DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Bivogn til motorvogn litra MA. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 12 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Brummerledning fra 1943. Bemærkning: "Skal i almindelige tog kobles bagerst i toget, da de ikke har gennemgående trækstang". Ændret 1947 til: "Efter disse vogne maa højest tilkobles vogne med en samlet vognvægt paa 35 tons, da de ikke har gennemgaaende trækstænger".

Længde:
10,26 m.

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
9 tons

Akselafstand:
5,4 m.

Kupeer:
1 

Pladser 2. kl.:
40 

Antal:
2 stk.

Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | FA 4701 | Scandia | 1925 | Oml. 1941 fra FA 12001. Trykluftledning. Skruebremse. Solgt 1944 til VaGJ C 23. |
![]() | FA 4702 | Scandia | 1927 | Oml. 1941 fra FA 12002. Trykluftbremse. Skruebremse. Udlejet forår 1942 til NPMB. Udrangeret 1958. Vognkasse opsat i Allesø. |

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.
Læs mere
Jernbanebøger
