DSB godsvogne 1893 - 1941
Åben bogiegodsvogn med aftagelige side- og endevægge. Håndbremse. Fra 1927: Last 30 tons, tara 15,6 tons. Må så vidt muligt ikke benyttes til forsendelser over Københavns Havnebane. Må ikke benyttes til forsendelse af gamle sveller til Cvk Ar, og ikke til forsendelse af halm, hø og lignende til det sydlige udland.
Længde:
13,7 m.

Akselafstand:
1,6 m.

Bundflade:
31 m²

Taravægt:
13 tons

Bogietapafstand:
9,5 m.

Last:
20 tons

Antal:
4 stk.


Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | TG 8901 | Scandia | 1886 | Omlitreret 1911/13 fra PG 7997. Litreret TGK 1027-30. Omlitreret 1930 til TGA 8901. |
![]() | TG 8902 | Scandia | 1886 | Omlitreret 1911/13 fra PG 7998. Litreret TGK 1027-30. Omlitreret 1930 til TGA 8902. |
![]() | TG 8903 | Scandia | 1886 | Omlitreret 1913 fra PG 7999. Litreret TGK 1027-30. Omlitreret 1930 til TGA 8903. |
![]() | TG 8904 | Scandia | 1886 | Omlitreret 1911/13 fra PG 8000. Litreret TGK 1027-30. Omlitreret 1930 til TGA 8904. |
Signalposten

Sukkerfabrikken Nykøbing
I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.
Læs mere