DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dampvarmeapparater. Elektriske varmeapparater. Toilet.
CYP var personvogne ejet og overtaget sammen med Købanhavn-Slangerupbanen i 1948 (KSB). Oprindelig var det ikke meningen, at vognene skulle have DSB litra og nummer, men da man i 1949 også indlemmede ikke så få vogne fra de tidligere Sydfynske Jernbaner, tog man alligevel skridtet. CYP var vogne med midtgang og trykluft- og skruebremse i modsætning til CÆP som var uden toilet og kun havde trykluftledning, og hvor DSB fjernede øvrigt bremseudstyr. Litraet CYP hentød til DSB’s egne CY-vogne, som de overtagne vogne indretnings- og brugsmæssigt lignede mest, her forstået som DSB’s Trafikafdelings anvendelse af vognene, for det var det der i sidste ende afgjorde bogstaveringen. Vognene havde læderbetrukne sæder – en betingelse for at de blev accepteret og indlemmet i DSB’s vognpark – men forlod i øvrigt ikke Slangerupbanen før udrangering i 1954/6, da Farum-Slangerup strækningen blev nedlagt. Efter udrangeringen i 1954 henstod vognene i nogen tid på Nørrebro Godsstation, inden de overgik til andre formål, herunder ombygning til værkstedsvogne mm.
Som den eneste af de personvogne Scandia leverede i 1907, året efter åbningen af KSB, blev C 20 sat i stand af DSB, og forsynet med DSB litra- og nummer. Vognen var også den eneste ud af 6 ens vogne med store endeperroner, der fik lædersæder ved KSB, og som var i tilfredsstillende stand. De øvrige 5 af samme type blev straks efter overtagelsen ombygget til værkstedsvogne, og overlevede i denne skikkelse til op i 1960’erne. CYP 4656 som KSB C 20 kom til at hedde, blev anvendt i flæng med de andre CYP-CÆP-vogne til togforstærkning, indtil man havde tilstrækkelige overskud af ”rigtige” DSB-vogne til at erstatte den. I de første år med grøn bemaling, men senere (omkring 1951) ommalet i den sædvanlige brune DSB-personvognsfarve. Efter udrangeringen blev vognen kun delvis ombygget til andet formål, idet den i en periode i slutningen af 1950’erne henstod på maskindepotet ”Helgoland” som opholdsrum eller lignende som udrangeret, stadig brun. I 1962 blev vognen købt af DJK og sat i stand til brug på Maribo-Bandholm Banen, og blev i den forbindelse udstyret med nyt bremsetøj fra en QL-vogn, da vognen under opholdet på Helgoland havde mistet dette. Vognen er senere blevet yderligere repareret adskillige gange, men findes stadig i Maribo, hvor den sikkert af og til kan ses i Veterantogene.
(UTJ)
CYP var personvogne ejet og overtaget sammen med Købanhavn-Slangerupbanen i 1948 (KSB). Oprindelig var det ikke meningen, at vognene skulle have DSB litra og nummer, men da man i 1949 også indlemmede ikke så få vogne fra de tidligere Sydfynske Jernbaner, tog man alligevel skridtet. CYP var vogne med midtgang og trykluft- og skruebremse i modsætning til CÆP som var uden toilet og kun havde trykluftledning, og hvor DSB fjernede øvrigt bremseudstyr. Litraet CYP hentød til DSB’s egne CY-vogne, som de overtagne vogne indretnings- og brugsmæssigt lignede mest, her forstået som DSB’s Trafikafdelings anvendelse af vognene, for det var det der i sidste ende afgjorde bogstaveringen. Vognene havde læderbetrukne sæder – en betingelse for at de blev accepteret og indlemmet i DSB’s vognpark – men forlod i øvrigt ikke Slangerupbanen før udrangering i 1954/6, da Farum-Slangerup strækningen blev nedlagt. Efter udrangeringen i 1954 henstod vognene i nogen tid på Nørrebro Godsstation, inden de overgik til andre formål, herunder ombygning til værkstedsvogne mm.
Som den eneste af de personvogne Scandia leverede i 1907, året efter åbningen af KSB, blev C 20 sat i stand af DSB, og forsynet med DSB litra- og nummer. Vognen var også den eneste ud af 6 ens vogne med store endeperroner, der fik lædersæder ved KSB, og som var i tilfredsstillende stand. De øvrige 5 af samme type blev straks efter overtagelsen ombygget til værkstedsvogne, og overlevede i denne skikkelse til op i 1960’erne. CYP 4656 som KSB C 20 kom til at hedde, blev anvendt i flæng med de andre CYP-CÆP-vogne til togforstærkning, indtil man havde tilstrækkelige overskud af ”rigtige” DSB-vogne til at erstatte den. I de første år med grøn bemaling, men senere (omkring 1951) ommalet i den sædvanlige brune DSB-personvognsfarve. Efter udrangeringen blev vognen kun delvis ombygget til andet formål, idet den i en periode i slutningen af 1950’erne henstod på maskindepotet ”Helgoland” som opholdsrum eller lignende som udrangeret, stadig brun. I 1962 blev vognen købt af DJK og sat i stand til brug på Maribo-Bandholm Banen, og blev i den forbindelse udstyret med nyt bremsetøj fra en QL-vogn, da vognen under opholdet på Helgoland havde mistet dette. Vognen er senere blevet yderligere repareret adskillige gange, men findes stadig i Maribo, hvor den sikkert af og til kan ses i Veterantogene.
(UTJ)
Længde:
11,7 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
11,6 tons
Akselafstand:
6,3 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
46
Antal:
1 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CYP 4656 | Scandia | 1907 | Overtaget 1948 fra KSB C 20. Udrangeret 1954. Mandskabsvogn på Helgoland 1960. Østerport 1961. Solgt 1961 til DJK som KSB C 20. |