DSB godsvogne 1941 - 1965
Lukket brun godsvogn. Forskellige typer overtaget fra SFJ. Trykluftledning. Rangerskruebremse i bremsekupe.
Længde:
8,09 m.
Akselafstand:
3,9 m.
Bundflade:
15,2 m²
Taravægt:
7,3 tons
Last:
10 tons
Antal:
17 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
QB 23053 | Scandia | 1906 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 335. Ombygget 1950 til Bremsevogn 16. 1954 tilbageført til QB 23053. Tara 7,1 tons. | |
QB 23054 | Scandia | 1906 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 375. Udrangeret 1954. | |
QB 23055 | Scandia | 1906 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 380. Udrangeret 1953. | |
QB 23056 | Scandia | 1906 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 385. Udrangeret 1954. | |
QB 23057 | Scandia | 1906 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 390. Udrangeret 1956. | |
QB 23058 | Scandia | 1906 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 395. Udrangeret 1958. | |
QB 23059 | Bruxelles | 1911 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 400. Udrangeret 1953. | |
QB 23060 | Bruxelles | 1911 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 405. Udrangeret 1955. | |
QB 23061 | Scandia | 1912 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 410. Udrangeret 1956. | |
QB 23062 | Scandia | 1912 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 415. 1951 til HJJ H 96 som erstatning. | |
QB 23063 | Scandia | 1912 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 420. Udrangeret 1955. | |
QB 23064 | Scandia | 1912 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 425. Udrangeret 1955. | |
QB 23065 | Scandia | 1912 | Overtaget 1949 fra SFJ QB 430. Udrangeret 1960. | |
QB 23066 | Scandia | 1906 | Overtaget 1949 fra ONFJ Qb 325. Udrangeret 1954. | |
QB 23067 | Scandia | 1906 | Overtaget 1949 fra ONFJ Qb 330. Udrangeret 1956. | |
QB 23068 | Scandia | 1915 | Overtaget 1949 fra SFB Qb 435. Udrangeret 1954. | |
QB 23069 | Scandia | 1915 | Overtaget 1949 fra SFB Qb 440. Udrangeret 1957. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere