signalposten
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet