DSB godsvogne 1941 - 1965
Åben brun godsvogn med aftagelige endevægge. Sidevæggene er delte i 3 om hængsler drejelige dele. Trykluftbremse. Håndbremse.
Længde:
8,83 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Bundflade:
17,7 m²
Taravægt:
7,8 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
TDB 8433 | Scandia | 1924 | Ombygget 1952 fra TDR 8433. Udrangeret 1965. | |
TDB 8434 | Scandia | 1924 | Ombygget 1951 fra TDR 8434. Udrangeret 1964. | |
TDB 8435 | Scandia | 1924 | Ombygget 1951 fra TDR 8435. Udrangeret 1966. | |
TDB 8436 | Scandia | 1924 | Ombygget 1951 fra TDR 8436. Udrangeret 1964. | |
TDB 8437 | Scandia | 1924 | Ombygget 1951 fra TDR 8437. Udrangeret 1972. | |
TDB 8438 | Scandia | 1924 | Ombygget 1952 fra TDR 8438. Udrangeret 1969. | |
TDB 8439 | Scandia | 1924 | Ombygget 1951 fra TDR 8439. Udrangeret 1966. | |
TDB 8440 | Scandia | 1924 | Ombygget 1952 fra TDR 8440. Udrangeret 1961. | |
TDB 8441 | Scandia | 1924 | Ombygget 1952 fra TDR 8441. Udrangeret 1964. | |
TDB 8442 | Scandia | 1924 | Ombygget 1952 fra TDR 8442. Fra 1968 kun til lokale transporter i Korsør. Udrangeret 1971. |
Det militære sidespor ved Næstved
I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.
Læs mere