DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Toilet.
Længde:
19,83 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
35 tons
Bogietapafs.:
13,3 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
81
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CO 2542 | Scandia | 1904 | Oml. 1941 fra CX 11547. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966. | |
CO 2543 | Scandia | 1904 | Oml. 1941 fra CX 11548. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 28/2-65. | |
CO 2544 | Scandia | 1904 | Oml. 1941 fra CX 11549. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 4/12-63. | |
CO 2545 | Scandia | 1905 | Oml. 1941 fra CX 11550. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 18/9-67. | |
CO 2546 | Scandia | 1904 | Oml. 1941 fra CX 11551. Trykluftbremse fra 1944. Udrangeret 1963. | |
CO 2547 | Scandia | 1904 | Oml. 1941 fra CX 11552. Trykluftbremse fra 1944. Udrangeret 1/9-67. Solgt 1967 til HFHJ CO 2547. |
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.
Læs mereIngeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet