Jernbaneartikler på Jernbanen.dk
Motorfordon för Järnvägar
Aktiebolaget Hässleholms Verkstäder blev grundlagt i 1889 af den danske ingeniør P. I. Bech i Hässleholm med henblik på produktion af møllemaskiner. Senere trådte også godsejeren og rigsdagsmanden Johan Nilsson i Hörlinge ind i firmaet, som derefter skiftede navn til Bech & Nilssons gjuteri & mekaniska verkstad, for i 1898 igen at skifte navn til Hässleholms Mekaniska Verkstads AB.
I 1920erne var antallet af ansatte omkring 300. På trods af depressionen og en ødelæggende brand i 1930 var virksomhedens omsætning ca. 1 million kroner i 1932. Det blev dengang beskrevet, at virksomheden producerede motorvogne, skinnecykler og jernbanemateriel, som blev eksporteret blandt andet til Danmark og Norge samt til Balkanlandene.
Da virksomheden startede, var produktionen hovedsageligt fokuseret på møllemaskiner, men i 1890erne begyndte man også at fremstille jernbanevogne og større jernkonstruktioner såsom broer. Derudover har virksomheden gennem tiden også produceret transportanlæg, motorvogne, valsemøller, vandturbiner, vandtårne, tankanlæg, bildelar og maskiner til sukkerproduktion.
I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Hæftet er konverteret til pdf-format og fylder 6 Mb.
I 1920erne var antallet af ansatte omkring 300. På trods af depressionen og en ødelæggende brand i 1930 var virksomhedens omsætning ca. 1 million kroner i 1932. Det blev dengang beskrevet, at virksomheden producerede motorvogne, skinnecykler og jernbanemateriel, som blev eksporteret blandt andet til Danmark og Norge samt til Balkanlandene.
Da virksomheden startede, var produktionen hovedsageligt fokuseret på møllemaskiner, men i 1890erne begyndte man også at fremstille jernbanevogne og større jernkonstruktioner såsom broer. Derudover har virksomheden gennem tiden også produceret transportanlæg, motorvogne, valsemøller, vandturbiner, vandtårne, tankanlæg, bildelar og maskiner til sukkerproduktion.
I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Hæftet er konverteret til pdf-format og fylder 6 Mb.
Næste artikel:
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
Signalposten
DSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest