DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch/Weilbach & Cohn. Toilet. Rejsegodsrum 4200 kg. Nærtrafikvogn.
Opbygningen af personvogne med trækasse på DSB's værksteder har kun været et udtryk for mangel på midler til nybygning af stålvogne, og allerede før 2. verdenskrig havde DSB ønsker om at forny personvognsmateriellet på de ikke elektrificerede nærtrafiklinier i københavnsområdet. I årene 1928-34 havde DSB fået bygget 78 FF-vogne (senere litra CR), men disse slog ikke til i Kystbanens tog mellem Helsingør og København, og samtidig var konstruktionen svagere end andet bogiemateriel, da vognkassen ikke var integreret i undervognskonstruktionen. Allerede kort efter de sidste FF-vogne var leveret, begyndte planlægningen af stålbyggede personvogne til nærtrafikken. Imidlertid var der mange andre større og mere presserende investeringer i sidste halvdel af 1930'erne (broer, vogne til fjerntrafikken m.v.), så i første omgang blev det kun til ombygninger af ældre bogiepersonvogne, herunder bl.a. opbygning af 10 midtgangsvogne med rejsegodsrum (litra CXE) på basis af tidligere sidegangsvogne med tagrytter og kedelrum.
Først i 1940 blev projektet med nye stålbyggede personvogne til Nord- og Kystbanen realiseret med den første bestilling af vognkasser hos Scandia. Dette projekt var i princippet ombygninger, og omkostningerne blev formentlig afholdt "over driften", og investeringen krævede således ikke optagelse på finansloven. I første omgang bestilte man 16 vogne, men der var allerede i forbindelse med første bestilling planlagt 112 vogne uden (CG) og 16 med rejsegodsrum (CGE), og bygget i serier af 8 stk. I hver serie skulle man således bygge én vogn med rejsegodsafdeling og 7 uden. CGE-vognen havde forbillede i CXE-vognene (efter 1941 CPE), men modificeret så den passede til CG-vognene. CGE-vognene var da også planlagt til at blive oprangeret i stammer med CG-vogne i tog på Nord- og Kystbanen. Oprangeringen af stammerne blev oftest foretaget så CGE-vognen var i stammens sydligste ende.
Allerede inden de første CG/CGE-vogne var klar til brug var litra ændret til hhv. CL og CLE. Som for alle CL-vogne var de nye CLE-vognes vognkasser bygget hos Scandia, mens apteringen blev foretaget af DSB's egne håndværkere på Centralværkstedet i København. Bogierne var på samme måde som med CL ældre 2,5 m træbogier, der stammede fra sidegangsmateriel, bygget i perioden 1903-1918.
CLE-vognene var indrettet på stort set samme måde som CPE, når man ser bort fra den større endeperron med dobbelte indgangsdøre som tidens mode for nærtrafikvogne tilsagde, og som helt svarede til endeperronen på CL-vognene. Rejsegodsrummet var af samme størrelse som i CPE, og som i disse vogne havde man placeret tjenestekupéen i det ene hjørne. I modsætning til CPE skete adgangen fra passagerafdelingen til rejsegodsrummet i CLE-vognene ikke gennem tjenestekupeen, men direkte gennem en dør. Selve passagerafdelingen var delt i to med ét fag til ikke rygere og resten til rygere. Den lille ikkeryger kupé kunne også anvendes til postforsendelser o.l., idet skydedøren mellem de to kupéer kunne aflåses. I vognenes modsatte ende havde man anbragt toilettet med adgang fra endeperronen.
CLE-vognene blev bygget samtidig med CL-vognene, og derfor blev forskelle mellem de enkelte serier CL-vogne også gennemført på CLE-vognene. Bygningen af serie I-VIII, hvor der i hver serie blev bygget to CLE-vogne, var afsluttet i 1952. Som med CL-vognene gik der derefter nogle år, inden der igen blev leveret CLE-vogne (serie IX-X, leveret i 1958).
Alle disse 22 CLE-vogne blev oprindelig udelukkende anvendt på Sjælland-Falster. Oprindelig anvendt i stammer oprangeret med CL-vogne, men senere også i stammer med andre vogne. Først "senere" blev vogntypen sendt til Jylland, og dér benyttet i alle former for mindre tog, hvor der var brug for et mindre rejsegodsrum.
En sidste levering (XIV) blev leveret i 1963 på 8 vogne, formentlig for at kunne erstatte toakslede rejsegodsvogne og CPE-vogne, der efterhånden var tjenstlige til større reparationer af vognkasserne. Disse vogne fik bogier med rullelejer fra CR-vogne, der blev udrangeret til lejligheden. Indvendig var disse 8 vogne udstyret med lysstofrørsbelysning, og havde vægbeklædning af "formica". Trods disse moderniteter havde vognene stadig DSB's højryggede lædersæder "opfundet" i 1930'erne. Endvidere var serie XIV forberedt til udstyrelse med styreledninger for MO-tog, men dette blev aldrig til noget.
Alle 30 CLE-vogne var i drift til 1970'erne, og vognene blev sammen med CL overflødige i Nordsjælland i forbindelse med Nordbanens elektrificering i 1968, og leverancen af Bn-vognsmateriel fra 1971. I første omgang betød dette at mange CLE blev forvist til Jylland, for det var først senere i 1970'erne at de mange CLE forsvandt. De sidste CLE forsvandt i 1982, da de kun 19 år gamle vogne fra 1963 blev udrangeret i forbindelse med leveringen af MRD-vognene. To CLE-vogne blev i 1981 solgt til Frederiksværkbanen, der benyttede disse to indtil omkring 1990.
Der er bevaret påfaldende mange CLE-vogne (6), og de er alle i drift i forskellige veterantog. Sydfynske Veteranjernbane i Fåborg har overtaget den ene af de to CLE, der i nogle år kørte på HFHJ. Den anden af HFHJ's vogne havnede hos Østsjællandske Jernbaneklub i Køge. Veterantog Vest under Dansk Jernbaneklub benytter en vogn af seneste serie fra 1963, mens Jernbanemuseets Museumstog for nylig (2002) har istandsat endnu én. Herudover eksisterer der en vogn i Storbritannien hos Nene-Valley Railway, grønmalet og vist nok stadig i brug, og en i Slesvig.
(UTJ)
Opbygningen af personvogne med trækasse på DSB's værksteder har kun været et udtryk for mangel på midler til nybygning af stålvogne, og allerede før 2. verdenskrig havde DSB ønsker om at forny personvognsmateriellet på de ikke elektrificerede nærtrafiklinier i københavnsområdet. I årene 1928-34 havde DSB fået bygget 78 FF-vogne (senere litra CR), men disse slog ikke til i Kystbanens tog mellem Helsingør og København, og samtidig var konstruktionen svagere end andet bogiemateriel, da vognkassen ikke var integreret i undervognskonstruktionen. Allerede kort efter de sidste FF-vogne var leveret, begyndte planlægningen af stålbyggede personvogne til nærtrafikken. Imidlertid var der mange andre større og mere presserende investeringer i sidste halvdel af 1930'erne (broer, vogne til fjerntrafikken m.v.), så i første omgang blev det kun til ombygninger af ældre bogiepersonvogne, herunder bl.a. opbygning af 10 midtgangsvogne med rejsegodsrum (litra CXE) på basis af tidligere sidegangsvogne med tagrytter og kedelrum.
Først i 1940 blev projektet med nye stålbyggede personvogne til Nord- og Kystbanen realiseret med den første bestilling af vognkasser hos Scandia. Dette projekt var i princippet ombygninger, og omkostningerne blev formentlig afholdt "over driften", og investeringen krævede således ikke optagelse på finansloven. I første omgang bestilte man 16 vogne, men der var allerede i forbindelse med første bestilling planlagt 112 vogne uden (CG) og 16 med rejsegodsrum (CGE), og bygget i serier af 8 stk. I hver serie skulle man således bygge én vogn med rejsegodsafdeling og 7 uden. CGE-vognen havde forbillede i CXE-vognene (efter 1941 CPE), men modificeret så den passede til CG-vognene. CGE-vognene var da også planlagt til at blive oprangeret i stammer med CG-vogne i tog på Nord- og Kystbanen. Oprangeringen af stammerne blev oftest foretaget så CGE-vognen var i stammens sydligste ende.
Allerede inden de første CG/CGE-vogne var klar til brug var litra ændret til hhv. CL og CLE. Som for alle CL-vogne var de nye CLE-vognes vognkasser bygget hos Scandia, mens apteringen blev foretaget af DSB's egne håndværkere på Centralværkstedet i København. Bogierne var på samme måde som med CL ældre 2,5 m træbogier, der stammede fra sidegangsmateriel, bygget i perioden 1903-1918.
CLE-vognene var indrettet på stort set samme måde som CPE, når man ser bort fra den større endeperron med dobbelte indgangsdøre som tidens mode for nærtrafikvogne tilsagde, og som helt svarede til endeperronen på CL-vognene. Rejsegodsrummet var af samme størrelse som i CPE, og som i disse vogne havde man placeret tjenestekupéen i det ene hjørne. I modsætning til CPE skete adgangen fra passagerafdelingen til rejsegodsrummet i CLE-vognene ikke gennem tjenestekupeen, men direkte gennem en dør. Selve passagerafdelingen var delt i to med ét fag til ikke rygere og resten til rygere. Den lille ikkeryger kupé kunne også anvendes til postforsendelser o.l., idet skydedøren mellem de to kupéer kunne aflåses. I vognenes modsatte ende havde man anbragt toilettet med adgang fra endeperronen.
CLE-vognene blev bygget samtidig med CL-vognene, og derfor blev forskelle mellem de enkelte serier CL-vogne også gennemført på CLE-vognene. Bygningen af serie I-VIII, hvor der i hver serie blev bygget to CLE-vogne, var afsluttet i 1952. Som med CL-vognene gik der derefter nogle år, inden der igen blev leveret CLE-vogne (serie IX-X, leveret i 1958).
Alle disse 22 CLE-vogne blev oprindelig udelukkende anvendt på Sjælland-Falster. Oprindelig anvendt i stammer oprangeret med CL-vogne, men senere også i stammer med andre vogne. Først "senere" blev vogntypen sendt til Jylland, og dér benyttet i alle former for mindre tog, hvor der var brug for et mindre rejsegodsrum.
En sidste levering (XIV) blev leveret i 1963 på 8 vogne, formentlig for at kunne erstatte toakslede rejsegodsvogne og CPE-vogne, der efterhånden var tjenstlige til større reparationer af vognkasserne. Disse vogne fik bogier med rullelejer fra CR-vogne, der blev udrangeret til lejligheden. Indvendig var disse 8 vogne udstyret med lysstofrørsbelysning, og havde vægbeklædning af "formica". Trods disse moderniteter havde vognene stadig DSB's højryggede lædersæder "opfundet" i 1930'erne. Endvidere var serie XIV forberedt til udstyrelse med styreledninger for MO-tog, men dette blev aldrig til noget.
Alle 30 CLE-vogne var i drift til 1970'erne, og vognene blev sammen med CL overflødige i Nordsjælland i forbindelse med Nordbanens elektrificering i 1968, og leverancen af Bn-vognsmateriel fra 1971. I første omgang betød dette at mange CLE blev forvist til Jylland, for det var først senere i 1970'erne at de mange CLE forsvandt. De sidste CLE forsvandt i 1982, da de kun 19 år gamle vogne fra 1963 blev udrangeret i forbindelse med leveringen af MRD-vognene. To CLE-vogne blev i 1981 solgt til Frederiksværkbanen, der benyttede disse to indtil omkring 1990.
Der er bevaret påfaldende mange CLE-vogne (6), og de er alle i drift i forskellige veterantog. Sydfynske Veteranjernbane i Fåborg har overtaget den ene af de to CLE, der i nogle år kørte på HFHJ. Den anden af HFHJ's vogne havnede hos Østsjællandske Jernbaneklub i Køge. Veterantog Vest under Dansk Jernbaneklub benytter en vogn af seneste serie fra 1963, mens Jernbanemuseets Museumstog for nylig (2002) har istandsat endnu én. Herudover eksisterer der en vogn i Storbritannien hos Nene-Valley Railway, grønmalet og vist nok stadig i brug, og en i Slesvig.
(UTJ)
Længde:
20,22 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
28,4 tons
Bogietapafs.:
12,7 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
61
Antal:
30 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CLE 1592 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 til CLE 1692. | |
CLE 1593 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 til CLE 1693. | |
CLE 1594 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 til CLE 1694. | |
CLE 1595 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 til CLE 1695. | |
CLE 1596 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 til CLE 1696. | |
CLE 1597 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 til CLE 1697. | |
CLE 1598 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 til CLE 1698. | |
CLE 1599 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 til CLE 1699. | |
CLE 1670 | Scandia | 1963 | Omlitreret 1967 til Cle 670. | |
CLE 1671 | Scandia | 1963 | Omlitreret 1967 til Cle 671. | |
CLE 1672 | Scandia | 1963 | Omlitreret 1967 til Cle 672. Solgt 1982 til DJK (D-maskinegruppen). I drift 1982-98. 1998 til DJK (VtV). Bramming 2005-23. | |
CLE 1673 | Scandia | 1963 | Omlitreret 1968 til Cle 673. | |
CLE 1674 | Scandia | 1963 | Omlitreret 1967 til Cle 674. Ejes af Nene Valley Railway, UK. | |
CLE 1675 | Scandia | 1963 | Omlitreret 1967 til Cle 675. | |
CLE 1676 | Scandia | 1963 | Omlitreret 1967 til Cle 676. Ejes af Jernbanemuseet. | |
CLE 1677 | Scandia | 1963 | Omlitreret 1967 til Cle 677. | |
CLE 1678 | Scandia | 1958 | Omlitreret 1967 til Cle 678. 1991 til Jernbanemuseet. Randers 1992-99. Cvk Kh 2002. I drift fra 2002. Randers 2007-11. Odense 2016-18. I drift 2007-18. | |
CLE 1679 | Scandia | 1958 | Omlitreret 1967 til Cle 679. | |
CLE 1680 | Scandia | 1958 | Omlitreret 1967 til Cle 680. Ejes af ØSJK. I drift 2002-06. Køge 2002-19. | |
CLE 1681 | Scandia | 1958 | Omlitreret 1968 til Cle 681. 1990 til SFVJ. Fåborg 2002-06. Pejrup 2008. | |
CLE 1682 | Scandia | 1958 | Omlitreret 1967 til Cle 682. | |
CLE 1683 | Scandia | 1958 | Omlitreret 1967 til Cle 683. | |
CLE 1684 | Scandia | 1952 | Omlitreret 1966 til Cle 684. I drift fra 1953. | |
CLE 1685 | Scandia | 1952 | Omlitreret 1967 til Cle 685. I drift fra 1953. | |
CLE 1686 | Scandia | 1951 | Bogier fra CSS 3008. Omlitreret 1968 til Cle 686. | |
CLE 1687 | Scandia | 1951 | Bogier fra CSS 3023. Omlitreret 1968 til Cle 687. | |
CLE 1688 | Scandia | 1949 | Bogier fra CM 2223. Omlitreret 1968 til Cle 688. | |
CLE 1689 | Scandia | 1949 | Bogier fra CM 2216. Omlitreret 1967 til Cle 689. | |
CLE 1690 | Scandia | 1949 | Bogier fra CM 2243. Omlitreret 1967 til Cle 690. | |
CLE 1691 | Scandia | 1949 | Bogier fra CM 2210. Omlitreret 1967 til Cle 691. | |
CLE 1692 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 fra CLE 1592. Omlitreret 1967 til Cle 692. I drift fra 1946. | |
CLE 1693 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 fra CLE 1593. Omlitreret 1967 til Cle 693. I drift fra 1946. | |
CLE 1694 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 fra CLE 1594. Omlitreret 1967 til Cle 694. I drift fra 1946. | |
CLE 1695 | Scandia | 1945 | Omlitreret 1948 fra CLE 1595. Omlitreret 1967 til Cle 695. I drift fra 1946. | |
CLE 1696 | Scandia | 1943 | Omlitreret 1948 fra CLE 1596. Omlitreret 1967 til Cle 696. I drift fra 1944. | |
CLE 1697 | Scandia | 1943 | Omlitreret 1948 fra CLE 1597. Omlitreret 1967 til Cle 697. I drift fra 1944. | |
CLE 1698 | Scandia | 1943 | Omlitreret 1948 fra CLE 1598. Omlitreret 1968 til Cle 698. I drift fra 1944. | |
CLE 1699 | Scandia | 1943 | Omlitreret 1948 fra CLE 1599. Omlitreret 1968 til Cle 699. I drift fra 1944. |
Jernbanebøger
På Sporet af 2017. Pris 230 kr.
Læs mereDSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge