DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra CT

DSB litra CT (I)
(Retur til oversigt)
2 toiletter. Trykluftbremse. Vacuumbremse. Skruebremse. Dampvarme. Spejlglasruder. Togførerkupe. Indsat på Gedserruten. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Tyske slutsignalholdere. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer.

Længde:
18,7 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
37,7 tons
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
3 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
64
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CT 1283CT 1283Scandia1912Batterier fjernet 1924. Fra 1926 igen enkeltbatteri til vognens egenbelysning. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Omlitreret 1937 til CM 1283.
DSB CT 1284CT 1284Scandia1912Batterier fjernet 1924. Fra 1926 igen enkeltbatteri til vognens egenbelysning. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Omlitreret 1937 til CM 1284.
DSB CT 1285CT 1285Scandia1912Batterier fjernet 1924. Fra 1926 igen enkeltbatteri til vognens egenbelysning. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 1935 af Cvk Kh til 64 pladser på fellesklasse uden togførerkupe. Omlitreret 1937 til CM 1285.

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere

Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak