DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.

Længde:
15,7 m.

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
28,8 tons

Bogietapafs.:
10,7 m.

Kupeer:
2 

Pladser 2. kl.:
59 

Antal:
16 stk.

Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | CQM 3509 | Breslau | 1898 | Oml. 1941 fra COM 11309. Udrangeret 20/12-67. |
![]() | CQM 3510 | Breslau | 1899 | Oml. 1941 fra COM 11310. Udrangeret 19/1-67. |
![]() | CQM 3511 | Scandia | 1902 | Oml. 1941 fra COM 11311. Udrangeret 26/4-66. Skanderborg 1966. |
![]() | CQM 3512 | Breslau | 1896 | Oml. 1941 fra COM 11312. Udrangeret 5/9-62. |
![]() | CQM 3513 | Breslau | 1898 | Oml. 1941 fra COM 11313. Udrangeret 4/4-66. Skanderborg 1966. |
![]() | CQM 3514 | Scandia | 1902 | Oml. 1941 fra COM 11314. Udrangeret 26/4-66. Skanderborg 1966. |
![]() | CQM 3515 | Breslau | 1896 | Oml. 1941 fra COM 11315. Udrangeret 9/5-67. |
![]() | CQM 3516 | Breslau | 1896 | Oml. 1941 fra COM 11316. Udrangeret 1962. |
![]() | CQM 3517 | Breslau | 1898 | Oml. 1941 fra COM 11317. Udrangeret 9/3-66. Skanderborg 1966. |
![]() | CQM 3518 | Breslau | 1899 | Oml. 1941 fra COM 11318. Udrangeret 25/8-66. |
![]() | CQM 3519 | Breslau | 1899 | Oml. 1941 fra COM 11319. Udrangeret 1962. |
![]() | CQM 3520 | Scandia | 1900 | Oml. 1941 fra COM 11320. Beskadiget 22/1-45 ved sabotage ved Funder. Udrangeret 1963. |
![]() | CQM 3521 | Scandia | 1901 | Oml. 1941 fra COM 11321. Udrangeret 1964. |
![]() | CQM 3522 | Scandia | 1902 | Oml. 1941 fra COM 11322. Udrangeret 1963. |
![]() | CQM 3523 | Skabo | 1894 | Oml. 1941 fra COM 11323. Udrangeret 11/8-64. |
![]() | CQM 3524 | Scandia | 1902 | Oml. 1941 fra COM 11324. Udrangeret 1963. |

Ingeniøren
Banal fejl sendte tog på kollisionskurs: Spøgelsestog plager lokal jernbane
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Om 20 år kan du køre Metro til Lynetteholm: Her er Københavns nye linje
Fejlene er fundet: Derfor lammede it-opdatering Sjællands togtrafik
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest