DSB godsvogne 1941 - 1965

DSB litra IC

DSB litra IC (V)
24441 - 24450
(Retur til oversigt)
Lukket hvid godsvogn. Trykluftledning. Rangerskruebremse på lav platform. Alle var udr. i 1953.

Længde:
7,74 m.
Akselafstand:
3,96 m.
Bundflade:
14,2 m²
Taravægt:
7,6 tons
 
   
Last:
10 tons
Antal:
10 stk.
 
   
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB IC 24441IC 24441Preetz1886Omlitreret 1941 fra IC 4441. Bremsehus og skruebremse fjernet ca 1943. Udrangeret 1950. Kolding 1951.
DSB IC 24442IC 24442Preetz1886Omlitreret 1941 fra IC 4442. Bremsehus og skruebremse fjernet ca 1943. Udrangeret 1949.
DSB IC 24443IC 24443Preetz1886Omlitreret 1941 fra IC 4443. Bremsehus og skruebremse fjernet ca 1943. Ombygget 1944 til Kedelvogn 17.
DSB IC 24444IC 24444Preetz1886Omlitreret 1941 fra IC 4444. Bremsehus og skruebremse fjernet ca 1943. Udrangeret 1952.
DSB IC 24445IC 24445Preetz1886Omlitreret 1941 fra IC 4445. Bremsehus og skruebremse fjernet ca 1943. Udrangeret 1949.
DSB IC 24446IC 24446Preetz1886Omlitreret 1941 fra IC 4446. Bremsehus og skruebremse fjernet ca 1943. Ombygget 1949 til Bygningsvogn 17.
DSB IC 24447IC 24447Preetz1886Omlitreret 1941 fra IC 4447. Bremsehus og skruebremse fjernet ca 1943. Udrangeret 1949. Vognkasse opsat i Mørkøv (Kolonne 49).
DSB IC 24448IC 24448Preetz1886Omlitreret 1941 fra IC 4448. Bremsehus og skruebremse fjernet ca 1943. Udrangeret 1949. Vognkasse opsat i Rungsted Kyst (Kolonne 73).
DSB IC 24449IC 24449Preetz1886Omlitreret 1941 fra IC 4449. Bremsehus og skruebremse fjernet ca 1943. Udrangeret 1949.
DSB IC 24450IC 24450Preetz1886Omlitreret 1941 fra IC 4450. Bremsehus og skruebremse fjernet ca 1943. Udrangeret 1950.
Veterantog kalender

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak