DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
1 I kl. kupe, 3 II kl. kupeer og 5 III kl. kupeer. Bremsekupe med skruebremse. Vakuumledning. Dampvarmeapparater. Olielamper. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 8 timer.
Længde:
17,73 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
6
Taravægt:
21,4 tons
Bogietapafs.:
12 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
1 stk.
Akselafstand:
1,8 m.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
50
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
BA 400 | Scandia | 1891 | Oml. 1893 fra DSB/JF MD 501. Benyttes til befordring af rejsende imellem Fredericia station og havn. Fra 1898 anvendt mellem Frihavnen og Østerport station. Fra 1922 Frihavnen-København H. Flyttet 1925 til Cvk Ar. Fra 1926 udstyret med enkelt-batteri til togbelysning. 1927: De to 2. klasses kupeer nærmest skruebremsen er omdannet til 3. klass. Vognen har derefter 6 pladser på 1. klasse, 8 2. klasse og 70 3. klasse. Vognen må kun køre i tog med indtil 45 km´s hastighed. Taravægt 24,3 tons. Udrangeret 1928. |
Jernbanen.dk forum
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet