DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra AN

DSB litra AN (I)
(Retur til oversigt)
Toilet. Vakuumbremse. Trykluftbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer (vogn 362-366). Dampvarmeapparater.

Længde:
16,33 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
8
Taravægt:
30,7 tons
Bogietapafs.:
10,5 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
30 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AN 362AN 362Scandia1908Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omdannet 1934 af Cvk Ar til BMM 362.
DSB AN 363AN 363Scandia1908Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omdannet 1935 til BMM 363.
DSB AN 364AN 364Scandia1908Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omdannet 1935 til BMM 364.
DSB AN 365AN 365Scandia1908Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Ombygget 1934 af Cvk Ar til AN 365.
DSB AN 366AN 366Scandia1908Trykluftbremse og pladsnumre fra 1908. Batterier 1910. Batterier genanbragt 1920 og fjernet 1924. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Omdannet 1935 til BMM 366.
DSB AN 367AN 367Scandia1908Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1932. Ombygget 1935 af Cvk Ar til AN 367.
DSB AN 368AN 368Scandia1908Ombygget 1934 af Cvk Ar til AN 368.
DSB AN 369AN 369Scandia1908Enkeltbatteri til togbelysning samt pladsnumre fra 1915. Batterier anbragt 1922. Trykluftbremse, tyske slutsignalholdere, pladsnumre samt batteri til vognens egenbelysning fra 1930. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 193x til AN 369.
DSB AN 370AN 370Scandia1908Batterier anbragt 1922. Trykluftbremse, tyske slutsignalholdere, pladsnumre samt batteri til vognens egenbelysning fra 1930. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 1935 af Cvk Kh til AN 370.
DSB AN 371AN 371Scandia1908Trykluftbremse, tyske slutsignalholdere, pladsnumre samt batteri til vognens egenbelysning fra 1930. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Ombygget 1935 af Cvk Kh til AN 371.
DSB AN 425AN 425Scandia1909Omlitreret 1938 til CV 425.
DSB AN 426AN 426Scandia1909Ombygget 1932 af Cvk Kh til AN 426.
DSB AN 427AN 427Scandia1909Ombygget 1937 af Cvk Kh til CX 10434.
DSB AN 428AN 428Scandia1909Ombygget 1937 af Cvk Ar til CX 10432.
DSB AN 429AN 429Scandia1909Ombygget 1936 af Cvk Kh til CL 10435.
DSB AN 430AN 430Scandia1909Ombygget 1936 af Cvk Ar uden tagrytter med spejlglasruder. Omdannet 1940 af Cvk Kh til AT 235.
DSB AN 431AN 431Scandia1909Ombygget 1936 af Cvk Kh til CL 10436.
DSB AN 432AN 432Scandia1909Ombygget 1937 af Cvk Kh til CX 10433.
DSB AN 433AN 433Scandia1909Omlitreret 1938 til CV 433.
DSB AN 434AN 434Scandia1909Ombygget 1936 af Cvk Kh til CX 10437.
DSB AN 435AN 435Scandia1909Omlitreret 1938 til CV 435.
DSB AN 436AN 436Scandia1909Ombygget 1937 af Cvk Kh til CX 10439.
DSB AN 437AN 437Scandia1909Omlitreret 1938 til CV 437.
DSB AN 438AN 438Scandia1909Omlitreret 1939 til CV 438.
DSB AN 439AN 439Scandia1909Ombygget 1936 af Cvk Kh til CX 10438.
DSB AN 440AN 440Scandia1909Omlitreret 1938 til CV 440.
DSB AN 441AN 441Scandia1909Ombygget 1931 af Cvk Kh til AN 441.
DSB AN 442AN 442Scandia1909Omlitreret 1939 til CV 442.
DSB AN 443AN 443Scandia1909Lavtryksvarmeapparater system Hviid fra 1929. Omlitreret 1938 til CV 443.
DSB AN 444AN 444Scandia1909Lavtryksvarmeapparater system Hviid fra 1929. Ombygget 1937 af Cvk Kh til CX 10431.
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak