DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
22,6 m² postvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch, spænding 18 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Kakkelovn. Toilet. Kan sammenkobles med litra DQ til dobbeltpostvogn.
Som andre af de listebeklædte postbureau-vogne til P&T, er denne vogntype oprindelig en videreudvikling af et antal pladebeklædte vogne bygget i perioden 1894 til 1901 som litra DF 1533-1540. I 1930 byggede Scandia den nye serie DF-vogne i et antal på 10 stk. med numrene 1567-1576. Alle vognene havde ved deres indsættelse vakuumbremse og 47 volts Pintsh dynamoanlæg ligesom postbureaurummet var udstyret med kakkelovn og wc. Allerede i 1938 blev nr. 1569, 1570, 1571, 1572, 1575 og 1576 ombygget til litra DEK. Af de resterende fire vogne blev nr. 1573 og 1574 i 1935 udstyret med trykluftledning samt svenske slutsignalholdere. De blev indsat i international trafik til Sverige og kørte til Hässelholm og Ängelholm i Skåne. Ved fremkomsten af stålvognen litra DA anvendtes de en kort tid som reserve herfor. I 1938 fik nr. 1567 og 1568 trykluftbremse. I 1941 blev vognene omlitreret og omnummereret til litra DP nr. 5655-5658, og nr. 5657 og 5658 fik trykluftbremse i hhv. 1944 og 1945. I perioden 1947 til 1949 blev dynamoanlægget ændret til et 24 volts anlæg system Rosenberg på alle vogne. Vognene blev alle udrangerede i 1961-62 og nr. 5657 og 5658 blev solgt til privatbanen VLTJ og kørte her som EP nr. 57-58. Nr. 58 blev i 1978 solgt til FDSB og overgik i 1994/95 til Jernbanemuseet.
Alle vognene blev indledningsvis indsat i passende postmæssige tog på hovedstrækningerne samt i større tog på sidebanerne. Nr. 1573 og 1574 blev indsat i international trafik til Sverige. Ved tilgang af større stålvogne blev vognene mere og mere anvendt i tog med sekundær postbureau-arbejder, dels på hoved- som sidebanerne. Vognene blev ofte anvendt sammen med litra DQ i en såkaldt dobbeltpostvogn. Enkelte vogne blev i slutningen af 1950´erne ommalet til DSB nr. 1.Rød.
(SD)
Som andre af de listebeklædte postbureau-vogne til P&T, er denne vogntype oprindelig en videreudvikling af et antal pladebeklædte vogne bygget i perioden 1894 til 1901 som litra DF 1533-1540. I 1930 byggede Scandia den nye serie DF-vogne i et antal på 10 stk. med numrene 1567-1576. Alle vognene havde ved deres indsættelse vakuumbremse og 47 volts Pintsh dynamoanlæg ligesom postbureaurummet var udstyret med kakkelovn og wc. Allerede i 1938 blev nr. 1569, 1570, 1571, 1572, 1575 og 1576 ombygget til litra DEK. Af de resterende fire vogne blev nr. 1573 og 1574 i 1935 udstyret med trykluftledning samt svenske slutsignalholdere. De blev indsat i international trafik til Sverige og kørte til Hässelholm og Ängelholm i Skåne. Ved fremkomsten af stålvognen litra DA anvendtes de en kort tid som reserve herfor. I 1938 fik nr. 1567 og 1568 trykluftbremse. I 1941 blev vognene omlitreret og omnummereret til litra DP nr. 5655-5658, og nr. 5657 og 5658 fik trykluftbremse i hhv. 1944 og 1945. I perioden 1947 til 1949 blev dynamoanlægget ændret til et 24 volts anlæg system Rosenberg på alle vogne. Vognene blev alle udrangerede i 1961-62 og nr. 5657 og 5658 blev solgt til privatbanen VLTJ og kørte her som EP nr. 57-58. Nr. 58 blev i 1978 solgt til FDSB og overgik i 1994/95 til Jernbanemuseet.
Alle vognene blev indledningsvis indsat i passende postmæssige tog på hovedstrækningerne samt i større tog på sidebanerne. Nr. 1573 og 1574 blev indsat i international trafik til Sverige. Ved tilgang af større stålvogne blev vognene mere og mere anvendt i tog med sekundær postbureau-arbejder, dels på hoved- som sidebanerne. Vognene blev ofte anvendt sammen med litra DQ i en såkaldt dobbeltpostvogn. Enkelte vogne blev i slutningen af 1950´erne ommalet til DSB nr. 1.Rød.
(SD)
Længde:
10,45 m.
Akselafstand:
5,6 m.
Last:
5 tons
Taravægt:
14 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DP 5655 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DF 1567. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Pintsch-anlægget fjernet 1947. Udrangeret 1962. | |
DP 5656 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DF 1568. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1948. Pintsch-anlægget fjernet 1948. Udrangeret 1962. | |
DP 5657 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DF 1573. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1948. Pintsch-anlægget fjernet 1948. Solgt 1961 til VLTJ EP 57. | |
DP 5658 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DF 1574. Trykluftbremse fra 1945. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1949. Pintsch-anlægget fjernet 1949. Solgt 1961 til VLTJ EP 58. Udlejet 1978 til FDSB. Solgt 1995 til Jernbanemuseet. Næstved 1999-2017. Randers 2017-24. Marslev 2024. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.
Læs mereDSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge