DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra AT

DSB litra AT (III)
(Retur til oversigt)
2 toiletter. Spejlglasruder. Togførerkupe. Indsat på Gedserlinien. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Batteriet kan belyse vognen i 20 timer.

Længde:
18,5 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
4
Taravægt:
39 tons
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
7
Pladser 2. kl.:
18
Antal:
4 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
24
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AT 261AT 261Scandia1912Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Omdannet 1937 til BNM 261.
DSB AT 262AT 262Scandia1912Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Omdannet 1937 til BNM 262.
DSB AT 263AT 263Scandia1912Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Omdannet 1937 til BNM 263.
DSB AT 264AT 264Scandia1912Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Omdannet 1937 til BNM 264.

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak