Jernbaneartikler på Jernbanen.dk

DSB køber 83 dieseltog fra Italien
Synes du om artiklen?
Del den!

Pressemeddelelse

11. december 2000
DSB Kommunikation
Sølvgade 40
DK-1349 København K


DSB køber 83 dieseltog fra Italien

DSB`s bestyrelse har bemyndiget direktionen til at købe 83 togsæt fra den italienske togleverandør Breda, der er en del af industrigruppen Finmeccanica. Der er tale om helt moderne fire-vogns dieseltogsæt med plads til godt 200 passagerer, og de første kommer hertil i midten af 2003 som et led i den omfattende plan Gode Tog til Alle.

Bredas tilbud er det billigste af de tre, der blev tilbage i den endelige forhandling. De 83 fire-vogns togsæt koster DSB knap 5 mia. kr., der vil blive finansieret delvis ved låntagning. l aftalen med den italienske leverandør indgår endvidere en option på yderligere 67 togsæt.

Den aftale. der nu kan underskrives med Breda, har været undervejs i godt et år, siden DSB udbød den store ordre. Flere europæiske leverandører har været blandt tilbudsgiverne, men det italienske tog, der er tegnet af den kendte designer Pininfarina, har nogle grundlæggende kvaliteter og opfylder DSB`s krav til plads og komfort.

Der er tale om en ny generation af lnterCitytog, der skal køre parallelt med lC3 togene, og som får betegnelsen lC4. Med DSB`s krav til komfort, mulighed for catering og særlige hensyn til handicappede passagerer, er antallet af pladser sat til 208, hvoraf 21 er klapsæder. Klapsæderne findes blandt andet i togsættets lavgulvsvogn som en del af flexarealet, der også rummer mulighed for cykelparkering, handicapplads og pantry. I samkørsel med fire togsæt giver det plads til 832 passagerer, hvis alle klapsæder kan anvendes.

Ud over plads og komfort byder det italienske tog på en række fordele. Der er tale om kendt teknologi, hvilket giver en god projektsikkerhed. Togsættets vognkasser er lavet af aluminium og det drives af 4 dieselmotorer fra Iveco, der også laver lastbilmotorer. Køretiderne opfylder de krav, der blev opstillet i udbuddet. Alle togene vil blive konstrueret til at køre 200 km i timen.

Togene er konstrueret af materialer, der tilgodeser genbrug og miljø. Ved indretningen vil DSB`s ønsker og design i væsentlig grad kunne indpasses i fabrikkens konstruktioner. Der er aftalt et indgående samarbejde mellem DSB Design og Pininfarina.

Den italienske togfabrik Breda blev grundlagt af Ernesto Breda i 1886 og har siden produceret såvel lokomotiver og vogne som togsæt. Bredas flagskib er det italienske højhastighedstog ETR500, som nu er produceret i over 1400 eksemplarer. Breda består i dag af fem fabrikker med i alt 2.000 medarbejdere og er en del af industrigruppen Finmeccanica. Breda har annonceret, at det er hensigten at fusionere med selskabet Ansaldo Trasporti S.p.A. under navnet AnsaldoBreda. men fusionen har endnu ikke fundet sted.

Med venlig hilsen

DSB

DSB IC4 på Jernbanen.dk
Synes du om artiklen?
Del den!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak