DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Toilet.
Længde:
16,34 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
10,5 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
44
Antal:
13 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CML 2269 | Scandia | 1908 | Omlitreret 1960 af Cvk Kh fra AT 204. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Udrangeret 25/6-63. | |
CML 2270 | Scandia | 1909 | Omdannet 1960 af Cvk Kh fra AT 208. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Udrangeret 17/8-61. | |
CML 2271 | Scandia | 1909 | Omdannet 1960 af Cvk Kh fra AT 209. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Omlitreret 1964 til CMZ 2271? Udrangeret 1965. | |
CML 2272 | Scandia | 1909 | Omdannet 1960 af Cvk Kh fra AT 210. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Udrangeret 18/5-66. | |
CML 2273 | Scandia | 1909 | Omdannet 1960 af Cvk Kh fra AT 211. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Udrangeret 14/1-61. Odense havn 1961. | |
CML 2274 | Scandia | 1909 | Omdannet 1960 af Cvk Kh fra AT 212. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Udrangeret 1962. | |
CML 2275 | Scandia | 1909 | Omdannet 1960 af Cvk Kh fra AT 213. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Udrangeret 7/2-62. | |
CML 2276 | Scandia | 1909 | Omdannet 1960 af Cvk Ar fra AT 214. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Udrangeret 5/8-64. | |
CML 2277 | Scandia | 1909 | Omdannet 1960 fra AT 215. Omlitreret 1964 til CMZ 2277. | |
CML 2278 | Scandia | 1909 | Ombygget 1960 fra AT 216. Udrangeret 1964. | |
CML 2279 | DSB | 1940 | Ombygget 1960 fra AT 217. Udrangeret 1965. | |
CML 2280 | DSB | 1940 | Ombygget 1960 fra AT 218. Udrangeret 1965. | |
CML 2291 | Scandia | 1908 | Omdannet 1951 af Cvk Kh fra AF 91. Højtryksvarmeapparater. Udrangeret 4/9-57. Hensat i Værslev. |
Skagensbanen 1890 - 1965
I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.
Læs mereJernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest