DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Toilet. Vakuumbremse. Trykluftbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer (vogn 362-366). Dampvarmeapparater.
Længde:
16,33 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
8
Taravægt:
30,7 tons
Bogietapafs.:
10,5 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
30 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
AN 362 | Scandia | 1908 | Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omdannet 1934 af Cvk Ar til BMM 362. | |
AN 363 | Scandia | 1908 | Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omdannet 1935 til BMM 363. | |
AN 364 | Scandia | 1908 | Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omdannet 1935 til BMM 364. | |
AN 365 | Scandia | 1908 | Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Ombygget 1934 af Cvk Ar til AN 365. | |
AN 366 | Scandia | 1908 | Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omdannet 1935 til BMM 366. | |
AN 367 | Scandia | 1908 | Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Ombygget 1935 af Cvk Ar til AN 367. | |
AN 368 | Scandia | 1908 | Ombygget 1934 af Cvk Ar til AN 368. | |
AN 369 | Scandia | 1908 | Enkeltbatteri til togbelysning samt pladsnumre fra 1915. Batterier anbragt 1922. Trykluftbremse, tyske slutsignalholdere, pladsnumre samt batteri til vognens egenbelysning fra 1930. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 193x til AN 369. | |
AN 370 | Scandia | 1908 | Batterier anbragt 1922. Trykluftbremse, tyske slutsignalholdere, pladsnumre samt batteri til vognens egenbelysning fra 1930. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 1935 af Cvk Kh til AN 370. | |
AN 371 | Scandia | 1908 | Trykluftbremse, tyske slutsignalholdere, pladsnumre samt batteri til vognens egenbelysning fra 1930. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 1935 af Cvk Kh til AN 371. | |
AN 425 | Scandia | 1909 | Omlitreret 1938 til CV 425. | |
AN 426 | Scandia | 1909 | Ombygget 1932 af Cvk Kh til AN 426. | |
AN 427 | Scandia | 1909 | Ombygget 1937 af Cvk Kh til CX 10434. | |
AN 428 | Scandia | 1909 | Ombygget 1937 af Cvk Ar til CX 10432. | |
AN 429 | Scandia | 1909 | Ombygget 1936 af Cvk Kh til CL 10435. | |
AN 430 | Scandia | 1909 | Ombygget 1936 af Cvk Ar uden tagrytter med spejlglasruder. Omdannet 1940 af Cvk Kh til AT 235. | |
AN 431 | Scandia | 1909 | Ombygget 1936 af Cvk Kh til CL 10436. | |
AN 432 | Scandia | 1909 | Ombygget 1937 af Cvk Kh til CX 10433. | |
AN 433 | Scandia | 1909 | Omlitreret 1938 til CV 433. | |
AN 434 | Scandia | 1909 | Ombygget 1936 af Cvk Kh til CX 10437. | |
AN 435 | Scandia | 1909 | Omlitreret 1938 til CV 435. | |
AN 436 | Scandia | 1909 | Ombygget 1937 af Cvk Kh til CX 10439. | |
AN 437 | Scandia | 1909 | Omlitreret 1938 til CV 437. | |
AN 438 | Scandia | 1909 | Omlitreret 1939 til CV 438. | |
AN 439 | Scandia | 1909 | Ombygget 1936 af Cvk Kh til CX 10438. | |
AN 440 | Scandia | 1909 | Omlitreret 1938 til CV 440. | |
AN 441 | Scandia | 1909 | Ombygget 1931 af Cvk Kh til AN 441. | |
AN 442 | Scandia | 1909 | Omlitreret 1939 til CV 442. | |
AN 443 | Scandia | 1909 | Lavtryksvarmeapparater system Hviid fra 1929. Omlitreret 1938 til CV 443. | |
AN 444 | Scandia | 1909 | Lavtryksvarmeapparater system Hviid fra 1929. Ombygget 1937 af Cvk Kh til CX 10431. |
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.
Læs mere