DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Som sovevogn: 8 pl I kl og 16 pl II kl. 1928: 12 sovepladser I kl. og 24 sovepladser II kl. Ej anvendt som sovevogn fra 1935. 2 toiletter. Vakuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer. Dampvarmeapparater.
Tegningen viser vognen fra sidegangssiden. Den
modsatte vognside med sovekupeerne havde mindre tvillingevinduer.

Længde:
19,81 m.

Indretning:
Sidegang 

Pladser 1. kl.:
8 

Taravægt:
38,7 tons

Bogietapafs.:
13,3 m.

Kupeer:
6 

Pladser 2. kl.:
24 

Antal:
6 stk.

Akselafstand:
2,5 m.

Beklædning:

Pladser 3. kl.:


Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | AS 281 | Scandia | 1904 | Vognen henstår i Hellerup remise til brug ved serlige lejligheder (Kongesovevogn - 1910). Svensk-danske varmekoblinger, svenske vakuumkoblinger, svenske slutsignalholdere, trykluftledning samt tyske slutsignalholdere fra 1930. Salonvognsemisen Hellerup 1933. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11547. |
![]() | AS 282 | Scandia | 1904 | Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11548. |
![]() | AS 283 | Scandia | 1904 | Batterier 1908. Impliceret i Brammingeulykken den 26/7 1913. Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11552. |
![]() | AS 284 | Scandia | 1904 | Batterier 1908. Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11549. |
![]() | AS 285 | Scandia | 1904 | Batterier 1908. Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11551. |
![]() | AS 286 | Scandia | 1905 | Batterier 1908. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11550. |