DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Toilet. Egenvarme. A+B+C styreledning.
Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
33,5 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
14 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CRML 3619 | Scandia | 1929 | Omlitreret 1964 fra CRM 3619. Udrangeret 16/1-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 965. | |
CRML 3620 | Scandia | 1929 | Omlitreret 1964 fra CRM 3620. Omlitreret 1964 tilbage til CRM. | |
CRML 3623 | Scandia | 1929 | Omlitreret 1964 fra CRM 3623. Omlitreret 1964 tilbage til CRM. | |
CRML 3625 | Scandia | 1929 | Omlitreret 1964 fra CRM 3625. Udrangeret 17/2-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 976. | |
CRML 3631 | Scandia | 1929 | Omlitreret 1964 fra CRM 3631. Udrangeret 3/11-65. Ombygget 1966 til Specialvogn 973. | |
CRML 3636 | Scandia | 1929 | Omlitreret 1964 fra CRM 3636. Udrangeret 3/11-65. Ombygget 1966 til Specialvogn 972. | |
CRML 3640 | Scandia | 1929 | Omlitreret 1964 fra CRM 3640. Udrangeret 4/6-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 969. | |
CRML 3642 | Scandia | 1930 | Omlitreret 1964 fra CRM 3642. Udrangeret 18/3-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 971. | |
CRML 3643 | Scandia | 1929 | Omlitreret 1964 fra CRM 3643. Udrangeret 31/8-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 970. | |
CRML 3644 | Scandia | 1929 | Omlitreret 1964 fra CRM 3644. Udrangeret 13/11-67. Søbylund/Fasterholt 1971. Ophugget 1973 af Poul "Jeppe" Nielsen, Randers remise. | |
CRML 3645 | Scandia | 1930 | Omlitreret 1963/65 fra CRM 3645. Udrangeret 25/2-65. | |
CRML 3647 | Scandia | 1930 | Omlitreret 1963/65 fra CRM 3647. Udrangeret 9/5-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 987. | |
CRML 3648 | Scandia | 1930 | Omlitreret 1964 fra CRM 3648. Udrangeret 22/5-65. Ombygget 1967 til Specialvogn 861. | |
CRML 3649 | Scandia | 1930 | Omlitreret 1963/65 fra CRM 3649. Udrangeret 22/5-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 986. |
Faxe Jernbane - FJ
Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.
Læs mere