Jernbaneartikler på Jernbanen.dk
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Af: Tommy Nilsson
Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Indholdsfortegnelse
Historien
I 1880 etablerede Hans Jørgensen sig som brolægger i Odense, og i 1888 blev firmanavnet “Hans Jørgensen & Søn” registreret. "Sønnen" - Hans Hansen - var søn af Hans Jørgensens 2. hustru og dermed hans stedsøn.Hans Hansen overtog i 1906 firmaet, og fortsatte med at udvide forretningen under det gamle firmanavn. Der kom hele tiden nye arbejdsopgaver til, bl.a. anlæg af veje, sporveje og jernbaner. Der blev opført en kalkmørtelfabrik og et betonværk, der begge fik grus fra egne grusgrave rundt omkring Odense.
I 1956 døde Hans Hansen, og virksomheden blev overtaget af Povl Erik Hansen. I 1969 blev virksomheden omdannet til et aktieselskab - "Hans Jørgensen & Søn entreprenører A/S" med Hans Jørgensen som direktør. Denne Hans var naturligvis ikke den samme Hans fra 1880, men havde blot - ganske belejligt - samme navn som den virksomhed, han blev direktør for. Virksomheden blev i 1994 opkøbt af C. G. Jensen, som var et datterselskab af den svenske koncern Skanska AB.
Kalkmørtelfabrikken blev opført omkring 1912 og modtog grus i jernbanevogne fra en grusgrav i Slukefter på Nordvestfyenske Jernbane. Da denne grav var tømt i 1915, flyttede man til Åsum, og da den var tømt i 1933, flyttede man til et område mellem Tarup og Davinde sydvest for Langeskov. Her opkøbte man husmandsstedet Stensbo på Udlodgyden 52, hvor der 8½ meter nede, udover grus, også lå et tykt stenlag. På grund af den store mængde overjord, der skulle ryddes væk, benyttede firmaet en stor spandekædemaskine, tipvognsspor samt vaske- og sorteringsanlæg. Ved siden af sten- og grusgraven etablerede firmaet et betonstøberi til kloakrør og -dæksler foruden det betonstøberi, man allerede rådede over i Odense. Også dette forsynedes med materialer fra Davinde. Til transporten ejede firmaet midt i 1930´erne 25 lastbiler, der havde afløst hestene.
Den store spandekædegravemaskine udførte ikke kun gravearbejde, men den sorterede også de opgravede materialer i sten og grus i alt fire forskellige kategorier. Disse materialer blev læsset i tipvogne via fire slisker. Under gravemaskinen var der fire tipvognsspor, så hver kategori af grus kunne transporteres separat til vask og yderligere sortering i triøren.
Notits i Fyens Stiftstidende 5/8-40:
En alvorlig ulykke under arbejde i en grusgrav i Davinde i eftermiddag. Under arbejde i entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søns grusgrav ved Davinde skete der i eftermiddags et alvorligt ulykkestilfælde, idet den 40-årige arbejdsmand Emil Eldrup kom i klemme mellem to tipvogne. Han pådrog sig en række farlige kvæstelser og blev i Falcks ambulance ført til Amtssygehuset i Odense.
Da vi lige efter ulykken talte med en af arbejderne på pladsen, var man endnu ikke klar over, hvordan ulykken var sket. Blandt arbejderne i grusgraven herskede der forundring over, at ulykken netop skulle ramme Emil Eldrup, som var en af de ældste i tjenesten og derfor særlig godt kendt med forholdene.
Notits i Kolding Folkeblad 7/2-44:
På Hans Jørgensen og Søns skærve- og grusfabrik i Davinde er forøvet sabotage mod maskiner, vogne og tipvognslokomotiver samt en træbygning, der brændte.
En alvorlig ulykke under arbejde i en grusgrav i Davinde i eftermiddag. Under arbejde i entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søns grusgrav ved Davinde skete der i eftermiddags et alvorligt ulykkestilfælde, idet den 40-årige arbejdsmand Emil Eldrup kom i klemme mellem to tipvogne. Han pådrog sig en række farlige kvæstelser og blev i Falcks ambulance ført til Amtssygehuset i Odense.
Da vi lige efter ulykken talte med en af arbejderne på pladsen, var man endnu ikke klar over, hvordan ulykken var sket. Blandt arbejderne i grusgraven herskede der forundring over, at ulykken netop skulle ramme Emil Eldrup, som var en af de ældste i tjenesten og derfor særlig godt kendt med forholdene.
Notits i Kolding Folkeblad 7/2-44:
På Hans Jørgensen og Søns skærve- og grusfabrik i Davinde er forøvet sabotage mod maskiner, vogne og tipvognslokomotiver samt en træbygning, der brændte.
Efter krigen opkøbte virksomheden yderligere arealer og opførte nye cementstøberier, elementfabrikker og endda en vejskiltefabrik. I 1950´erne gik Hans Jørgensen & Søn sammen med Phønix, Vejen om at etablere en asfaltfabrik på området. Disse to firmaer var allerede i 1931 gået sammen i virksomheden Fyns Vejmaterialer A/S.
Det vides ikke med sikkerhed, hvornår trafikken på smalsporsnettet blev indstillet, men et bud er en gang i 1970´erne. I 1979 var alle lokomotiver med sikkerhed hensat eller ophugget. Hans Jørgensen & Søn trak sig ud af grusgravningen i starten af 1980´erne og få år senere sluttede Phønix deres aktiviteter i området. Hele området blev herefter i 1989 overtaget af Odense kommune og Faaborg-Midtfyn kommune i interessentskabet Tarup-Davinde I/S, og udlagt til rekreativt område.
I år 2000 åbnede Davinde Stenmuseum i en af den gamle asfaltfabriks bygninger, hvor man kan se en lang række fund fra grusgravene i området: krystaller, mineraler, flint, sand, ledeblokke, forsteninger osv.
Sporet til Langeskov
I 1943 besluttede den tyske Værnemagt, at der skulle bygges en lufthavn nord for Odense mellem Lunde og Beldringe. Man bad Hans Jørgensen & Søn om at deltage i arbejdet, men direktør Hans Hansen nægtede og måtte gå under jorden. I stedet beslaglagde tyskerne hele lageret af grus på værket, og anlagde en 5 kilometer lang 600 mm smalsporsbane fra værket mod nordøst til statsbanernes station i Langeskov. I Langeskov blev opført en sideliggende læsserampe således, at tipvogne kunne læsse grus ned i normalsporede åbne godsvogne. De læssede godsvogne sendtes herefter til Lumby på Nordfynske Jernbane (NFJ), hvorfra der var anlagt et 2½ kilometer langt sidespor til lufthavnen.På banen til Langeskov var to tog á hver 8 tipvogne i drift, og der var etableret et krydsningsspor ca halvvejs mellem Davinde og Langeskov. I 8 måneder foregik transporterne til Beldringe lufthavn indtil tyskerne overgav sig i maj 1945, og lufthavnen nåede ikke at komme i brug under krigen til andet end hensætning af fly, der manglede brændstof.
Smalsporsbanen fra Davinde til Langeskov nåede at blive saboteret mindst én gang under krigen, idet nogle drenge fjernede en skinne, så toget afsporedes. Med krigens afslutning indstilledes trafikken på banen, og sporet blev pillet op.
Kilder:
- Tarup-Davinde grusgrave, Den fynske stenklub, 2014
- Fyens Stiftstidende
- Kolding Folkeblad
- Bent Hansen og Peter Andersen
- Jernbanen.dk
- Arkiv.dk
- Danmark set fra luften
- Danmark før og nu
- Miljoeportal.dk
Lokomotiver (600 mm)
Pedershåb 160/1936Pedershåb 161/1936
Pedershåb 293/1941
Pedershåb 294/1941
Pedershåb 327/1941
Pedershåb 328/1941
Pedershåb 359/1942
2 ukendte lokomotiver fra Kastrup Maskinfabrik (evt. ejet af entreprenør Max J. Madsen)
Billeder


















Udlodsgyden 20


Rolighedsvej 23B

Næste artikel:
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker



Ingeniøren
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Om 20 år kan du køre Metro til Lynetteholm: Her er Københavns nye linje
Fejlene er fundet: Derfor lammede it-opdatering Sjællands togtrafik
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier
Bør pensionspenge trækkes ud af Tesla, Musk og Trump? Her er læsernes dom
Lokomotivfabrikker
Læs historien om:
A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark
A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark