DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Tjenestekupe. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, Weilbach & Cohn eller Westinghouse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Toilet.
Længde:
14,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
18,4 tons
Akselafstand:
9 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
76 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CU 4001 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10725. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater Weilbach & Cohn fra 1950. Westinghouse-apparater fjernet 1950. Ombygget 1962 med togførerkupe. Udrangeret 1966. | |
CU 4002 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10726. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. | |
CU 4003 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10727. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Udrangeret 1959. | |
CU 4004 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10728. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1960. | |
CU 4005 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10729. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. | |
CU 4006 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10730. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Udrangeret 1966. | |
CU 4007 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10731. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 af Cvk Ar til Specialvogn 413. | |
CU 4008 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10732. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 690. | |
CU 4009 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10733. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1968. Ombygget 1970 til Specialvogn 1189. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). 1997 fra Fredericia til Hvalsø. Hvalsø 1997-2007. Høng 2007-24. EVN: 50862424009-1. | |
CU 4010 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10734. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959. Ombygget 1959 til Specialvogn 308. | |
CU 4011 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10735. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1951 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1951. Ombygget 1958 til Følgevogn for skinneslibevogn 2. Udrangeret 1968. Mandskabsvogn i Nyborg Færgehavn. Solgt 1974 til Kolding Lokomotivklub. Lunderskov 1974-76. Byttet 1976 med HHJ C 25 til DJK. I drift julen 1976. Roskilde 1981. I drift 1981 og 86-2011. Høng 1998. Hvalsø 2003-05. Høng 2005-22. EVN: 50862420011-1. | |
CU 4012 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10736. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 7/5-65. | |
CU 4013 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10737. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. | |
CU 4014 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10738. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 15/9-67. Solgt 1974 til ØSJK. Køge 1982-2015. | |
CU 4015 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10739. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959. | |
CU 4016 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10740. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1948. Westinghouse-apparater fjernet 1948. Udrangeret 1959. Ombygget 1959 til Specialvogn 309. | |
CU 4017 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10741. Trykluftbremse fra 1943. Angrebet 7/1-45 af allieret fly ved Haderslev i tog 217 med O 335. Lavtryksvarmeapparater Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Udrangeret 1/4-67. | |
CU 4018 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10742. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959. | |
CU 4019 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10743. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 4/4-67. | |
CU 4020 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10744. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. | |
CU 4021 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10745. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1951 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1958. Ombygget 1959 med togførerkupe. Udrangeret 1966. | |
CU 4022 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10746. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 29/9-66. | |
CU 4023 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10747. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 7/5-65. | |
CU 4024 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10748. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1958. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4025 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10749. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1958 med togførerkupe. Udrangeret 29/8-66. | |
CU 4026 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10750. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1958 med togførerkupe. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4027 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10751. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1958 med togførerkupe. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4028 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10752. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1958 med togførerkupe. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4029 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10753. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4030 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10754. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1959 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1959. Udrangeret 20/4-66. | |
CU 4031 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10755. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 29/8-66. | |
CU 4032 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10756. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 19/9-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 516. | |
CU 4033 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10757. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 4/9-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 517. | |
CU 4034 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10758. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/6-44 ved bombesprængning af tysk særtog nord for Holte. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Udrangeret 25/11-59. | |
CU 4035 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10759. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1952. Westinghouse-apparater fjernet 1952. Udrangeret 1966. | |
CU 4036 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10760. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 1966. | |
CU 4037 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10761. Udrangeret 1959. | |
CU 4038 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10762. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 322. | |
CU 4039 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10763. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 323. | |
CU 4040 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10764. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1966. | |
CU 4041 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10765. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1948. Westinghouse-apparater fjernet 1948. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1970 til Specialvogn 1190. | |
CU 4042 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10766. Ombygget 1951 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1951. Udrangeret 1958. | |
CU 4043 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10767. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1966. | |
CU 4044 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10768. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1957. | |
CU 4045 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10769. Udrangeret 1957. | |
CU 4046 | Scandia | 1920 | Oml. 1941 fra CC 10770. Beskadiget 10/4-45 ved sabotage i Brande. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 1967. | |
CU 4047 | Scandia | 1918 | Oml. 1941 fra CC 10771. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Udrangeret 1957. | |
CU 4048 | Scandia | 1918 | Oml. 1941 fra CC 10772. Udrangeret 1958. Ombygget 1959 af Cvk Ar til Specialvogn 694. | |
CU 4049 | Scandia | 1918 | Oml. 1941 fra CC 10773. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Udrangeret 1959. | |
CU 4050 | Scandia | 1918 | Oml. 1941 fra CC 10774. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1959 med togførerkupe. Udrangeret 27/6-66. | |
CU 4051 | Scandia | 1918 | Oml. 1941 fra CC 10775. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1941. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1959 med togførerkupe. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4052 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10776. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1959 med togførerkupe. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4053 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10777. Ombygget 1959 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1959. Udrangeret 10/3-66. | |
CU 4054 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10778. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1955. Udrangeret 4/11-60. Odense havn 1961. | |
CU 4055 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10779. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1945. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Langå 1972. Solgt 1973/75 til DJK for 230,-kr. Lersøen 1978. Aalborg 1981. 1981 til DJK (D-mask.). Odense 1984. Brændt 1991 ved påsat brand i Odense. Undervogn i Hvalsø 2001-07. Ophugget i Hvalsø 2007. | |
CU 4056 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10780. Udrangeret 1958. | |
CU 4057 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10781. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966. Istandsat 1966 på Cvk Ar og overdraget til Jernbanemuseet som CC 10781. | |
CU 4058 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10782. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 1967. | |
CU 4059 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10783. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 19/12-66. | |
CU 4060 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10784. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 12/7-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 720. | |
CU 4061 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10785. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Ombygget 1950 af Cvk Ar: Togførerkupe fjernet og toilet udbygget. Udrangeret 1966. | |
CU 4062 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10786. Ombygget 1960 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1969 til Specialvogn 705. | |
CU 4063 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10787. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Randers 1977. 1978 til CF i Randers. 1995 til Jernbanemuseet. Randers 1999-2024. Kasseret 2017. Marslev 2024. | |
CU 4064 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10788. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1948. Westinghouse-apparater fjernet 1948. Udrangeret 1959. | |
CU 4065 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10789. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Udrangeret 1959. | |
CU 4066 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10790. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1946. Westinghouse-apparraterne fjernet 1946. Udrangeret 1957. | |
CU 4067 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10791. Udrangeret 1958/66. | |
CU 4068 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10792. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1957. | |
CU 4069 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10793. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1960. | |
CU 4070 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10794. Var pladebeklædt. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1959. Udrangeret 1172-60. | |
CU 4071 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10795. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1955 til mellemvogn for skinneslibetog. Udrangeret 26/9-58. | |
CU 4072 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10796. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg fra 1948. Var pladebeklædt. Ombygget 1957 med togførerkupe og brændeovn og 32 pladser. Udrangeret 18/3-59. | |
CU 4073 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10797. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Udrangeret 22/12-59. | |
CU 4074 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10798. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Udrangeret 777-58. | |
CU 4075 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10799. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Udrangeret 1/8-59. Vognkasse opsat hos ophugger på Pumpehusvej i Sydhavnen. Ophugget 1990. | |
CU 4076 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10800. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1959 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1959. Udrangeret 22/2-66. |
Signalposten
Østre Gasværk
I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.
Læs mere