DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CM

DSB litra CM (V)
(Retur til oversigt)
Vakuumbremse. Skruebremse. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. 2 toiletter. Spejlglasruder.

Længde:
20 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
35,6 tons
Bogietapafs.:
13,8 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
72
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CM 2186CM 2186Scandia1913Oml. 1941 fra CM 10232. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1948. Westinghouse-apparater fjernet 1948. Udrangeret 19/1-67.
DSB CM 2187CM 2187Scandia1911Oml. 1941 fra CM 10258. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Ombygget 1952 af Cvk Ar til CMR 2121.
DSB CM 2188CM 2188Scandia1910Oml. 1941 fra CM 10263. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Udrangeret 1/4-67.
DSB CM 2189CM 2189Scandia1911Oml. 1941 fra CM 10277. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Ombygget 1952 af Cvk Kh til CMR 2122.
DSB CM 2190CM 2190Scandia1911Oml. 1941 fra CM 10279. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1945. Højtryksvarmeapparater, fra 1953 lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Udrangeret 23/7-68.
DSB CM 2192CM 2192Scandia1914Oml. 1941 fra CM 10999. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Udrangeret 15/4-66. Skanderborg 1966 (hensat).
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak