DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
24-fods (7,5 m) postvogn med postkontor og postgodsrum. Beregnet til sammenkobling med DE-vogne til dobbeltpostvogn. Vacuumbremse (1916).
Længde:
9 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
11,4 tons
Beklædning:
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DB 1447 | Scandia | 1901 | Skruebremse i gavlen ca. 1908-14. Ombygget 1916 med elektriske lamper, dampvarmeapparater, toilet og kakkelovn, tara 11 tons. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1930. 1938-40 reserve i Fredericia. Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DL 5504. | |
DB 1448 | Scandia | 1901 | Skruebremse i gavlen ca. 1908-14. Ombygget 1916 med elektriske lamper, dampvarmeapparater, toilet og kakkelovn, tara 11 tons. Batteri 32 volt til vognens egenbelysning 1930. 1938 reserve i Aalborg. 1939 reserve i Fredericia. 1940 reserve i Tønder. Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DL 5505. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet