DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
18,7 m² postvogn. Trykluftbremse. Batteri, spænding 32 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Kakkelovn. Toilet. Kan sammenkobles med litra DQ til dobbeltpostvogn.
Fælles for denne vogntype var, at hele vognen var indrettet til postkontor med pakkerum i den ene ende med fløjdørene og sortérrum i den anden. Der var hverken bremsekupé eller andre faciliteter inde i vognen for togpersonalet. Et andet karakteristika var, at der var endedør og overgangsbro i den ene ende, så vognene i givet fald kunne sammenkobles med postpakvogne (f.eks. DQ) til dobbeltpostvogne. Til opvarmning anvendtes Westinghouse lavtryksvarmeapparater samt en kakkelovn, mens belysningen var elektrisk. Alle DL-vogne måtte laste 6 tons.
I 1941 var der ikke mere end 5 DB-vogne tilbage, fordelt på tre typer. Resten var udrangeret i 1930’erne, og enten ophugget, ombygget til bevægelige værksteder (værkstedsvogne) eller for de af vognene, der blev udrangeret i 1938-40, ombygget til stykgodsvogne litra HA.
DL 5504 og 5505 var de senestbyggede DL-postvogne med 9 meter over pufferne, og med fuld udnyttelse af vognens areal for postvæsenet. Indvendigt var vognene lidt mere moderne end de foregående to (hvoraf 5503 var en af dem). Blandt moderniteterne i disse vogne var et særligt toiletrum. Begge vogne blev ombygget i 1916, og skillerummet blev flyttet en anelse på bekostning af kontorrummet. Samtidig indlagde man elektrisk lys i vognene. Vognene kørte i samme skikkelse til udrangeringen, dvs. at tagrytteren med nedkrummet tag i enderne allerede eksisterede ved bygningen i 1901. Billeder af 5504 viser, at denne vogn i en periode kørte rundt med vacuumbremsen efter monteringen af trykluftledning, men også at vacuumudstyret blev fjernet i begyndelsen af 1950’erne. I de sidste år kørte 5504 på Sydfyn i tog trukket af både G-maskiner og triangel-motorvogne (MF). 5505 endte sine dage på Sjælland og efter udrangeringen i 1951 solgt til kolonihavehus i Rungsted. Vognkassen eksisterer stadig i 2002, idet den blev flyttet til Græsted i forbindelse med rydningen af læssevejen i 1990’erne, men er ikke i god stand.
(UTJ)
Fælles for denne vogntype var, at hele vognen var indrettet til postkontor med pakkerum i den ene ende med fløjdørene og sortérrum i den anden. Der var hverken bremsekupé eller andre faciliteter inde i vognen for togpersonalet. Et andet karakteristika var, at der var endedør og overgangsbro i den ene ende, så vognene i givet fald kunne sammenkobles med postpakvogne (f.eks. DQ) til dobbeltpostvogne. Til opvarmning anvendtes Westinghouse lavtryksvarmeapparater samt en kakkelovn, mens belysningen var elektrisk. Alle DL-vogne måtte laste 6 tons.
I 1941 var der ikke mere end 5 DB-vogne tilbage, fordelt på tre typer. Resten var udrangeret i 1930’erne, og enten ophugget, ombygget til bevægelige værksteder (værkstedsvogne) eller for de af vognene, der blev udrangeret i 1938-40, ombygget til stykgodsvogne litra HA.
DL 5504 og 5505 var de senestbyggede DL-postvogne med 9 meter over pufferne, og med fuld udnyttelse af vognens areal for postvæsenet. Indvendigt var vognene lidt mere moderne end de foregående to (hvoraf 5503 var en af dem). Blandt moderniteterne i disse vogne var et særligt toiletrum. Begge vogne blev ombygget i 1916, og skillerummet blev flyttet en anelse på bekostning af kontorrummet. Samtidig indlagde man elektrisk lys i vognene. Vognene kørte i samme skikkelse til udrangeringen, dvs. at tagrytteren med nedkrummet tag i enderne allerede eksisterede ved bygningen i 1901. Billeder af 5504 viser, at denne vogn i en periode kørte rundt med vacuumbremsen efter monteringen af trykluftledning, men også at vacuumudstyret blev fjernet i begyndelsen af 1950’erne. I de sidste år kørte 5504 på Sydfyn i tog trukket af både G-maskiner og triangel-motorvogne (MF). 5505 endte sine dage på Sjælland og efter udrangeringen i 1951 solgt til kolonihavehus i Rungsted. Vognkassen eksisterer stadig i 2002, idet den blev flyttet til Græsted i forbindelse med rydningen af læssevejen i 1990’erne, men er ikke i god stand.
(UTJ)
Længde:
9 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
11,4 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DL 5504 | Scandia | 1901 | Oml. 1941 fra DB 1447. Trykluftledning fra 1941. 1941 Tønder. 1942 reserve i Langå. 1943-45 reserve i Esbjerg. 1951-54 løb Odense-Nyborg. Udrangeret 1954. | |
DL 5505 | Scandia | 1901 | Oml. 1941 fra DB 1448. Trykluftledning fra 1941. 1941 løb Hobro-Aalestrup. 1942 reserve i Skanderborg. 1943 reserve i Fredericia. 1944 Sjælland. Udrangeret 1951 og opsat som kolonihavehus i Rungsted. Senere til NSjV. Græsted 2002. Solgt 2011 til privat. |
DSB trafikinformation
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mere