DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
24-fods (7,5 m) postvogn med postkontor og postgodsrum. Gavldør og overgangsbro i ene ende. Beregnet til sammenkobling med DE-vogne til dobbeltpostvogn. Kakkelovn. Toilet. Vacuumledning. Vacuumbremse (1910). Varmeledning.
Længde:
8,73 m.
Akselafstand:
4,27 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
10,9 tons
Beklædning:
Antal:
4 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DB 1422 | Breslau | 1885 | Oml. 1893 fra DSB/S Ea 411. Ombygget 1911 med tagrytter. Elektriske lamper og dampvarme 1917. 32 volt batteri til vognens egenbelysning 1930. Udrangeret 1939. | |
DB 1423 | Breslau | 1885 | Oml. 1893 fra DSB/S Ea 412. Ombygget 1911 med tagrytter. Elektriske lamper og dampvarme 1917. 32 volt batteri til vognens egenbelysning 1930. Trykluftledning fra 1940. 1940 reserve i Korsør. Omlitreret 1941 til DL 5501. | |
DB 1424 | Breslau | 1885 | Oml. 1893 fra DSB/S Ea 413. Ombygget 1911 med tagrytter. Elektriske lamper og dampvarme 1917. 32 volt batteri til vognens egenbelysning 1930. Ombygget 1940 til HA 37002. | |
DB 1425 | Breslau | 1885 | Oml. 1893 fra DSB/S Ea 414. Ombygget 1911 med tagrytter. Elektriske lamper og dampvarme 1917. 32 volt batteri til vognens egenbelysning 1930. Ombygget 1940 til HA 36989. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet