DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
23,2 m² postvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch, spænding 18 Volt til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparat og kakkelovn i postrum. Toilet.
Postpakvognen litra DEK stammer oprindeligt fra en serie på 10 listebeklædte tagrytter Postbureauvogne litra DF 1567-76 bygget i 1930 af Scandia. Manglen på egentlige postpakvogne uden bureau (postkontor) til transport af færdigsorteret post og pakker gjorde, at man i 1938 udtog nr. 1569, 1570, 1571, 1572, 1575 og 1576 for ombygning. Denne omfattede ændring af vognens aptering, fjernelse af sorteringshylder for post og brevkasse samt flytning af toilet, kakkelovn og døre. Efter ombygning fik de litra DEK med nr. 1614 – 1619 og blev officielt benævnt som ”23,2 m² postpakvogne”. Vognene var indledningsvis udstyret med både vakuum- som trykluftbremse og endvidere havde nr. 1614 – 1616 højtsiddende rangerskruebremse. Vakuumbremsen blev fjernet efter 1945. Vognene havde 18 volt dynamoanlæg system ”Pintsch” til egen belysning, højtryks varmeapparat og kakkelovn i kontoret. Dynamoanlægget blev i 1946 udskiftet med et 24 volts anlæg system ”Rosenberg”. I 1941 blev vognene alle omlitreret og omnummereret til litra DR 5864 – 5869.
Vognene kunne læsse op til 8 tons post og pakker. Vognene har kørt overalt i Danmark, ofte tilkoblet en ”Postbureauvogn”, dog ikke i tog med en største fremføringshastighed på over 80 km/t. Til sidst havde nr. 5864 – 5866 ”Værkstedsområde Aarhus”, mens resten ”Værkstedsområde København”. Nogle vognkasser blev i slutningen af 1950´erne ommalet til DSB nr. 1 Rød. Alle 6 vogne blev udrangerede mellem 1958 og 1961.
(SD)
Postpakvognen litra DEK stammer oprindeligt fra en serie på 10 listebeklædte tagrytter Postbureauvogne litra DF 1567-76 bygget i 1930 af Scandia. Manglen på egentlige postpakvogne uden bureau (postkontor) til transport af færdigsorteret post og pakker gjorde, at man i 1938 udtog nr. 1569, 1570, 1571, 1572, 1575 og 1576 for ombygning. Denne omfattede ændring af vognens aptering, fjernelse af sorteringshylder for post og brevkasse samt flytning af toilet, kakkelovn og døre. Efter ombygning fik de litra DEK med nr. 1614 – 1619 og blev officielt benævnt som ”23,2 m² postpakvogne”. Vognene var indledningsvis udstyret med både vakuum- som trykluftbremse og endvidere havde nr. 1614 – 1616 højtsiddende rangerskruebremse. Vakuumbremsen blev fjernet efter 1945. Vognene havde 18 volt dynamoanlæg system ”Pintsch” til egen belysning, højtryks varmeapparat og kakkelovn i kontoret. Dynamoanlægget blev i 1946 udskiftet med et 24 volts anlæg system ”Rosenberg”. I 1941 blev vognene alle omlitreret og omnummereret til litra DR 5864 – 5869.
Vognene kunne læsse op til 8 tons post og pakker. Vognene har kørt overalt i Danmark, ofte tilkoblet en ”Postbureauvogn”, dog ikke i tog med en største fremføringshastighed på over 80 km/t. Til sidst havde nr. 5864 – 5866 ”Værkstedsområde Aarhus”, mens resten ”Værkstedsområde København”. Nogle vognkasser blev i slutningen af 1950´erne ommalet til DSB nr. 1 Rød. Alle 6 vogne blev udrangerede mellem 1958 og 1961.
(SD)
Længde:
10,45 m.
Akselafstand:
5,6 m.
Last:
8 tons
Taravægt:
13,5 tons
Beklædning:
Træ
Antal:
6 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DR 5864 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DEK 1614. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1946. Pintsch dynamo fjernet 1946. Udrangeret 1/2-61. | |
DR 5865 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DEK 1615. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1945. Pintsch dynamo fjernet 1945. Udrangeret 1960. | |
DR 5866 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DEK 1616. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1946. Pintsch dynamo fjernet 1946. Udrangeret 1/2-61. | |
DR 5867 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DEK 1617. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1946. Udrangeret 19/9-58. | |
DR 5868 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DEK 1618. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1946. Udrangeret 1961. | |
DR 5869 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DEK 1619. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1946. Udrangeret 1961. |
DSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge