DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch eller Westinghouse. Toilet.
Længde:
14,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
18,4 tons
Akselafstand:
9 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
75 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CU 4101 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10801. Var pladebeklædt. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 40". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-58. | |
CU 4102 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10802. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 41". Udrangeret 1957. | |
CU 4103 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10804. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 42". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 15/11-58. | |
CU 4104 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10805. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/6-44 ved bombesprængning af tysk særtog ved Holte. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 43". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1957. | |
CU 4105 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10806. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Var pladebeklædt. Beskadiget 16/3-45 ved sabotage ved Brøndbyøster. Fra 1955: "Togførervogn nr. 44". Udrangeret 25/6-58. | |
CU 4106 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10807. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 45". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4107 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10808. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 46". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 7/10-60. | |
CU 4108 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10809. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 47". Udrangeret 1956. | |
CU 4109 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10810. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 48". Udrangeret 1957. | |
CU 4110 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10811. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 49". Udrangeret 10/2-61. | |
CU 4111 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10812. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 50". Udrangeret 1957. | |
CU 4112 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10813. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 51". Udrangeret 1957. | |
CU 4113 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10814. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 52". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 16/5-60. | |
CU 4114 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10815. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 53". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 23/2-66. | |
CU 4115 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10816. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 54". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 16/8-58. | |
CU 4116 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10817. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 55". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 10/3-66. | |
CU 4117 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10818. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 56". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4118 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10819. Trykluftbremse fra 1943. Fra 1955: "Togførervogn nr. 57". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4119 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10820. Ombygget 1957 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 58". Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4120 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10821. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 59". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 24/6-63. | |
CU 4121 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10822. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/6-44 ved bombesprængning af tysk særtog ved Holte. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1951. Fra 1955: "Togførervogn nr. 60". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 21/9-59. | |
CU 4122 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10823. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 61". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/6-60. | |
CU 4123 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10824. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 62". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 15/9-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 418. | |
CU 4124 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10825. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 63". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4125 | Scandia | 1919 | Oml. 1941 fra CC 10826. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 64". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 27/7-60. | |
CU 4126 | Scandia | 1919 | Oml. 1941 fra CC 10827. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 65". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 13/10-59. | |
CU 4127 | Scandia | 1919 | Oml. 1941 fra CC 10828. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 66". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 20/11-57. | |
CU 4128 | Scandia | 1919 | Oml. 1941 fra CC 10829. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 67". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 5/10-67. | |
CU 4129 | Scandia | 1919 | Oml. 1941 fra CC 10830. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 68". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 7/5-65. | |
CU 4130 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10831. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 69". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 31/3-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 703. Solgt 1987 til DJK (D-mask.). Restaureret 1992. I drift 1992-2011. Hvalsø 1997-2005. Høng 2005-24. EVN: 50862420130-9. | |
CU 4131 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10832. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 70". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 19/8-66. | |
CU 4132 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10833. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Fra 1955: "Togførervogn nr. 71". Udrangeret 15/2-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 702. | |
CU 4133 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10834. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 72". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 19/8-66. | |
CU 4134 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10835. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 73". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 31/5-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 704. | |
CU 4135 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10836. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 295. | |
CU 4136 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10837. Udrangeret 1966. | |
CU 4137 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10838. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1948. Westinghouse-apparater fjernet 1948. Udrangeret 1959. | |
CU 4138 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10839. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1950. Udrangeret 1960. Ombygget 1960 af Cvk Ar til Specialvogn 678 (kun vognkasse). | |
CU 4139 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10840. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1947. Westinghouse-apparaterne fjernet 1947. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 4/9-67. | |
CU 4140 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10841. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1970 til Specialvogn 422. | |
CU 4141 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10842. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1947. Westinghouse-apparater fjernet 1947. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1966. | |
CU 4142 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10843. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 12/9-58. | |
CU 4143 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10844. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4144 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10845. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 10/8-65. | |
CU 4145 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10846. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1966. | |
CU 4146 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10847. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4147 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10848. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 7/5-65. | |
CU 4148 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10849. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Knust 11/6-66 ved Klarskov-ulykken. Udrangeret 20/6-66. | |
CU 4149 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10850. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1956 med togførerkupe og 32 pl og beskiltet "Togførervogn". Udrangeret 22/2-66 efter uheld i Helsingør den 5/2-66. | |
CU 4150 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10851. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 23/3-59. | |
CU 4151 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10852. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4152 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10853. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 21/1-60. | |
CU 4153 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10854. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 24/1-66. | |
CU 4154 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10855. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 30/9-66. | |
CU 4155 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10856. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1970 til Specialvogn 719. | |
CU 4156 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10857. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 17/3-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 481. | |
CU 4157 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10858. Trykluftbremse fra 1943. Angrebet 7/1-45 af allieret fly ved Haderslev i tog 217 med O 335. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 24/1-66. | |
CU 4158 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10859. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1951. Westinghouse-apperater fjernet 1951. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 23/2-67. | |
CU 4159 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10860. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 10/8-65. | |
CU 4160 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10861. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Langå 1972. Solgt 1973 for 230,-kr. til DJK. Lersøen 1978. Roskilde 1981. Renoveret 1988-89 i Flintholm. I drift 1989-2011. Hvalsø 1997-2005. 2006 til Vestsjællands Veterantog. Høng 2005-23. Byttet 2023 med DSB ME 35 til Danmarks Jernbanemuseum. EVN: 50862420160-6. | |
CU 4161 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10862. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 724. | |
CU 4162 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10863. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959. | |
CU 4163 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10864. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1966. | |
CU 4164 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10865. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 324. | |
CU 4165 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10866. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget ved allieret luftangreb 15/4-44 i Tinglev. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 293. | |
CU 4166 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10867. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 696. | |
CU 4167 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10868. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959. Ombygget 1959 til Specialvogn 691. | |
CU 4168 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10869. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. | |
CU 4169 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10870. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 162. | |
CU 4170 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10871. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1971 til Specialvogn 707. | |
CU 4171 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10872. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 697 (kun vognkasse). | |
CU 4172 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10873. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966. | |
CU 4173 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10874. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966. | |
CU 4174 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10875. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966. | |
CU 4175 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10876. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1957. |
Jernbanebøger
Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.
Læs mereJernbanen.dk forum
DSB trafikinformation
Færre tog og længere rejsetid mellem Ringsted og Næstved torsdag eftermiddag og aften
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport