DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CO

DSB litra CO (VI)
(Retur til oversigt)
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Toilet.

Længde:
19,83 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
35 tons
Bogietapafs.:
13,3 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
81
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CO 2542CO 2542Scandia1904Oml. 1941 fra CX 11547. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966.
DSB CO 2543CO 2543Scandia1904Oml. 1941 fra CX 11548. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 28/2-65.
DSB CO 2544CO 2544Scandia1904Oml. 1941 fra CX 11549. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 4/12-63.
DSB CO 2545CO 2545Scandia1905Oml. 1941 fra CX 11550. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 18/9-67.
DSB CO 2546CO 2546Scandia1904Oml. 1941 fra CX 11551. Trykluftbremse fra 1944. Udrangeret 1963.
DSB CO 2547CO 2547Scandia1904Oml. 1941 fra CX 11552. Trykluftbremse fra 1944. Udrangeret 1/9-67. Solgt 1967 til HFHJ CO 2547.
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak