DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
2 toiletter. Trykluftbremse. Vacuumbremse. Skruebremse. Dampvarme. Spejlglasruder. Togførerkupe. Indsat på Gedserruten. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Tyske slutsignalholdere. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer.
Længde:
18,7 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
37,7 tons
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
Antal:
3 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
64
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CT 1283 | Scandia | 1912 | Batterier fjernet 1924. Fra 1926 igen enkeltbatteri til vognens egenbelysning. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Omlitreret 1937 til CM 1283. | |
CT 1284 | Scandia | 1912 | Batterier fjernet 1924. Fra 1926 igen enkeltbatteri til vognens egenbelysning. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Omlitreret 1937 til CM 1284. | |
CT 1285 | Scandia | 1912 | Batterier fjernet 1924. Fra 1926 igen enkeltbatteri til vognens egenbelysning. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 1935 af Cvk Kh til 64 pladser på fellesklasse uden togførerkupe. Omlitreret 1937 til CM 1285. |
Jernbanebøger
Tog, skib og fly. Pris 320 kr.
Læs mereDSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge
Aftener, nætter og tidlige morgentimer med ændringer på tog mellem Aarhus H og Aalborg Lufthavn
Med P 917 over Sjælland
Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.
Læs mere