DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CU

DSB litra CU (I)
(Retur til oversigt)
Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Tjenestekupe. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, Weilbach & Cohn eller Westinghouse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Toilet.

Længde:
14,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
18,4 tons
Akselafstand:
9 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
76 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CU 4001CU 4001Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10725. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater Weilbach & Cohn fra 1950. Westinghouse-apparater fjernet 1950. Ombygget 1962 med togførerkupe. Udrangeret 1966.
DSB CU 4002CU 4002Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10726. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68.
DSB CU 4003CU 4003Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10727. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Udrangeret 1959.
DSB CU 4004CU 4004Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10728. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1960.
DSB CU 4005CU 4005Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10729. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958.
DSB CU 4006CU 4006Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10730. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Udrangeret 1966.
DSB CU 4007CU 4007Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10731. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 af Cvk Ar til Specialvogn 413.
DSB CU 4008CU 4008Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10732. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 690.
DSB CU 4009CU 4009Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10733. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1968. Ombygget 1970 til Specialvogn 1189. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). 1997 fra Fredericia til Hvalsø. Hvalsø 1997-2007. Høng 2007-24. EVN: 50862424009-1.
DSB CU 4010CU 4010Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10734. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959. Ombygget 1959 til Specialvogn 308.
DSB CU 4011CU 4011Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10735. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1951 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1951. Ombygget 1958 til Følgevogn for skinneslibevogn 2. Udrangeret 1968. Mandskabsvogn i Nyborg Færgehavn. Solgt 1974 til Kolding Lokomotivklub. Lunderskov 1974-76. Byttet 1976 med HHJ C 25 til DJK. I drift julen 1976. Roskilde 1981. I drift 1981 og 86-2011. Høng 1998. Hvalsø 2003-05. Høng 2005-22. EVN: 50862420011-1.
DSB CU 4012CU 4012Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10736. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 7/5-65.
DSB CU 4013CU 4013Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10737. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958.
DSB CU 4014CU 4014Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10738. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 15/9-67. Solgt 1974 til ØSJK. Køge 1982-2015.
DSB CU 4015CU 4015Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10739. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959.
DSB CU 4016CU 4016Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10740. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1948. Westinghouse-apparater fjernet 1948. Udrangeret 1959. Ombygget 1959 til Specialvogn 309.
DSB CU 4017CU 4017Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10741. Trykluftbremse fra 1943. Angrebet 7/1-45 af allieret fly ved Haderslev i tog 217 med O 335. Lavtryksvarmeapparater Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Udrangeret 1/4-67.
DSB CU 4018CU 4018Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10742. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959.
DSB CU 4019CU 4019Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10743. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 4/4-67.
DSB CU 4020CU 4020Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10744. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958.
DSB CU 4021CU 4021Scandia1924Oml. 1941 fra CC 10745. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1951 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1958. Ombygget 1959 med togførerkupe. Udrangeret 1966.
DSB CU 4022CU 4022Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10746. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 29/9-66.
DSB CU 4023CU 4023Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10747. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 7/5-65.
DSB CU 4024CU 4024Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10748. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1958. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4025CU 4025Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10749. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1958 med togførerkupe. Udrangeret 29/8-66.
DSB CU 4026CU 4026Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10750. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1958 med togførerkupe. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4027CU 4027Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10751. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1958 med togførerkupe. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4028CU 4028Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10752. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1958 med togførerkupe. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4029CU 4029Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10753. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4030CU 4030Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10754. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1959 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1959. Udrangeret 20/4-66.
DSB CU 4031CU 4031Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10755. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 29/8-66.
DSB CU 4032CU 4032Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10756. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 19/9-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 516.
DSB CU 4033CU 4033Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10757. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 4/9-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 517.
DSB CU 4034CU 4034Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10758. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/6-44 ved bombesprængning af tysk særtog nord for Holte. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 25/11-59.
DSB CU 4035CU 4035Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10759. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1952. Westinghouse-apparater fjernet 1952. Udrangeret 1966.
DSB CU 4036CU 4036Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10760. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 1966.
DSB CU 4037CU 4037Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10761. Udrangeret 1959.
DSB CU 4038CU 4038Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10762. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 322.
DSB CU 4039CU 4039Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10763. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 323.
DSB CU 4040CU 4040Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10764. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1966.
DSB CU 4041CU 4041Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10765. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1948. Westinghouse-apparater fjernet 1948. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1970 til Specialvogn 1190.
DSB CU 4042CU 4042Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10766. Ombygget 1951 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1951. Udrangeret 1958.
DSB CU 4043CU 4043Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10767. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1966.
DSB CU 4044CU 4044Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10768. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1957.
DSB CU 4045CU 4045Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10769. Udrangeret 1957.
DSB CU 4046CU 4046Scandia1920Oml. 1941 fra CC 10770. Beskadiget 10/4-45 ved sabotage i Brande. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 1967.
DSB CU 4047CU 4047Scandia1918Oml. 1941 fra CC 10771. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Udrangeret 1957.
DSB CU 4048CU 4048Scandia1918Oml. 1941 fra CC 10772. Udrangeret 1958. Ombygget 1959 af Cvk Ar til Specialvogn 694.
DSB CU 4049CU 4049Scandia1918Oml. 1941 fra CC 10773. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Udrangeret 1959.
DSB CU 4050CU 4050Scandia1918Oml. 1941 fra CC 10774. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1959 med togførerkupe. Udrangeret 27/6-66.
DSB CU 4051CU 4051Scandia1918Oml. 1941 fra CC 10775. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1941. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1959 med togførerkupe. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4052CU 4052Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10776. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1959 med togførerkupe. Udrangeret 22/2-66.
DSB CU 4053CU 4053Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10777. Ombygget 1959 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1959. Udrangeret 10/3-66.
DSB CU 4054CU 4054Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10778. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1955. Udrangeret 4/11-60. Odense havn 1961.
DSB CU 4055CU 4055Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10779. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1945. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Langå 1972. Solgt 1973/75 til DJK for 230,-kr. Lersøen 1978. Aalborg 1981. 1981 til DJK (D-mask.). Odense 1984. Brændt 1991 ved påsat brand i Odense. Undervogn i Hvalsø 2001-07. Ophugget i Hvalsø 2007.
DSB CU 4056CU 4056Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10780. Udrangeret 1958.
DSB CU 4057CU 4057Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10781. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966. Istandsat 1966 på Cvk Ar og overdraget til Jernbanemuseet som CC 10781.
DSB CU 4058CU 4058Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10782. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1967.
DSB CU 4059CU 4059Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10783. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 19/12-66.
DSB CU 4060CU 4060Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10784. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 12/7-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 720.
DSB CU 4061CU 4061Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10785. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Udrangeret 1966.
DSB CU 4062CU 4062Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10786. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1969 til Specialvogn 705.
DSB CU 4063CU 4063Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10787. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Randers 1977. 1978 til CF i Randers. 1995 til Jernbanemuseet. Randers 1999-2024. Kasseret 2017. Marslev 2024.
DSB CU 4064CU 4064Scandia1917Oml. 1941 fra CC 10788. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1948. Westinghouse-apparater fjernet 1948. Udrangeret 1959.
DSB CU 4065CU 4065Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10789. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Udrangeret 1959.
DSB CU 4066CU 4066Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10790. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1946. Westinghouse-apparraterne fjernet 1946. Udrangeret 1957.
DSB CU 4067CU 4067Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10791. Udrangeret 1958/66.
DSB CU 4068CU 4068Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10792. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1957.
DSB CU 4069CU 4069Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10793. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1960.
DSB CU 4070CU 4070Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10794. Var pladebeklædt. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1959. Udrangeret 1172-60.
DSB CU 4071CU 4071Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10795. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1955 til mellemvogn for skinneslibetog. Udrangeret 26/9-58.
DSB CU 4072CU 4072Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10796. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg fra 1948. Var pladebeklædt. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn og 32 pladser. Udrangeret 18/3-59.
DSB CU 4073CU 4073Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10797. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Udrangeret 22/12-59.
DSB CU 4074CU 4074Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10798. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Udrangeret 777-58.
DSB CU 4075CU 4075Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10799. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Udrangeret 1/8-59. Vognkasse opsat hos ophugger på Pumpehusvej i Sydhavnen. Ophugget 1990.
DSB CU 4076CU 4076Scandia1916Oml. 1941 fra CC 10800. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1959 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1959. Udrangeret 22/2-66.
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak