DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
18,7 m² postvogn. Trykluftbremse. Batteri, spænding 32 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Kakkelovn. Kan sammenkobles med litra DQ til dobbeltpostvogn.
DL var efter 1945 et litra, der dækkede over postvogne, der tidligere var litreret DB. Vognene af denne type var alle ca. 9 meter over puffeskiverne og havde 4,20 meter akselafstand. Da vognene var bygget over en lang periode, og nogle vogne havde ophav hos de Sjællandske Jernbaner fra før sammenslutningen af maskinafdelingerne i 1893, havde nogle afvigende mål. Fælles for denne vogntype var, at hele vognen var indrettet til postkontor med pakkerum i den ene ende med fløjdørene og sortérrum i den anden. Der var hverken bremsekupé eller andre faciliteter inde i vognen for togpersonalet. Et andet karakteristika var, at der var endedør og overgangsbro i den ene ende, så vognene i givet fald kunne sammenkobles med postpakvogne (f.eks. DQ) til dobbeltpostvogne. Til opvarmning anvendtes Westinghouse lavtryksvarmeapparater samt en kakkelovn, mens belysningen var elektrisk. Alle DL-vogne måtte laste 6 tons.
I 1941 var der ikke mere end 5 DB-vogne tilbage, fordelt på tre typer. Resten var udrangeret i 1930’erne, og enten ophugget, ombygget til bevægelige værksteder (værkstedsvogne) eller for de af vognene, der blev udrangeret i 1938-40, ombygget til stykgodsvogne litra HA.
DL 5503 var langt senere bygget (1899), og havde også en hel del detaljer, der afveg fra tidligere byggede postvogne. Tagrytteren var også på denne vogn lodret afskåret, men bredere og lidt højere end på 5502. Indretningen har formentlig været en smule anderledes end i 5502, men også denne vogn var lettere ombygget indvendigt, og havde blandt andet fået blændet et vindue i den ene vognside. Vognen blev i de sidste år benyttet på jyske og fynske sidebaner, formentlig i flæng med 5504, der vides at være brugt på de overtagne sydfynske strækninger. Skruebremsen var også på denne vogn monteret med håndsvinget over gavlen, og på denne vogn foregik bestigningen med stiger, der på vognens byggetidspunkt var standard.
(UTJ)
DL var efter 1945 et litra, der dækkede over postvogne, der tidligere var litreret DB. Vognene af denne type var alle ca. 9 meter over puffeskiverne og havde 4,20 meter akselafstand. Da vognene var bygget over en lang periode, og nogle vogne havde ophav hos de Sjællandske Jernbaner fra før sammenslutningen af maskinafdelingerne i 1893, havde nogle afvigende mål. Fælles for denne vogntype var, at hele vognen var indrettet til postkontor med pakkerum i den ene ende med fløjdørene og sortérrum i den anden. Der var hverken bremsekupé eller andre faciliteter inde i vognen for togpersonalet. Et andet karakteristika var, at der var endedør og overgangsbro i den ene ende, så vognene i givet fald kunne sammenkobles med postpakvogne (f.eks. DQ) til dobbeltpostvogne. Til opvarmning anvendtes Westinghouse lavtryksvarmeapparater samt en kakkelovn, mens belysningen var elektrisk. Alle DL-vogne måtte laste 6 tons.
I 1941 var der ikke mere end 5 DB-vogne tilbage, fordelt på tre typer. Resten var udrangeret i 1930’erne, og enten ophugget, ombygget til bevægelige værksteder (værkstedsvogne) eller for de af vognene, der blev udrangeret i 1938-40, ombygget til stykgodsvogne litra HA.
DL 5503 var langt senere bygget (1899), og havde også en hel del detaljer, der afveg fra tidligere byggede postvogne. Tagrytteren var også på denne vogn lodret afskåret, men bredere og lidt højere end på 5502. Indretningen har formentlig været en smule anderledes end i 5502, men også denne vogn var lettere ombygget indvendigt, og havde blandt andet fået blændet et vindue i den ene vognside. Vognen blev i de sidste år benyttet på jyske og fynske sidebaner, formentlig i flæng med 5504, der vides at være brugt på de overtagne sydfynske strækninger. Skruebremsen var også på denne vogn monteret med håndsvinget over gavlen, og på denne vogn foregik bestigningen med stiger, der på vognens byggetidspunkt var standard.
(UTJ)
Længde:
9 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
10,7 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DL 5503 | Scandia | 1900 | Oml. 1941 fra DB 1445. Trykluftledning fra 1941. 1941-51 reserve i Nyborg. 1951-54 Nyborg. Udrangeret 1954. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet