DSB specialvogne 1893 - 1958
DSB Færgevogn
(Retur til oversigt)
(Retur til oversigt)
Nr. | Fabrikat | År | Noter |
Nr. 1 | DSB | 1881 | Omlitreret 1893 fra JFJ Færgevogn 1. Benyttes til ombordsætning af vogne i dampfærgerne, således at de anbringes mellem de vogne, som skal føres ombord, og lokomotivet, for at forhindre at dette kommer på broklappen. Vognen, der hviler på 2 firhjulede vrideskamler, er forsynet med tandstangsbremse, der betjenes fra en på vognens midte anbragt platform. Hjemsted Helsingborg (SJ) 1913 og 16. Hjemsted Oddesund S fra 1921. Hensat 1938 i Cvk Ar. Udrangeret 1954. |
Nr. 2 | Zwickau | 1919 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17682. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 362. |
Nr. 2 | Atlas | 1884 | Omlitreret 1893 fra SJS Færgevogn 1. Benyttes til ombordsætning af vogne i dampfærgerne, således at de anbringes mellem de vogne, som skal føres ombord, og lokomotivet, for at forhindre at dette kommer på broklappen. Vognen, der hviler på 2 firhjulede vrideskamler, er forsynet med tandstangsbremse, der betjenes fra en på vognens midte anbragt platform. Hjemsted Frihavnen 1913 og 16. Udrangeret 1916. Udrangeret 1913? |
Nr. 3 | Zwickau | 1919 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17684. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 363. |
Nr. 3 | DSB | 1903 | Ombygget 1903 af Cvk Kh fra TD 8351 og TD 8352. Skruebremse. Hjemsted Orehoved. Udrangeret 1913. |
Nr. 4 | MAN | 1919 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17695. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 364. |
Nr. 4 | DSB | 1903 | Ombygget 1903 af Cvk Kh fra TD 8353 og TD 8354. Skruebremse. Hjemsted Oddesund N. Udrangeret 1922 (med i DRM 1928). |
Nr. 5 | Linke-Hofmann | 1920 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17685. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 365. |
Nr. 5 | DSB | 1903 | Ombygget 1903 af Cvk Kh fra TD 8355 og TD 8356. Skruebremse. Hjemsted Oddesund S. Udrangeret 1921 efter uheld i Oddesund Syd. |
Nr. 6 | Linke-Hofmann | 1920 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17688. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 366. |
Nr. 6 | DSB | 1903 | Ombygget 1903 af Cvk Kh fra TD 8357 og TD 8358. Skruebremse. Hjemsted Glyngøre. Udrangeret 1913 eller 16. |
Nr. 7 | Linke-Hofmann | 1920 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17687. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Korsør, senere Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 367. |
Nr. 8 | Bremen | 1919 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17690. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Korsør, senere Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 368. |
Nr. 9 | MAN | 1919 | Ombygget 1953 af Cvk Kh fra PER 17697. Trykluftbremse P. Håndbremse. Hjemsted Korsør, fra 1956 Gedser. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 369. |
Ingeniøren
En ud af fire kommuner mangler plan mod trafikstøj: »I sidste ende koster den menneskeliv«
Blogindlæg: Trump vil slagte elbilen: Kina retter blikket mod syd
Alt for dyrt at reparere elbiler - så Mikkel gjorde det selv
Budgetskred truer centrale togstationer: Risikerer alvorlige konsekvenser
Trumps angreb på elbiler kan sende billige modeller i armene på europæerne
Signalposten
Valby Gasværk
Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.
Læs mere