DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch, GEZ 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Weilberg & Cohn. Udflugts- og dansevogn. Toilet.
Længde:
19,38 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
36 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
1
Pladser 2. kl.:
Antal:
1 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CMR 2124 | Scandia | 1908 | Ombygget 1957 af Cvk Kh fra CM 2205. Udflugtsvogn nr. 8. Udrangeret 9/6-66. Ophugget 1968. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere