DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
17,2 m² postvogn. Trykluftbremse. Batteri, spænding 32 Volt til vognens egenbelysning. Kan sammenkobles med litra DL, DO og DP til dobbeltpostvogn.
Vognene er bygget til DSB som Postpakvogne for anvendelse af Post- og Telegrafvæsenet for transport af færdigsorteret post i sække eller postpakker. Vogntypen byggedes i flere leveringer fra 1864 og frem til 1932, hvoraf de sidste to leveringer – bygget hhv. i 1917 og i 1932 – var teaktræsliste beklædt mod de tidligere, der var pladebeklædte. De tidligere leveringer var allerede udrangerede i midten af 1930´erne.
DE 1449 - 1452 blev bygget i et antal på fire hos Scandia i 1932. Nr. 1452 blev dog allerede udrangeret i 1936 efter uheld. De resterende tre blev omnummereret i 1941 til litra DQ med nr. 5805 – 5807. Vognene kunne anvendes som den ene af en såkaldt ”dobbeltpostvogn” sammen koblet med enten en litra DD/DO, DF/DP eller DB/DL. En sådan sammensætning hed officielt i postsproget en ”couplage”. En sådan dobbeltpostvogn blev anvendt som enten reserve for en større bogie postbureaupakvogn eller indsat i tog, hvor en af de mindre bureauvogne (DO, DP eller DL) var for lille. Vognen eller dobbeltpostvognen kunne dog ikke indsættes i tog med en større fremføringshastighed end 80 km/t, hvilket jo gjorde, at de ikke blev indsat i landsdelstogene eller større gennemkørende il- og eller eksprestog.
DQ vognene blev af Postvæsnet officielt benævnt ”6,5 m² Postpakvogne”, fordi lejen af disse vogne hos DSB – som reelt ejede dem – blev betalt efter m² pris. Den udvendige og tekniske vedligeholdelse var DSB ansvarlig for, men det indvendige var postvæsenets anliggende.
Vognene var oprindelig kun udstyret vakuumbremse samt trykluftledning og havde et 32 volts batteri til egenbelysning. Senere fjernedes vakuum udstyret og de fik trykluftbremse. Vognene kunne laste op til 6000 kg. post og pakker, og har både kørt i 1. som 2. distrikt.
(SD)
Vognene er bygget til DSB som Postpakvogne for anvendelse af Post- og Telegrafvæsenet for transport af færdigsorteret post i sække eller postpakker. Vogntypen byggedes i flere leveringer fra 1864 og frem til 1932, hvoraf de sidste to leveringer – bygget hhv. i 1917 og i 1932 – var teaktræsliste beklædt mod de tidligere, der var pladebeklædte. De tidligere leveringer var allerede udrangerede i midten af 1930´erne.
DE 1449 - 1452 blev bygget i et antal på fire hos Scandia i 1932. Nr. 1452 blev dog allerede udrangeret i 1936 efter uheld. De resterende tre blev omnummereret i 1941 til litra DQ med nr. 5805 – 5807. Vognene kunne anvendes som den ene af en såkaldt ”dobbeltpostvogn” sammen koblet med enten en litra DD/DO, DF/DP eller DB/DL. En sådan sammensætning hed officielt i postsproget en ”couplage”. En sådan dobbeltpostvogn blev anvendt som enten reserve for en større bogie postbureaupakvogn eller indsat i tog, hvor en af de mindre bureauvogne (DO, DP eller DL) var for lille. Vognen eller dobbeltpostvognen kunne dog ikke indsættes i tog med en større fremføringshastighed end 80 km/t, hvilket jo gjorde, at de ikke blev indsat i landsdelstogene eller større gennemkørende il- og eller eksprestog.
DQ vognene blev af Postvæsnet officielt benævnt ”6,5 m² Postpakvogne”, fordi lejen af disse vogne hos DSB – som reelt ejede dem – blev betalt efter m² pris. Den udvendige og tekniske vedligeholdelse var DSB ansvarlig for, men det indvendige var postvæsenets anliggende.
Vognene var oprindelig kun udstyret vakuumbremse samt trykluftledning og havde et 32 volts batteri til egenbelysning. Senere fjernedes vakuum udstyret og de fik trykluftbremse. Vognene kunne laste op til 6000 kg. post og pakker, og har både kørt i 1. som 2. distrikt.
(SD)
Længde:
9 m.
Akselafstand:
5 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
11,4 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DQ 5805 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra DE 1449. Trykluftledning fra 1941. Udrangeret 1961. | |
DQ 5806 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra DE 1450. Trykluftledning fra 1941. Udrangeret 1961. | |
DQ 5807 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra DE 1451. Trykluftledning fra 1941. Udrangeret 1954. |
DSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet