Jernbaneartikler på Jernbanen.dk
Frederiksberg gasværk
Af: Tommy Nilsson
Frederiksberg gasværk fik leveret kul fra Det Danske Kulkompagni A/S i Københavns Frihavn, og selskabets kulvogne kørte i pendulfart mellem Frihavnen og Frederiksberg for at forsyne gasværket med stadig mere kul. I begyndelsen havde værket blot et sidespor på fri bane mellem Frederiksberg og Vanløse, senere blev sidesporet en del af Flintholm krydsningsstation.

Indholdsfortegnelse
Historien
I 1859-60 opførte Det danske Gaskompagni A/S (Wikipedia) det første gasværk på Frederiksberg på en grund ved H. C. Ørstedsvej. Gasværket åbnede i 1860 og blev drevet af kompagniet på en 30-årig kontrakt, der også indeholdt en aftale om, at kompagniet skulle opsætte og vedligeholde 130 gadelygter i kommunen. Begge parter var tilsyneladende glade for kontrakten, for i 1889 blev den forlænget til 1921.Gentagne klager fra naboer til værket over lugt- og støjgener samt det faktum, at Frederiksbergs gasforbrug var kraftigt stigende, førte til, at Det danske Gaskompagni lod opføre et helt nyt og større gasværk mellem Frederiksberg og Vanløse stationer på Frederikssundsbanen. Her lå et område med marker og en tidligere bondegård kaldet Flintholm, der i 1872 var blevet ombygget til epidemihospital.
Ingeniøren, Lørdag den 21. Marts 1896
For Gasværker. Opmærksomheden henledes paa, at der, ved Henlæggelsen af det tidligere Frederiksberg Gasværk, H. C. Ørstedsvej 46, vil blive den Del Gasværksinventar til Salgs, saa som: Hydrauliske Rør, Opstignings-Rør, Bro-Rør, Retortmundstykker, Ventiler, alle af fortrinlig Kvalitet og moderne System. Ligeledes vil blive bortsolgt, 2 Gasbeholdere, 60 Fod i Diameter, samt et Parti indfaste Sten.
For Gasværker. Opmærksomheden henledes paa, at der, ved Henlæggelsen af det tidligere Frederiksberg Gasværk, H. C. Ørstedsvej 46, vil blive den Del Gasværksinventar til Salgs, saa som: Hydrauliske Rør, Opstignings-Rør, Bro-Rør, Retortmundstykker, Ventiler, alle af fortrinlig Kvalitet og moderne System. Ligeledes vil blive bortsolgt, 2 Gasbeholdere, 60 Fod i Diameter, samt et Parti indfaste Sten.
Frederiksberg nye gasværk blev sat i drift i 1895 på adressen Lampevej 76 (fra 1905 Finsensvej 76). Kul til værket blev i begyndelsen leveret med hestevogn, men den 1. Juni 1896 åbnedes et privat sidespor på fri bane mellem Frederiksberg og Vanløse til værket, der nu langt mere effektivt kunne få leveret kul pr. jernbanevogn.
Nationaltidende den 8. december 1895
Frederiksberg Gasværk finder Anledning til at Gjøre de ærede Gasforbrugere opmærksomme paa, at det nye Gasværk paa Lampevej vil begynde sin Virksomhed i de nærmeste Dage, og at der som Følge heraf vil ske en Forandring i Gastrykket, saaledes at den Del af Byen, som ligger nærmest det nye Gasværk, vil have højere Tryk end tidligere, medens den Del af Byen, som ligger nærmest det gamle Værk på Ørstedsvej, vil have noget lavere Tryk. Trykket vil dog stedse være tilstrækkeligt stort over hele Byen. De ærede Forbrugeres Opmærksomhed henledes paa, at Gasforbrugets Størrelse for en stor Del er afhængig af Trykket.
Frederiksberg Gasværk finder Anledning til at Gjøre de ærede Gasforbrugere opmærksomme paa, at det nye Gasværk paa Lampevej vil begynde sin Virksomhed i de nærmeste Dage, og at der som Følge heraf vil ske en Forandring i Gastrykket, saaledes at den Del af Byen, som ligger nærmest det nye Gasværk, vil have højere Tryk end tidligere, medens den Del af Byen, som ligger nærmest det gamle Værk på Ørstedsvej, vil have noget lavere Tryk. Trykket vil dog stedse være tilstrækkeligt stort over hele Byen. De ærede Forbrugeres Opmærksomhed henledes paa, at Gasforbrugets Størrelse for en stor Del er afhængig af Trykket.
Man indgik en aftale med Det Danske Kulkompagni A/S, der var åbnet samme år, og i Københavns Frihavn netop havde opført et af Europas største anlæg for losning af kulskibe. Dette selskab havde egne kulvogne indregistreret hos DSB, og disse kørte herefter i mange år i fast rutefart mellem Frihavnen og Frederiksberg. Endnu i 1965 stod de fleste vogne på gasværkets sidespor, men de blev ophugget kort efter. Vognene var bygget af Scandia og Breslau, og måtte laste 12,5 tons. Bunden var tragtformet med lemme i midten. Før 1930 kørte vognene i godstog fra Frihavnen, via Nørrebro frem til Frederiksberg. Efter 1930 kørte de via Godsbanegården ad den nyåbnede godsforbindelsesbane via Flintholm til Frederiksberg. Når læssede kulvogne ankom til sidesporet, blev de tømt ned i en grube, hvorefter en elevator førte kullene til toppen af kulsiloerne i kulhuset.
Al rangering på sidesporet blev varetaget af DSB. I 1925-26 havde Frederiksberg station tre rangermaskiner, der alle blev udsendt/indsendt, som det hed, fra og til Godsbanegården en gang i døgnet:
- Frederiksberg 1. rangermaskine: En F-maskine, der var på Frederiksberg hele døgnet og blev udvekslet med Gb i de tidlige morgentimer. Maskinen begyndte dagen med et par ture til Frederiksberg gasværk, og senere på dagen to ture til Glostrup samt almindeligt rangerarbejde.
- Frederiksberg 2, rangermaskine: En Hs-maskine, der udførte det meste af rangerarbejdet på Frederiksberg i løbet af dagen.
- Frederiksberg 3. rangermaskine: En (lille) N-maskine kaldet “Vanløsemaskinen”, der ankom om morgenen i forspand med Nørrebros F-maskine i tog 2561. F-maskinen fortsatte til Nørrebro, og 3. maskine fremførte herefter 11-13 togpar til Vanløse i løbet af dagen. Sidste tog fra Vanløse var tog 298 med ankomst Frederiksberg kl. 0.10, hvorefter N-maskinen returnerede til Gb i forspand med 2. maskinen i tog 2596.
DSB instruks 1898
Frederiksberg Gasværk: Sidesporet maa kun benyttes til Transporter i hele Vognladninger af Raaprodukter til Frederiksberg Gasværk og af Gasværksprodukter fra Gasværket. Fragten for Gods til og fra Stationer paa Strækningen Herløv-Frederikssund beregnes som for Kjøbenhavn F, fra og til andre Stationer beregnes fragten som for Herløv. Ekspeditionen foretages paa Kjøbenhavn F Station. De personførende Tog maa ikke standse ved Sidesporet for at optage og afsætte Vogne.
Frederiksberg Gasværk: Sidesporet maa kun benyttes til Transporter i hele Vognladninger af Raaprodukter til Frederiksberg Gasværk og af Gasværksprodukter fra Gasværket. Fragten for Gods til og fra Stationer paa Strækningen Herløv-Frederikssund beregnes som for Kjøbenhavn F, fra og til andre Stationer beregnes fragten som for Herløv. Ekspeditionen foretages paa Kjøbenhavn F Station. De personførende Tog maa ikke standse ved Sidesporet for at optage og afsætte Vogne.
Frederiksberg gasværk lå temmelig langt fra bymæssig bebyggelse, og efter vedtagelsen af lov om statslån til arbejderboliger i foråret 1898, stiftede gasværksarbejderne en byggeforening kaldet Frederiksberg Gasværksarbejderes Byggeforening. Foreningens 45 dobbelthuse og 7 enkelthuse blev tegnet af Gotfred Tvede og Olaf Schmidth, og opført 1899-1900. Området kaldes i dag for Den hvide by på Frederiksberg (Wikipedia).
I slutningen af det 18. århundrede kom der fart i udbredelsen af gas til private hjem, og fra 1889 til 1891 fordobledes gasforbruget i Frederiksberg kommune. På gasværket gjorde man, hvad man kunne, for at følge med efterspørgslen:
1897: M. C. Dreyer installerer en ny dampkedel.
1899: Stettiner Chamottefabrik opfører Retorthus II med et ovnanlæg med 8 ovne, hver med 9 retorter.
1900: Whessoe Iron Foundry Co. Ltd. installerer nye rensekasser.
1900: Kirkham Hulett & Chandler installerer nye kondensere.
1900: Bamag installerer en ammoniakvasker og en tjærevasker.
1900: Murermester Andersen, København og murermester Poulsen opfører et nyt kulhus.
1900: West Gas Improvement Company opfører et kulmaskineri.
1901: Bamag installerer en ny slæberende.
1901: M. C. Dreyer opfører nye koksknuse- og sortereranlæg.
1904: Bryan Donkin Company installerer en ny exhaustor.
1905: Bryan Donkin Company installerer en ny stationsmåler.
1906: Burmeister & Wain installerer en ny dampkedel.
1906: Samuel Cuttler & Son udvider en gasbeholder.
1906: Murermester E. Rothe og tømrermester Chr. Ohland opfører Retorthus III.
1907: West Gas Improvement Company installerer 9 ovne med hver 9 retorter i Retorthus III.
Det danske Gaskompagnis kontrakt om gaslevering til Frederiksberg kommune udløb i 1921, og kommunen valgte herefter selv at drive værket videre. En nødvendig ombygning af ovnanlæggene blev straks igangsat. De gamle ovne havde skråtliggende retorter og de blev nu ombygget til vertikale retorter. 4 nye kammerovne blev opført over en årrække: I i 1923, II i 1925, III i 1930 og IV i 1931. I 1926 opførtes et nyt knuse- og sorteringsanlæg direkte ved sidesporet, således at koks kunne læsses direkte i jernbanevogne til bortkørsel.
Polyteknisk Tidsskrift 10. December 1928
Frederiksberg Gasværk. Prima danske Koks af bedste engelske Gaskul - Billigste Notering - Forlang Tilbud. Kokskontoret Hortensiavej 1, Tlf. 3607 (Fri notering).
Frederiksberg Gasværk. Prima danske Koks af bedste engelske Gaskul - Billigste Notering - Forlang Tilbud. Kokskontoret Hortensiavej 1, Tlf. 3607 (Fri notering).
Den 15. maj 1930 omlagdes Godsforbindelsesbanen, og i den forbindelse flyttedes tilslutningen til gasværkets sidespor, så det nu udgik fra den nyanlagte Flintholm krydsningsstation. Samtidig blev betalingen til DSB fastsat til en årlig afgift på 5.000,- kr.
Gasforbruget vedblev at stige, hvilket krævede både udvidelser og modernisering af produktionsanlægget; ikke mindst under og efter 2. verdenskrig, hvor der bl.a. blev opført nye ovne, et kokssiloanlæg og et tørslukningsanlæg.
DSB instruks 1963
Frederiksberg Gasværk: Sidesporet, der udgår fra Flintholms krydsningsstation, må kun bruges til Vognladningsvise sendinger til eller fra Frederiksberg Gasværk. For sendinger mellem sidesporet og Frederiksberg regnes fragt for 5 km. For sendinger mellem sidesporet og andre stationer regnes fragt som for sendinger til eller fra Frederiksberg med tillæg af en rangerafgift af 2 kr pr læsset vogn. Ekspeditionen foretages af Frederiksberg godsekspedition.
Frederiksberg Gasværk: Sidesporet, der udgår fra Flintholms krydsningsstation, må kun bruges til Vognladningsvise sendinger til eller fra Frederiksberg Gasværk. For sendinger mellem sidesporet og Frederiksberg regnes fragt for 5 km. For sendinger mellem sidesporet og andre stationer regnes fragt som for sendinger til eller fra Frederiksberg med tillæg af en rangerafgift af 2 kr pr læsset vogn. Ekspeditionen foretages af Frederiksberg godsekspedition.
I 1962 indgik Frederiksberg Kommune en interessentkontrakt med A/S Strandvejs-Gasværket om levering af gas fra 1. januar 1964, hvorefter Frederiksberg Gasværk lukkede for egenproduktionen af gas og nedlagde produktionsanlægget. Tilbage blev gasbeholderstationen med målerhus, trykstation, renseanlæg, værksted samt 3 gasbeholdere. Den ældste gasbeholder, som var overflyttet fra det første værk på H.C. Ørsteds Vej, blev nedrevet 1977. Sidesporet til gasværket blev officielt nedlagt af DSB den 30. juli 1967.
Tidsskrift for Ingeniør- og Bygningsvæsen den 10. april 1964
Gas af olie. Forleden ankom den første ladning af let-benzin fra Esso, Kalundborg, til Tuborg havn til I/S Gas, som netop i disse dage påbegynder levering af gas udvundet af olie i stedet for kul til forbrugerne. I/S Gas er en sammenslutning af Strandvejs-Gasværket og Frederiksberg Gasværk, der har påbegyndt gasproduktion af olie.
Gas af olie. Forleden ankom den første ladning af let-benzin fra Esso, Kalundborg, til Tuborg havn til I/S Gas, som netop i disse dage påbegynder levering af gas udvundet af olie i stedet for kul til forbrugerne. I/S Gas er en sammenslutning af Strandvejs-Gasværket og Frederiksberg Gasværk, der har påbegyndt gasproduktion af olie.
I 1983 lukkede Frederiksberg Gasværk endeligt, da gasledningen fra Strandvejs-Gasværket blev sløjfet. De fleste bygninger blev herefter nedrevet, men de to store gasbeholdere blev stående. Omkring år 2000 fremkom der ønsker om at frede mindst én af beholderne, men der var ikke penge til projektet, og i 2004 blev begge beholdere revet ned. Den eneste bygning, der blev fredet, var målerhuset, der i dag står på Marguerite Vibys Plads.
Forureningsundersøgelser
Miljøtekniske undersøgelser fra 1987 påviste, at den gamle gasværksgrund var forurenet med tjære, olieprodukter, cyanid og tungmetaller. Der blev fundet store mængder af tjæremættet jord ved det tidligere tjære/ammoniakbassin samt en tjæreforurening i det sekundære og øvre grundvandsmagasin ved gasbeholder 3. Det blev vurderet, at grundvandsforureningen ville kunne spredes til Frederiksberg kommunes vandforsynings indvindingsboringer.
Miljøtekniske undersøgelser fra 1987 påviste, at den gamle gasværksgrund var forurenet med tjære, olieprodukter, cyanid og tungmetaller. Der blev fundet store mængder af tjæremættet jord ved det tidligere tjære/ammoniakbassin samt en tjæreforurening i det sekundære og øvre grundvandsmagasin ved gasbeholder 3. Det blev vurderet, at grundvandsforureningen ville kunne spredes til Frederiksberg kommunes vandforsynings indvindingsboringer.
Film på Youtube: Kilder:
- Mapserver.dk
- Arkivet for Jernbaner
- Kraks Vejviser
- Ingeniøren
- Historisk atlas
- Jernbanen.dk
- Jernbanekilder.dk
- Kortoverblik.dk
- Kbhbilleder.dk
- Stadsarkivet Frederiksberg
- Kortviseren.dk
- Youtube.com
- Danmark set fra luften
- Mediastream
- Wikipedia
- Trap Danmark
- Titan jubilæumshæfte 1897-1922
- Frederiksberg Gasværk gennem 75 år, 1936
- Kultog til gasværket, Bent Jacobsen, 1991
- Danske Kulgasværker 1853-1983, R. Upton-Hansen, 1983
- Københavns Gasværker 1857-1932, Belysningsvæsenet, 1932
- Vejledning for Gas- & Vandmestre i Kjøbenhavn, Belysningsvæsenet, 1896
Kulvogne
Læs om kulvognene i afsnittet om Det Danske Kulkompagni A/S.
Kulvogn med håndbremse.

Kulvogn med skruebremse.
Billeder og kort









































Se også artiklen om Kulgasværker i Danmark.
Næste artikel:
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland




MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere