DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CRM

DSB litra CRM
(Retur til oversigt)
Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.

Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
33,5 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
59 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CRM 3601CRM 3601Scandia1928Ombygget 1950 fra CR 3601. Udrangeret 13/4-64. Ombygget 1965 til Specialvogn 959.
DSB CRM 3619CRM 3619Scandia1929Ombygget 1946 fra CR 3619. A+B+C styreledning fra før 1950. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. Omlitreret 1964 til CRML 3619.
DSB CRM 3620CRM 3620Scandia1928Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3610. Omlitreret 1964 til CRML 3620. Omlitreret 1964 tilbage til CRM. Udrangeret 13/1-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 958.
DSB CRM 3622CRM 3622Scandia1929Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3622. Udrangeret 1967. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) som CR 3622.
DSB CRM 3623CRM 3623Scandia1929Ombygget 1946 fra CR 3623. Ombygget 1947 med lukkede endeperroner. Omlitreret 1964 til CRML 3623. Omlitreret 1964 tilbage til CRM. Udrangeret 9/3-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 962.
DSB CRM 3624CRM 3624Scandia1929Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3624. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Udrangeret 17/4-64. Ombygget 1965 til Specialvogn 955. Vognkasse på Helgoland 1973-82. 1985 til DJK (D-mask.). Monteret på undervogn fra CRML 3631. Fredericia 1994. 1998 til DJK (VtV). Herning 1999. Esbjerg 2001. Holstebro 2002. Ophugget 11/11-04 af Dansk Genbrug på Esbjerg Havn.
DSB CRM 3625CRM 3625Scandia1929Ombygget 1950 fra CR 3625. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Omlitreret 1964 til CRML 3625.
DSB CRM 3626CRM 3626Scandia1929Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3626. Udrangeret 23/6-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 984.
DSB CRM 3628CRM 3628Scandia1929Ombygget 1950 fra CR 3628. Udrangeret 22/5-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 983.
DSB CRM 3631CRM 3631Scandia1929Ombygget 1949 fra CR 3631. Tjenestekupe fra 1955. Omlitreret 1964 til CRML 3631.
DSB CRM 3632CRM 3632Scandia1930Oml. 1941 fra FFM 12232. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Udrangeret 9/2-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 981.
DSB CRM 3633CRM 3633Scandia1930Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3633. Udrangeret 9/2-66.
DSB CRM 3634CRM 3634Scandia1930Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3634. Udrangeret 20/2-64. Ombygget 1965 til Specialvogn 957.
DSB CRM 3635CRM 3635Scandia1929Oml. 1941 fra FFM 12235. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Udrangeret 30/4-63. Ombygget 1965 til Specialvogn 960.
DSB CRM 3636CRM 3636Scandia1929Oml. 1941 fra FFM 12236. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Omlitreret 1964 til CRML 3636.
DSB CRM 3637CRM 3637Scandia1929Oml. 1941 fra FFM 12237. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1955. Udrangeret 22/5-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 985.
DSB CRM 3638CRM 3638Scandia1929Oml. 1941 fra FFM 12238. Styreledning 1941-47. Ombygget 1956 med lukkede endeperroner til CRS 3638.
DSB CRM 3639CRM 3639Scandia1929Oml. 1941 fra FFM 12239. Styreledning fra 1941. Udrangeret 4/12-63. Ombygget 1965 til Specialvogn 956.
DSB CRM 3640CRM 3640Scandia1929Oml. 1941 fra FFM 12240. Styreledning 1941-47. Ombygget 1956 med lukkede endeperroner, tjenestekupe samt A+B+C styreledninger. Omlitreret 1964 til CRML 3640.
DSB CRM 3641CRM 3641Scandia1929Oml. 1941 fra FFM 12241. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Tjenestekupe fra 1955. Udrangeret 8/2-62.
DSB CRM 3642CRM 3642Scandia1930Oml. 1941 fra FFM 12242. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1964 til CRML 3642.
DSB CRM 3643CRM 3643Scandia1929Oml. 1941 fra FFM 12243. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Omlitreret 1964 til CRML 3643.
DSB CRM 3644CRM 3644Scandia1929Oml. 1941 fra FFM 12244. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Omlitreret 1964 til CRML 3644.
DSB CRM 3645CRM 3645Scandia1930Oml. 1941 fra FFM 12245. Styreledning 1941-45. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Omlitreret 1963/65 til CRML 3645.
DSB CRM 3646CRM 3646Scandia1930Oml. 1941 fra FFM 12246. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Udrangeret 5/9-63. Ombygget 1965 til Specialvogn 961.
DSB CRM 3647CRM 3647Scandia1930Oml. 1941 fra FFM 12247. Styreledning fra 1941. Ombygget 1946 af Cvk Ar med lukkede endeperroner. 78 pladser fra 1948. Omlitreret 1963/65 til CRML 3647.
DSB CRM 3648CRM 3648Scandia1930Oml. 1941 fra FFM 12248. Styreledning 1941-48. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner. Omlitreret 1964 til CRML 3648.
DSB CRM 3649CRM 3649Scandia1930Oml. 1941 fra FFM 12249. Styreledning 1941-48. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. Omlitreret 1963/65 til CRML 3649.
DSB CRM 3650CRM 3650Scandia1930Oml. 1941 fra FFM 12250. Styreledning fra 1941. Udrangeret 30/4-67 og overdraget til Jernbanemuseet som FFM 12250.
DSB CRM 3651CRM 3651Scandia1930Oml. 1941 fra FFM 12251. Styreledning 1941-48. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Udrangeret 1/4-67.
DSB CRM 3652CRM 3652Triangel1930Oml. 1941 fra FFM 12252. Styreledning fra 1941. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Omlitreret 1964 til CR 3652.
DSB CRM 3653CRM 3653Triangel1930Oml. 1941 fra FFM 12253. Styreledning 1941-48. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Udrangeret 26/4-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 988.
DSB CRM 3654CRM 3654Triangel1930Oml. 1941 fra FFM 12254. Styreledning 1941-49. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Udrangeret 25/11-65. Ombygget 1966 til Specialvogn 978.
DSB CRM 3655CRM 3655Triangel1930Oml. 1941 fra FFM 12255. Styreledning 1941-49. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Udrangeret 10/2-66.
DSB CRM 3656CRM 3656Triangel1931Oml. 1941 fra FFM 12256. Styreledning fra 1941. Ombygget 1947 af Cvk Ar med lukkede endeperroner. Udrangeret 24/7-65. Ombygget 1966 til Specialvogn 977.
DSB CRM 3657CRM 3657Triangel1930Oml. 1941 fra FFM 12257. Styreledning fra 1941. Udrangeret 13/11-62.
DSB CRM 3658CRM 3658Triangel1931Oml. 1941 fra FFM 12258. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3658. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 30/9-65. Ombygget 1969 til Specialvogn 1191.
DSB CRM 3659CRM 3659Triangel1931Oml. 1941 fra FFM 12259. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3659. Ombygget 1962 tilbage til CRM. Omlitreret 1963 til CR 3659.
DSB CRM 3660CRM 3660Triangel1931Ombygget 1950 fra CR 3660. Udrangeret 5/9-63. Ombygget 1965 til Specialvogn 954.
DSB CRM 3661CRM 3661Triangel1931Ombygget 1945 fra CR 3661. Udrangeret 14/10-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 963.
DSB CRM 3663CRM 3663Triangel1931Ombygget 1946 fra CR 3663. Udrangeret 9/3-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 967.
DSB CRM 3664CRM 3664Triangel1931Ombygget 1950 fra CR 3664. Udrangeret 14/10-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 964. Vognkasse opsat ved Vigerslev.
DSB CRM 3665CRM 3665Triangel1931Oml. 1941 fra FFM 12265. Styreledning 1941-47. Udrangeret 16/10-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 966.
DSB CRM 3666CRM 3666Triangel1931Oml. 1941 fra FFM 12266. Styreledning 1941-47. Ombygget 1956 med lukkede endeperroner samt A+B+C styreledninger. Udrangeret 23/3-62.
DSB CRM 3667CRM 3667Triangel1931Oml. 1941 fra FFM 12267. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3667. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 22/5-66. Ombygget 1967 til Specialvogn 862.
DSB CRM 3668CRM 3668Triangel1931Oml. 1941 fra FFM 12268. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner. Udrangeret 9/5-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 982.
DSB CRM 3669CRM 3669Triangel1931Oml. 1941 fra FFM 12269. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner. Udrangeret 18/3-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 974.
DSB CRM 3670CRM 3670Scandia1933Oml. 1941 fra FFM 12270. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3670. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 16/10-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 968.
DSB CRM 3671CRM 3671Scandia1933Oml. 1941 fra FFM 12271. Styreledning 1941-47. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3671.
DSB CRM 3672CRM 3672Scandia1934Oml. 1941 fra FFM 12272. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3672. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 31/8-65. Ombygget 1966 til Specialvogn 979.
DSB CRM 3673CRM 3673Scandia1934Oml. 1941 fra FFM 12273. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3673. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 30/4-64. Ombygget 1964 til Specialvogn 653.
DSB CRM 3674CRM 3674Scandia1934Oml. 1941 fra FFM 12274. Styreledning 1941-47. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3674.
DSB CRM 3675CRM 3675Scandia1934Oml. 1941 fra FFM 12275. Styreledning 1941-47. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3675.
DSB CRM 3676CRM 3676Scandia1934Oml. 1941 fra FFM 12276. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3676.
DSB CRM 3677CRM 3677Scandia1934Oml. 1941 fra FFM 12277. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3677.
DSB CRM 3678CRM 3678Scandia1934Oml. 1941 fra FFM 12278. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3678.
DSB CRM 3679CRM 3679Scandia1934Oml. 1941 fra FFM 12279. Styreledning 1941-47. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner. Udrangeret 18/3-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 980.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak