DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
7,5 meter postvogn til Gedserruten. Postrum og jernbanegodsrum. Bogier bygget af Breslau. Vacuumbremse. Trykluftbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Elektriske akkumulatorer. Batteriet kan belyse vognen i 30 timer. 2 toiletter. Dampvarmeapparater. Kakkelovn i postrum. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916).
Længde:
18 m.
Bogietapafstand:
11 m.
Last:
9 tons
Taravægt:
33 tons
Bogieakselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DG 1411 | Scandia | 1903 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning fra 1932. Højtryksvarmeapparater i bremsekupe fra 1939. Omlitreret 1941 til DG 5291. | |
DG 1412 | Scandia | 1903 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning fra 1932. Højtryksvarmeapparater i bremsekupe fra 1939. Omlitreret 1941 til DG 5292. |
Jernbanen.dk forum
Østre Gasværk
I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.
Læs mereDSB trafikinformation
Færre tog og længere rejsetid mellem Ringsted og Næstved torsdag eftermiddag og aften
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport