DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CU

DSB litra CU (II)
(Retur til oversigt)
Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch eller Westinghouse. Toilet.

Længde:
14,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
18,4 tons
Akselafstand:
9 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
75 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CU 4101CU 4101Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10801. Var pladebeklædt. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 40". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-58.
DSB CU 4102CU 4102Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10802. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 41". Udrangeret 1957.
DSB CU 4103CU 4103Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10804. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 42". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 15/11-58.
DSB CU 4104CU 4104Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10805. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/6-44 ved bombesprængning af tysk særtog ved Holte. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 43". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1957.
DSB CU 4105CU 4105Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10806. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Var pladebeklædt. Beskadiget 16/3-45 ved sabotage ved Brøndbyøster. Fra 1955: "Togførervogn nr. 44". Udrangeret 25/6-58.
DSB CU 4106CU 4106Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10807. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 45". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4107CU 4107Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10808. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 46". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 7/10-60.
DSB CU 4108CU 4108Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10809. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 47". Udrangeret 1956.
DSB CU 4109CU 4109Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10810. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 48". Udrangeret 1957.
DSB CU 4110CU 4110Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10811. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 49". Udrangeret 10/2-61.
DSB CU 4111CU 4111Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10812. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 50". Udrangeret 1957.
DSB CU 4112CU 4112Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10813. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 51". Udrangeret 1957.
DSB CU 4113CU 4113Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10814. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 52". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 16/5-60.
DSB CU 4114CU 4114Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10815. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 53". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 23/2-66.
DSB CU 4115CU 4115Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10816. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 54". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 16/8-58.
DSB CU 4116CU 4116Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10817. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 55". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 10/3-66.
DSB CU 4117CU 4117Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10818. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 56". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4118CU 4118Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10819. Trykluftbremse fra 1943. Fra 1955: "Togførervogn nr. 57". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4119CU 4119Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10820. Ombygget 1957 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 58". Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4120CU 4120Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10821. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 59". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 24/6-63.
DSB CU 4121CU 4121Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10822. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/6-44 ved bombesprængning af tysk særtog ved Holte. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1951. Fra 1955: "Togførervogn nr. 60". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 21/9-59.
DSB CU 4122CU 4122Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10823. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 61". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/6-60.
DSB CU 4123CU 4123Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10824. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 62". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 15/9-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 418.
DSB CU 4124CU 4124Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10825. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 63". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4125CU 4125Scandia1919Oml. 1941 fra CC 10826. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 64". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 27/7-60.
DSB CU 4126CU 4126Scandia1919Oml. 1941 fra CC 10827. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 65". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 13/10-59.
DSB CU 4127CU 4127Scandia1919Oml. 1941 fra CC 10828. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 66". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 20/11-57.
DSB CU 4128CU 4128Scandia1919Oml. 1941 fra CC 10829. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 67". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 5/10-67.
DSB CU 4129CU 4129Scandia1919Oml. 1941 fra CC 10830. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 68". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 7/5-65.
DSB CU 4130CU 4130Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10831. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 69". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 31/3-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 703. Solgt 1987 til DJK (D-mask.). Restaureret 1992. I drift 1992-2011. Hvalsø 1997-2005. Høng 2005-24. EVN: 50862420130-9.
DSB CU 4131CU 4131Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10832. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 70". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 19/8-66.
DSB CU 4132CU 4132Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10833. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Fra 1955: "Togførervogn nr. 71". Udrangeret 15/2-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 702.
DSB CU 4133CU 4133Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10834. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 72". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 19/8-66.
DSB CU 4134CU 4134Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10835. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 73". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 31/5-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 704.
DSB CU 4135CU 4135Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10836. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 295.
DSB CU 4136CU 4136Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10837. Udrangeret 1966.
DSB CU 4137CU 4137Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10838. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1948. Westinghouse-apparater fjernet 1948. Udrangeret 1959.
DSB CU 4138CU 4138Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10839. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1950. Udrangeret 1960. Ombygget 1960 af Cvk Ar til Specialvogn 678 (kun vognkasse).
DSB CU 4139CU 4139Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10840. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1947. Westinghouse-apparaterne fjernet 1947. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 4/9-67.
DSB CU 4140CU 4140Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10841. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1970 til Specialvogn 422.
DSB CU 4141CU 4141Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10842. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1947. Westinghouse-apparater fjernet 1947. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1966.
DSB CU 4142CU 4142Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10843. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 12/9-58.
DSB CU 4143CU 4143Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10844. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl og 32 pl. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4144CU 4144Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10845. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 10/8-65.
DSB CU 4145CU 4145Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10846. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1966.
DSB CU 4146CU 4146Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10847. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4147CU 4147Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10848. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 7/5-65.
DSB CU 4148CU 4148Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10849. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Knust 11/6-66 ved Klarskov-ulykken. Udrangeret 20/6-66.
DSB CU 4149CU 4149Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10850. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1956 med togførerkupe og 32 pl og beskiltet "Togførervogn". Udrangeret 22/2-66 efter uheld i Helsingør den 5/2-66.
DSB CU 4150CU 4150Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10851. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 23/3-59.
DSB CU 4151CU 4151Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10852. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4152CU 4152Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10853. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 21/1-60.
DSB CU 4153CU 4153Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10854. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 24/1-66.
DSB CU 4154CU 4154Scandia1921Oml. 1941 fra CC 10855. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 30/9-66.
DSB CU 4155CU 4155Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10856. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1970 til Specialvogn 719.
DSB CU 4156CU 4156Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10857. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 17/3-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 481.
DSB CU 4157CU 4157Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10858. Trykluftbremse fra 1943. Angrebet 7/1-45 af allieret fly ved Haderslev i tog 217 med O 335. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 24/1-66.
DSB CU 4158CU 4158Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10859. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1951. Westinghouse-apperater fjernet 1951. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 23/2-67.
DSB CU 4159CU 4159Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10860. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 10/8-65.
DSB CU 4160CU 4160Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10861. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Langå 1972. Solgt 1973 for 230,-kr. til DJK. Lersøen 1978. Roskilde 1981. Renoveret 1988-89 i Flintholm. I drift 1989-2011. Hvalsø 1997-2005. 2006 til Vestsjællands Veterantog. Høng 2005-23. Byttet 2023 med DSB ME 35 til Danmarks Jernbanemuseum. EVN: 50862420160-6.
DSB CU 4161CU 4161Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10862. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 724.
DSB CU 4162CU 4162Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10863. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959.
DSB CU 4163CU 4163Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10864. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1966.
DSB CU 4164CU 4164Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10865. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 324.
DSB CU 4165CU 4165Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10866. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget ved allieret luftangreb 15/4-44 i Tinglev. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 293.
DSB CU 4166CU 4166Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10867. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 696.
DSB CU 4167CU 4167Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10868. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959. Ombygget 1959 til Specialvogn 691.
DSB CU 4168CU 4168Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10869. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958.
DSB CU 4169CU 4169Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10870. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 162.
DSB CU 4170CU 4170Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10871. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1971 til Specialvogn 707.
DSB CU 4171CU 4171Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10872. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 697 (kun vognkasse).
DSB CU 4172CU 4172Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10873. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966.
DSB CU 4173CU 4173Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10874. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966.
DSB CU 4174CU 4174Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10875. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966.
DSB CU 4175CU 4175Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10876. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1957.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak