DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
22,6 m² postvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch, spænding 18 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Kakkelovn. Toilet. Kan sammenkobles med litra DQ til dobbeltpostvogn.
Som andre af de listebeklædte postbureau-vogne til P&T, er denne vogntype oprindelig en videreudvikling af et antal pladebeklædte vogne bygget i perioden 1894 til 1901 som litra DF 1533-1540. I 1930 byggede Scandia den nye serie DF-vogne i et antal på 10 stk. med numrene 1567-1576. Alle vognene havde ved deres indsættelse vakuumbremse og 47 volts Pintsh dynamoanlæg ligesom postbureaurummet var udstyret med kakkelovn og wc. Allerede i 1938 blev nr. 1569, 1570, 1571, 1572, 1575 og 1576 ombygget til litra DEK. Af de resterende fire vogne blev nr. 1573 og 1574 i 1935 udstyret med trykluftledning samt svenske slutsignalholdere. De blev indsat i international trafik til Sverige og kørte til Hässelholm og Ängelholm i Skåne. Ved fremkomsten af stålvognen litra DA anvendtes de en kort tid som reserve herfor. I 1938 fik nr. 1567 og 1568 trykluftbremse. I 1941 blev vognene omlitreret og omnummereret til litra DP nr. 5655-5658, og nr. 5657 og 5658 fik trykluftbremse i hhv. 1944 og 1945. I perioden 1947 til 1949 blev dynamoanlægget ændret til et 24 volts anlæg system Rosenberg på alle vogne. Vognene blev alle udrangerede i 1961-62 og nr. 5657 og 5658 blev solgt til privatbanen VLTJ og kørte her som EP nr. 57-58. Nr. 58 blev i 1978 solgt til FDSB og overgik i 1994/95 til Jernbanemuseet.
Alle vognene blev indledningsvis indsat i passende postmæssige tog på hovedstrækningerne samt i større tog på sidebanerne. Nr. 1573 og 1574 blev indsat i international trafik til Sverige. Ved tilgang af større stålvogne blev vognene mere og mere anvendt i tog med sekundær postbureau-arbejder, dels på hoved- som sidebanerne. Vognene blev ofte anvendt sammen med litra DQ i en såkaldt dobbeltpostvogn. Enkelte vogne blev i slutningen af 1950´erne ommalet til DSB nr. 1.Rød.
(SD)
Som andre af de listebeklædte postbureau-vogne til P&T, er denne vogntype oprindelig en videreudvikling af et antal pladebeklædte vogne bygget i perioden 1894 til 1901 som litra DF 1533-1540. I 1930 byggede Scandia den nye serie DF-vogne i et antal på 10 stk. med numrene 1567-1576. Alle vognene havde ved deres indsættelse vakuumbremse og 47 volts Pintsh dynamoanlæg ligesom postbureaurummet var udstyret med kakkelovn og wc. Allerede i 1938 blev nr. 1569, 1570, 1571, 1572, 1575 og 1576 ombygget til litra DEK. Af de resterende fire vogne blev nr. 1573 og 1574 i 1935 udstyret med trykluftledning samt svenske slutsignalholdere. De blev indsat i international trafik til Sverige og kørte til Hässelholm og Ängelholm i Skåne. Ved fremkomsten af stålvognen litra DA anvendtes de en kort tid som reserve herfor. I 1938 fik nr. 1567 og 1568 trykluftbremse. I 1941 blev vognene omlitreret og omnummereret til litra DP nr. 5655-5658, og nr. 5657 og 5658 fik trykluftbremse i hhv. 1944 og 1945. I perioden 1947 til 1949 blev dynamoanlægget ændret til et 24 volts anlæg system Rosenberg på alle vogne. Vognene blev alle udrangerede i 1961-62 og nr. 5657 og 5658 blev solgt til privatbanen VLTJ og kørte her som EP nr. 57-58. Nr. 58 blev i 1978 solgt til FDSB og overgik i 1994/95 til Jernbanemuseet.
Alle vognene blev indledningsvis indsat i passende postmæssige tog på hovedstrækningerne samt i større tog på sidebanerne. Nr. 1573 og 1574 blev indsat i international trafik til Sverige. Ved tilgang af større stålvogne blev vognene mere og mere anvendt i tog med sekundær postbureau-arbejder, dels på hoved- som sidebanerne. Vognene blev ofte anvendt sammen med litra DQ i en såkaldt dobbeltpostvogn. Enkelte vogne blev i slutningen af 1950´erne ommalet til DSB nr. 1.Rød.
(SD)
Længde:
10,45 m.

Akselafstand:
5,6 m.

Last:
5 tons

Taravægt:
14 tons

Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | DP 5655 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DF 1567. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1947. Pintsch-anlægget fjernet 1947. Udrangeret 1962. |
![]() | DP 5656 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DF 1568. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1948. Pintsch-anlægget fjernet 1948. Udrangeret 1962. |
![]() | DP 5657 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DF 1573. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1948. Pintsch-anlægget fjernet 1948. Solgt 1961 til VLTJ EP 57. |
![]() | DP 5658 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra DF 1574. Trykluftbremse fra 1945. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1949. Pintsch-anlægget fjernet 1949. Solgt 1961 til VLTJ EP 58. Udlejet 1978 til FDSB. Solgt 1995 til Jernbanemuseet. Næstved 1999-2017. Randers 2017-24. Marslev 2024. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Ingeniøren
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Om 20 år kan du køre Metro til Lynetteholm: Her er Københavns nye linje
Fejlene er fundet: Derfor lammede it-opdatering Sjællands togtrafik
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier
Bør pensionspenge trækkes ud af Tesla, Musk og Trump? Her er læsernes dom

