DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Kongevogn med 2 saloner, 2 halvkupeer, 2 toiletrum, 1 forrum ved hver ende af vognen samt en kort sidegang. Den midterste salon kan indrettes til sovekupe. Dobbelt vakuumbremse. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamo system Rosenberg samt enkeltbatteri til togbelysning. Elektrisk belysning. Kakkelovn. Højttryksvarmeapparater. Varmtvandsbeholder. Elektrisk ringeapparat. Fast ledsagevogn: EK 2250.
Længde:
17,99 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
38 tons
Bogietapafs.:
12,2 m.
Kupeer:
Pladser 2. kl.:
Antal:
1 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
S 8 | Scandia | 1900 | Omlitreret 1903 fra SA 8. Dynamo og enkeltbatteri fra 1914. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Kan løbe i tyske D-tog (1928). Svensk-dansk varmekoblinger og svenske vakuumkoblinger 1930. Hensat 1937. Salonvognremisen Hellerup 1938. Udrangeret 1939. Østerport 1940-41. Anvendt som sommerhus for HFHJ-personale i Hundested. Senere til Jernbanemuseet. Østerport 1961-66. Odense 1966-77. Udstillet i Odense 1988-2018. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Jernbanebøger
Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.
Læs mere