DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2025
Nærtrafikvogn. Elvarme. Nødbremseoverstropning for kørsel i Storebæltstunnelen. Flexrum i midterkupeen til cykler og barnevogne.

Længde:
24,5 m.

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
36 tons

Bogietapafs.:
17,2 m.

Kupeer:
3 

Pladser 2. kl.:
40 

Antal:
4 stk.

Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | BDn-o 836 | Scandia | 1977 | Ombygget 199x fra Bn-o 836. Cvk Kh 2003. Solgt 2005 til Iran. |
![]() | BDn-o 844 | Scandia | 1977 | Ombygget 199x fra Bn-o 844. Omlitreret 200x retur til Bn-o 844. |
![]() | BDn-o 847 | Scandia | 1977 | Ombygget 199x fra Bn-o 847. Omlitreret 200x retur til Bn-o 847. |
![]() | BDn-o 848 | Scandia | 1977 | Omlitreret 19xx fra Bn-o 848. Anvendt som barvogn i "Roliganekspressen". Udrangeret 2009. 8/6-09 til ophugger Henriksen, Århus. Solgt 2009 til SJK. 2009 til Struer. Struer 2009-17. Ophugget 2017 i Struer. |
Ingeniøren
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Om 20 år kan du køre Metro til Lynetteholm: Her er Københavns nye linje
Fejlene er fundet: Derfor lammede it-opdatering Sjællands togtrafik
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier
Bør pensionspenge trækkes ud af Tesla, Musk og Trump? Her er læsernes dom

Assens Sukkerfabrik
De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.
Læs mere