Jernbaneartikler på Jernbanen.dk

Teglværker i Danmark
Af: Tommy Nilsson
Synes du om artiklen?
Del den!

Forord
Listen efter denne artikel omfatter de fleste teglværker, der har været i Danmark i nyere tid. Listen omfatter kun teglværker med jernbanespor enten i form af eget spornet eller med sidespor fra en anden bane. I bemærkningsfeltet er noteret sporvidde, lokomotiver, driftsperiode mv. Har du kendskab til et eller flere teglværker, der med sikkerhed HAR haft eller med sikkerhed IKKE HAR haft jernbanespor så udfyld venligst formularen nederst på siden med dine oplysninger så databasen kan opdateres. På forhånd tak for hjælpen.


Teglværker i Danmark
Fremstilling af mursten og tegl er en ældgammel opfindelse som man antageligt allerede brugte i Mesopotamien for ca 5.000 år siden. Fremstillingsmetoden har stor set været den samme indtil midten af 1800-tallet. Her blev der bygget i sådan et tempo, at man måtte finde en mere effektiv produktionsmetode. Siden er der sket en rivende udvikling af fremstillingsteknikken.

Teglbrænding i Danmark
Teglbrændingen blev introduceret i Danmark omkring år 1160 af lombardiske teglbrændere. Lombarderne kom fra området omkring Milano i Norditalien, hvor området var opkaldt efter en germansk folkestamme, der erobrede det i år 568. Det var enten Valdemar den Store eller bisp Eskil i Lund, der tog teglbrænderne med hertil. Oprindeligt blev stenene brændt i primitive ovne på selve byggepladsen og først omkring år 1700 opstod egentlige teglværker.

Leret æltes
Når leret var gravet op af jorden, blev det kørt hjem til teglværket og tippet af i æltemøllen. Her blev leret blandet op med vand, og hvis det var nødvendigt blev der iblandet sand. Det var vigtigt at leret havde den rette konsistens ellers kunne leret ganske enkelt ikke bruges. Det blev æltet godt sammen i æltemøllen, der var et rundt bassin med sten i bund og sider. Heste eller stude trak en lille vogn lastet med sten rundt gennem leret. Senere fik man mekaniserede æltemaskiner.

Stenene formes
Når leret havde den rette konsistens, blev det kørt over og læsset af på strygebordene og håndstrygerne gik i gang. Selve formningen af sten foregik således:
Formen dyppes i vand
Formen placeres på et skråt bræt beklædt med vådt læder
Leres klaskes i og overflødigt ler stryges af med en pind
Stenene vendes ud på lappen (et bræt med læder). Der kunne ligge to sten på hver lap
Lapdrengen løb over i tørreladen med stenene

Stenene brændes
Tørringen tog omkring 3 uger og herefter var stenene klar til brænding. Brændingen foregik i starten i miler på marken, hvor stenene blev stablet i kubiske stakke med plads til fyrhuller og brændkanaler. Der blev fyret med tørv og brænde, og brændingen tog 4-5 dage. Når brændingen var færdig, blev stakken dækket til med jord indtil stenene var kølet af. Samme metode anvendtes ved brænding i de tidligste faste ovne - højovnene.
Det øgede byggeri i 1800-tallet medførte en stigende efterspørgsel efter mursten. Produktionen i højovnene gik for langsomt fordi man måtte vente på, at stenene var kølet af før en ny brænding kunne sættes i gang.

Ringovnen
I 1864 skete der noget af afgørende betydning for teglbrændingen. tyskeren Friedrich Hoffmann opfandt ringovnen, som var helt anderledes både i konstruktion og funktion. Ringovnen bestod af et langt kontinuert brændkammer, der enten var ringformet eller langagtigt. Rummet havde oftest en bredde på 2-3 meter og den samlede længde var gerne 60-70 meter. Udadtil var det forsynet med 12-16 dørhuller så stenene kunne bringes ind og ud af ovnen. Dørhullerne var muret til under brændingen, som foregik uafbrudt mens brændzonen langsomt rykkede rundt. Direkte overfor brændzonen kunne man tage de færdigbrændte og afkølede sten ud og sætte ubrændte sten ind. De var så klar til brænding, når brændzonen nåede dertil. Hele ringovnen kunne rumme 60-80.000 sten, hvilket svarede nogenlunde til en stor højovn. Men den uafbrudte brænding sparede både brændsel og tid til stabling og afkøling så produktionen blev mangedoblet.

Tunnelovnsværk
Den seneste type teglværk var såkaldte tunnelovnsværker, hvoraf der i perioden 1958 til 1967 blev bygget 34 værker. I en tunnelovn er det stenene, der bevæger sig og ikke brændzonen. Stenene placeres på ovnsvogne og trækkes langsomt gennem ovnen, hvor opvarmning, brænding og nedkøling foregår.

Jernbanetransport
Det store transportbehov i form af ler fra lergravene til teglværkerne blev i starten udført af heste men i 1800-tallet dukkede de første spor op, hvor tipvogne med ler lettere kunne trækkes af heste. Transportbehovet voksede yderligere - både på grund af øget produktion og større og større afstande til lergravene, og de første damplokomotiver blev taget i brug. Senere kom både benzin-, benzol-, petroleums- og dieseltraktorer i brug.

Følgende liste over teglværker i Danmark er sammenstillet af Verner Bjerge, Horsens. Den vil med tiden blive reduceret til kun at omfatte teglværker med jernbanespor.

Navn Kommune Andre navne Bemærkninger
Bundes teglværkAabenraaI drift ca 1845 - 1914.
Fredenshøj teglværkAabenraaI drift 1904 - 1971. 600 mm. 1 km bane nedlagt 1969. 3 lok.
Frøslev teglværkAabenraaI drift 1853 - 1920.
Ny Skovbøl teglværkAabenraaStenskjær teglværkI drift ca 1854 - 1914.
Skelbæk teglværkAabenraaI drift ca 1783 - ca 1920.
Smedeby teglværkAabenraaI drift ca 1893 - ca 1905.
Stenskjær teglværkAabenraaNy Skovbøl teglværkSe Ny Skovbøl teglværk.
Uge teglværkAabenraaI drift ca 1878 - ca 1920.
Ajstrup teglværkAalborgLarsgård teglværkI drift ca 1892 - ca 1905.
Annerup teglværkAalborgRåkildegård teglværkEksisterede 1915.
Biersted teglværkAalborgI drift 1841 - ca 1905.
Dybvadgård teglværkAalborgI drift 1847 - ca 1920.
Florasminde teglværkAalborgI drift 1830 - ca 1965.
Frejlev teglværkAalborgI drift 1870 - 1922.
Gandrup teglværkAalborgI drift 1901 - i dag. Teglværksvej 41, Gandrup. 600 mm. JWE lok. 500 meter bane nedlagt 1966.
Godthåb teglværkAalborgKjærs Mølle teglværkI drift 1847 - 1936.
Grønslet teglværkAalborgI drift ca 1896 - 1921.
Gudumlund teglværkAalborgI drift 1778 - 1927.
Hvorupgård teglværkAalborgI drift ca 1860 - 1970. 600 mm bane anlagt 1925 PM 329.
Kjærs Mølle teglværkAalborgGodthåb teglværkSe Godthåb teglværk.
Kølvring teglværkAalborgI drift ca 1889 - ca 1925.
Larsgård teglværkAalborgAjstrup teglværkSe Ajstrup teglværk.
Lindholm teglværkAalborgI drift 1895 - 1940. 500 meter bane.
Ny Kastet TeglværkerAalborgNy Kasted1898 - 1907. Smalspor.
Ny Vrå teglværkAalborgI drift ca 1845 - ca 1907.
Nørre Uttrup teglværkAalborgI drift 1898 - 2002. 600 mm. bane nedlagt i 1960erne. PM 165.
Nørresundby teglværkAalborgI drift 1895 - 1940.
Råkildegård teglværkAalborgAnnerup teglværkSe Annerup teglværk.
Rærup teglværkAalborgI drift 1845 - ca 1920.
Vangs teglværkAalborgWangsminde teglværkI drift 1851 - 1919.
Vokslev teglværkAalborgI drift 1894 - ca 1927.
Vårst teglværkAalborgI drift ca 1852 - ca 1923.
Risby teglværkAlbertslundAlbertslund teglværk, Lunds teglværkÅbnet ca 1840.
Allerød teglværkAllerødNy Allerødgård teglværkI drift 1874 - 1963. 750 mm. 5 km bane. O&K 5091.
Blovstrød teglværkAllerødI drift 1872 - 1984. 820 mm og 600 mm. 1870-1982. Banen lukket 1969. Jung 17. Jung 617. Krauss 6932. RH 386864. Nr 2: J.D.Fate Co, Plymouth. Nr 3: Ford.
Akkerup teglværkAssensI drift ca 1885 - 1918.
Assenbølle teglværkAssensI drift 1851 - 1990. 600 mm.
Assens teglværkAssensStejlebjerg teglværkI drift ca 1899 - 1918.
Basselunde teglværkAssensI drift ca 1904 - ca 1940.
Bred teglværkAssensFuglevigslund teglværkI drift 1824 - 1969. 600 mm. 2 km bane, nedlagt 1962. Jung lok.
Frederikslund teglværkAssensKrengerup teglværkI drift ca 1840 - ca 1925.
Glamsbjerg teglværkAssensI drift 1885 - 1936. 700 mm bane fra ca 1902.
Grøftebjerg teglværkAssensI drift 1932 - 1982. Brændt 1965. 600 mm. 1½ km bane. KMN 6007.
Hårby teglværkAssensHaarby teglværk, Signekær teglværkI drift ca 1880 - 1953. 500 mm bane.
Krengerup teglværkAssensFrederikslund teglværkSe Frederikslund teglværk.
Langsted teglværkAssensI drift ca 1798 - 1916.
Lilleskov teglværkAssensI drift 1905 - 1983. 600 mm. I dag museum med 400 m bane. PM 332. PM 337. KM 81.
Lundegård teglværkAssensI drift 1934 - 1967. 600 mm. PM og KMN lok.
Skalbjerg teglværkAssensI drift ca 1846 - 1966. 700 mm. PM 2. KMN 6001.
Stejlebjerg teglværkAssensAssens teglværkSe Assens teglværk.
Tommerup teglværkAssensI drift 1910 - 1992. 700 mm. 1 km bane nedlagt ca 1970. Nagbøl lok, Deutz 10019.
Vedstårup teglværkAssensStrøjer teglværk, Vedstaarup teglværkI drift 1873 - i dag. 500 meter bane.
Ballerup teglværkBallerupI drift 1900 - 1917.
Egebjerg teglværkBallerupI drift 1904 - 1969. Nedrevet 1970. 600 mm. 400 meter spor. PM 184.
Petersminde teglværkBallerupI drift ca 1872 - ca 1920.
Donslund teglværkBillundI drift ca 1875 - ca 1925.
Katrinebjerg teglværkBillundI drift 1914 - 1967. 600 mm. PM 295.
Kirkeby teglværkBillundSdr. Omme teglværkSe Sdr. Omme teglværk.
Sdr. Omme teglværkBillundKirkeby teglværkI drift 1895 - 1960. 700 mm bane fra ca 1918.
Skødebjerg teglværkBillundI drift 1929 - ca 1934.
Gulev teglværkBjerringbroSmalspor i 1899.
Allinge teglværkBornholmI drift 1892 - 1971. Brændt 1971. 600 mm.
Bornholms Kul og teglværkerBornholm785 mm. Fra 1889 Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik A/S.
Bornholms LervarefabrikBornholmBornholms TeglværkI drift 1890 - 1945. Fra 1945 Bornholms Teglværk. 500 m bane.
Bornholms TeglværkBornholmBornholms LervarefabrikI drift 1945 - 1975. Omdøbt 1945 fra Bornholms Lervarefabrik. 500 m bane. Sidespor fra DBJ.
Rønne teglværkBornholmI drift 1793 - 1969. Nedrevet 1974. Smalspor fra før 1914.
Brønderslev teglværkBrønderslevI drift 1883 - 1967. 600 mm.
Dorf teglværkBrønderslevHoltet teglværkSe Holtet teglværk.
Dronninglund teglværkBrønderslev
Gerå teglværkBrønderslevI drift ca 1857 - ca 1916.
Hollensted teglværkBrønderslevI drift 1849 - ca 1930.
Holtet teglværkBrønderslevDronninggård teglværk, Dorff teglværkI drift 1847 - 1936.
Hvilshøj teglværkBrønderslevI drift 1839 - ca 1924.
Røgelhede teglværkBrønderslevI drift 1911 - ca 1965.
Store Bouet teglværkBrønderslevI drift ca 1856 - ca 1908.
Bjældkjærgård teglværkEgedalSøsum teglværk, Bjellekær teglværkFra 1924 Søsum teglværk.
Fluebjerggård teglværkEgedalI drift 1852 - 1924. 1924 til Søsum teglværk.
Ganløse teglværkEgedalLinds teglværkI drift 1945 - 1971. Brændt 24/4-71. 200 m bane. 2 lok solgt 1957.
Kalveholm teglværkEgedalI drift 1931 - ca 1948. 600 mm.
Linds teglværkEgedalGanløse teglværkSe Ganløse teglværk.
Søsum teglværkEgedalBjældkjærgård teglværkI drift 1924 - ca 1960. Nedrevet 1984. 600 mm. 2 km spor. PM 354, Deutz 9985.
Bramminge teglværkEsbjergI drift 1896 - 1971. Brændt 1944. 600 mm bane fra før 1934.
C. Lunds teglværkEsbjergEsbjerg TeglværkI drift 1870 - 1969. Brændt 1968. Kaldt Esbjerg Teglværk efter ca 1932. 600 mm. KMN 6101. Deutz 36178.
Ernsts teglværkEsbjergEsbjerg og Møllers teglværkSe Esbjerg teglværk.
Esbjerg TagstensfabrikEsbjergI drift 1910 - 1952.
Esbjerg teglværkEsbjergMøllers og Ernsts teglværkI drift 1848 - 1932. Brændt 1932. Se også C. Lunds teglværk.
Frisvad teglværkEsbjerg600 mm.
Gammelby teglværkEsbjergI drift 1935 - 1967. Brændt 1967.
Gesten teglværkEsbjergGjesten teglværkI drift 1900 - 1940. 500 mm bane fra ca 1930.
Måde teglværkEsbjergI drift 1895 - 1970. 600 og 700 mm. KMN 357. KMN 5827. KMN 6104.
Møllers teglværkEsbjergEsbjerg og Ernsts teglværkSe Esbjerg teglværk.
Paulsens teglværkEsbjergSmalspor. Nedrevet 1918.
Rebelsig teglværkEsbjergI drift 1850 - 1970. Brændt 1919. Nedrevet 2001. 600 mm. bane nedlagt 1965. Nagbøl lok.
Villemoes teglværkEsbjergI drift 1971 - i dag. Lourupvej 2, 6690 Gørding.
Faxe Damp teglværkFakseVråmose teglværk1873 - 1902. Senere til Vråmose Teglværk?
Faxe teglværkFakseI drift 1890 - 1965. 792 mm.
Høsten teglværkFakseI drift 1879 - ca 1982. Måske bane.
Lystrup teglværkFakseI drift 1874 - 1924.
Teestrup teglværkFakseI drift ca 1870 - ca 1919.
Vråmose teglværkFakseFaxe Damp teglværk792 mm bane.
Grundfør teglværkFavrskovI drift 1955 (1944) - 1979. 600 mm. KM. KM 85.
Hvorslev teglværkFavrskovI drift 1898 - 1970. 700 mm. Bane i drift 1921 - 1960.
Sofienlund teglværkFavrskovI drift 1856 - 1972. 600 mm. Bane nedlagt før 1969.
Ødum teglværkFavrskovI drift ca 1892 - 1989. Brændt 1985. Nedrevet 2006. 785 mm.
Humlebæk teglværkFredensborgI drift 1908 - 1943. Brændt 1943. 600 mm. Lergrav med læsserampe ved Niverød.
Karlebo teglværkFredensborgNiverødgård teglværkI drift 1908 - 1974 (1976). 700 mm. PM 122. HMK lok. Lok 12 fra LNM, Hundested.
Niverød teglværkFredensborgP.Koefods teglværk, Simondsens teglværkI drift 1838-1958. Lå 600 meter nord for Nivågård teglværk. Bane til DSB station Nivå anlagt 1908.
Niverødgård teglværkFredensborgKarlebo teglværkSe Karlebo teglværk.
Nivågård teglværkFredensborgI drift 1701-1980. Teglværksvej 23, Nivå. Bane fra værk til DSB station Nivå 1906-37. Bane nedlagt 1963. 700 mm. I dag museum. Lokomotiver: PM 139. PM 385.
P.Koefods teglværkFredensborgNiverød teglværk, Simondsens teglværkSe Niverød teglværk.
Prøvelyst teglværkFredensborgI drift 1935-2008. Karlebovej 59, Hillerød. Brændt 1963 og 2002. 600 mm. 1½ km bane. Diema 1060. PM 139. KMN lok.
Simonsens teglværkFredensborgP.Koefods teglværk, Niverød teglværkSe Niverød teglværk.
Sølyst teglværkFredensborgI drift 1856-1981. Lå 600 meter nord for Nivågård teglværk. Bane til DSB station Nivå anlagt 1908. 615 mm. PM 66. PM 70. PM 131. KM 109. JWE 108. JWE 112.
Fredericia teglværkFredericiaI drift 1899 - 1926. Smalspor i 1903.
Hagenør teglværkFredericiaI drift 1899 - 1964. 600 mm. PM 125.
Lyngsodde teglværkFredericiaLyngs Odde teglværkI drift 1852 - ca 1964. Spor og udskibningsbro i 1890. 750 meter 600 mm bane.
Mølledals teglværkFredericiaÅbnet før 1907. Smalspor 1910. Til salg 1910.
Dybvad teglværkFrederikshavnI drift 1898 - 1980. 500 meter bane nedlagt ca 1970. 600 mm. PM 443.
Kvissel teglværkFrederikshavnNørrebroen teglværkI drift ca 1854 - ca 1962.
Ravnshøj teglværkFrederikshavnI drift 1908 - ca 1960.
Siverslet teglværkFrederikshavnI drift ca 1851 - ca 1900.
Sysselhaven teglværkFrederikshavnI drift ca 1841 - ca 1968. Bane åbnet 1907?
Volstrup teglværkFrederikshavnI drift 1898 - i dag. 625 mm, fra 1963 600 mm. 1.500 meter bane nedlagt ca 1970. Lindhardt 2, PM 71.
Dyrnæs teglværkFrederikssundI drift 1872-1890. Ca 450 meter anlægsbro med spor i Roskilde fjord. Muligvis i brug indtil 1932. Dyrnæs molen ligger der fortsat.
Selsø teglværkFrederikssundI drift 1858 - ca 1949. 100 meter 600 mm bane.
Slangerup teglværkFrederikssundI drift 1845 - 1923.
Vassingerød teglværkFrederikssundI drift 1847 - 1972.
Farum teglværkFuresøI drift ca 1899 - ca 1923.
Stavnsholt teglværkFuresøI drift 1930 - 1941. 700 mm. Bane 1930-42. 2 motorlok.
Vester Hæsinge teglværkFåborgTipvogne i 1907.
Brahetrolleborg teglværkFåborg - MidtfynI drift ca 1800 - ca 1907.
Fjellerup teglværkFåborg - MidtfynPjece Bladstrup teglværkI drift ca 1896 - 1955. Nedrevet 1962. 1 km bane.
Horne teglværkFåborg - MidtfynI drift 1898 - 1961. 600 mm.
Ryslinge teglværkFåborg - MidtfynI drift 1898 - 1956. 600 mm. 1,2 km bane. KM 81.
Dysseværket teglværkGentofteDyssegård TeglværkI drift 1897 - 1918.
Tjørnegårdens teglværkGentofteI drift 1848 - 1918.
Ørnegård teglværkGentofteI drift 1874 - 1919.
Kappelevgård teglværkGreveI drift 1874 - 1920.
Dronningmølle teglværkGribskovVillingebæk teglværkI drift 1897 - 1944. Brændt 1929. Nedrevet 1947. 700 mm. HMK 2. PM lok.
Dønnevælde teglværkGribskovFaksemose teglværkI drift 1849 - 1973. Betontagstensfabrik fra 1972.
Helsinge teglværkGribskovI drift 1898 - ca 1966. 600 mm. PM lok.
Lydshøjgård teglværkGribskovI drift 1870 - ca 1904.
Mårum teglværkGribskovI drift 1906 - 1990. 600 mm. 2 motorlok.
Pedershvile teglværkGribskovHelsinge TeglværkI drift 1933 - i dag. Rørmosevej 85, Helsinge. 700 mm. Bane åbnet 1933. PM 105. PM 135. HMK 1.
Tisvilde teglværkGribskovI drift 1907 - 1917.
Villingebæk teglværkGribskovDronningmølle teglværkSe Dronningmølle teglværk.
Eget teglværkGuldborgsundI drift ca 1837 - ca 1937.
Grængegårds teglværkGuldborgsundI drift 1867 - ca 1963. Nedrevet 1969. 600 mm. 2 km bane. 4 motorlok.
Hanemosegård teglværkGuldborgsundI drift 1877 - 1963. 500 mm.
Horbelev teglværkGuldborgsundMaglemose teglværkI drift ca 1871 - ca 1921.
Idalund teglværkGuldborgsundI drift 1813 - ca 1968. 600 mm. 1 km bane. Nagbøl lok. Åbnet 1876.
Klokkemose teglværkGuldborgsundI drift 1913 - ca 1955. 700 mm.
Krungerup teglværkGuldborgsundI drift ca 1787 - ca 1944.
Maglemose teglværkGuldborgsundHorbelev teglværkSe Horbelev teglværk.
Nykøbing Falster teglværkGuldborgsundI drift ca 1885 - 1940. Brændt 1913. Måske bane.
Ole Andersens teglværkGuldborgsundI drift 1867 - 1918.
Oure teglværkGuldborgsundI drift 1874 - 1918. Smalspor og skibsbro. Nedrevet 1918.
Særslev teglværkGuldborgsundI drift 1863 - ca 1923.
Tåderup teglværkGuldborgsundI drift 1844 - 1966.
Ønslev teglværkGuldborgsundI drift ca 1887 - 1920.
Fredsted teglværkHaderslevI drift ca 1860 - ca 1973.
Gram teglværkHaderslevI drift 1578 - 1985. 600 mm. PM 91. Diema 3219. KMN 563.
Grøftholdts TeglværkHaderslevSmalspor i 1911.
Haderslev teglværkHaderslevI drift 1899 - 1950.
Boring teglværkHedenstedI drift 1898 - 1932.
Daugård teglværkHedenstedI drift 1847 - 1925.
Hyrup TeglværksgårdHedenstedI drift 1869 - 1924.
Juelsminde teglværkHedenstedI drift 1898 - 1969. 700 mm. Sidespor fra HJJ. KMN 543.
Løsning teglværkHedenstedI drift 1870 - 1919. Smalspor.
Skovbankgård teglværkHedenstedTørring teglværkI drift 1907 - 1981. 600 mm. 600 meter bane. Nagbøl 551.
Stenderup teglværkHedenstedI drift 1845 - 1965. 785 mm. Sidespor fra HJJ. JWE 111.
Stobberup teglværkHedenstedI drift 1881 - 1918.
Tørring teglværkHedenstedSkovbankgård teglværkSe Skovbanksgård teglværk.
Ølsted teglværkHedenstedI drift 1887 - 1927. Smalspor. Nedrevet 1927.
Gurreholm teglværkHelsingørI drift 1916 - 1939.
Kvistgård teglværkHelsingørI drift ca 1888 - 1917.
Nøjsomhed teglværkHelsingørI drift 1853 - ca 1920.
Ålsgårde teglværkHelsingørHellebæk teglværkI drift 1874 - 1922.
Birk teglværkHerningI drift ca 1872 - ca 1920.
Bjødstrup teglværkHerningI drift 1934 - ca 1961. 600 mm.
Feldborg teglværkHerningHagebrogård teglværkI drift ca 1886 - 1968. 600 mm bane nedlagt 1962.
Grønbjerg teglværkHerningI drift 1910 - ca 1979. 600 mm. KM 58
Herningby teglværkHerningI drift 1907 - ca 1945.
Kibæk teglværkHerningI drift ca 1892 - ca 1928.
Kodal teglværkHerningI drift 1904 - ca 1935.
Kærsgård teglværkHerningI drift ca 1899 - ca 1928.
Langvadbjerg teglværkHerningI drift 1898 - 1964. 600 mm bane fra 1898.
Møltrup teglværkHerningI drift ca 1874 - ca 1964.
Staulund teglværkHerningI drift ca 1889 - ca 1920.
Sønderlund teglværkHerningI drift 1909 og 1923.
Visgård teglværkHerningI drift ca 1878 - 1965. 600 mm. 300 meter bane.
Borup teglværkHillerødI drift 1898 - 1988. 800 mm. Normalsporet sidespor fra HFHJ. PM 354. KMN lok.
Gadevang teglværkHillerødI drift 1795 - 1918. 680 mm bane.
Hammersholt teglværkHillerødI drift 1834 - 1990. 785 mm indtil 1919, derefter 900 mm. Bane nedlagt 1969. Lok 6. 2 motorlok nr 9 og 21.
Hillerød teglværkHillerødI drift 1890 - 1991. Frydenborgvej 27. 680 mm bane til lergrav. Normalsporet sidespor fra GDS.
Sofienborg teglværkHillerødUllerød teglværk1890 - ca 1917. Se Ullerød teglværk.
Ullerød teglværkHillerødSofienborg teglværkI drift ca 1898 - ca 1948. 500 meter bane i 1902. L. Nielsen lok.
Bindslev teglværkHjørringI drift 1914 - 2008. Ågade 16.
Bøgsted teglværkHjørringAstrup teglværkI drift ca 1870 - 1914.
Eskjær teglværkHjørringI drift 1854 - 1976.
Fuglsig teglværkHjørringI drift ca 1856 - 1988.
Gølstrup teglværkHjørringGjølstrup teglværkI drift ca 1858 - 1985. 600 mm.
Harken teglværkHjørringSmalspor i 1955.
Harridslev teglværkHjørringI drift 1893 - 1964.
Hirtshals teglværkHjørringLilleheden teglværkI drift ca 1850 - ca 1936.
Hvidegård teglværkHjørringI drift 1905 - 1966.
Hæstrup teglværkHjørringI drift 1907 - 1969. 600 mm. 1 kilometer bane. Åbnet 1911.
Ilbro teglværkHjørringI drift 1908 - 1960.
Mygdal teglværkHjørringFælledgård teglværkI drift 1907 - 1970. Skagen Landevej 435. Bane.
Rønnovsholm teglværkHjørringI drift 1836 - 1978.
Sindal teglværkHjørringI drift 1905 - i dag. Fr. Hjort A/S. 600 mm. Bane nedlagt ca. 1965. PM 317.
Sindallund AktieteglværkHjørringI drift 1906 - 1925.
Stensbæk teglværkHjørringI drift ca 1854 - ca 1914.
Tversted teglværkHjørringI drift ca 1890 - ca 1904? 200 meter bane nedlagt før 1969.
Tårs teglværkHjørringI drift 1899 - 1971.
Vrå teglværkHjørringI drift 1906 - 1971. 600 mm. PM 317.
Jyderup teglværkHolbækI drift ca 1825 - 1918. Smalspor. 6 tipvogne til salg.
Knabstrup teglværkHolbækI drift 1856 - 1980. 730/750 mm. PM 150. Deutz 8852. Deutz 10204. 3 egne benzinmotorlok.
Tølløse teglværkHolbækI drift 1898 - ca 1965. 800 mm bane.
Undløse teglværkHolbækI drift 1869 - 1977. 600 mm bane.
Domdal teglværkHolstebroI drift ca 1904 - ca 1920.
Fladmose teglværkHolstebroI drift ca 1854 - ca 1965. Måske bane.
Hasselholt teglværkHolstebroI drift 1899 - ca 1976. 600 mm (1907).
Måbjerg teglværkHolstebroSønderlund teglværkI drift ca 1888 - ca 1925.
Sevel teglværkHolstebroI drift 1907 - ca 1930. Smalspor i 1918.
Skærum Mølle teglværkHolstebroVosborg teglværkI drift 1879 - 1957. 600 mm. 4 motorlok. Ellok fra 1909. 500 mm spor i 1935.
Trasbjerg teglværkHolstebroI drift ca 1906 - 1977. Måske bane nedlagt 1955.
Bygholm teglværkHorsensI drift 1650 - 1996. 600 og 700 mm. Bane nedlagt ca 1959. KMN 552.
Gammelstrup teglværkHorsensI drift 1900 - 1967. 585 mm bane.
Hessellund teglværkHorsensI drift 1856 - 1948. 500 mm bane.
Hovedgård teglværkHorsensI drift ca 1855 - 1969. Gl Århusvej 45. 600 mm. PM 236. PM 353. JWE.
Lundum teglværkHorsensI drift 1843 - 1959. Bane.
Hakkemose teglværkHøje TåstrupI drift 1847 - 1915. Smalsporsbane.
Hedehus-TeglværketHøje TåstrupI drift 1896 - 1971. 785 mm bane fra 1905. 2 motorlok fra Hh.
Tåstrup teglværkHøje TåstrupArbejdernes Boligforenings og Klovtofte teglværkI drift 1896 - 1957. PM 1930 lok.
Brande teglværkIkast - BrandeI drift ca 1883 - 1971. Bane nedlagt 1966.
Branduhre teglværkIkast - BrandeStore Liim teglværkI drift ca 1891 - ca 1916.
Ejstrupholm teglværkIkast - BrandeI drift 1908 - 1971. Måske bane.
Hundshøj teglværkIkast - BrandeSandfeldbjerg teglværkI drift ca 1857 - 1921.
Højris teglværkIkast - BrandeI drift 1906 - 1962. Måske bane.
Klovborg teglværkIkast - BrandeI drift ca 1838 - ca 1926.
Nørre Snede teglværkIkast - BrandeStenkær teglværkI drift ca 1903 - ca 1965.
Sandvad teglværkIkast - BrandeI drift ca 1833 - ca 1925.
Stalgård teglværkIkast - BrandeI drift ca 1896 - 1940.
Alstrup teglværkJammerbugtI drift ca 1904 - ca 1914.
Brovst teglværkJammerbugtI drift 1906 - 1982. Brændt 1930. Genopført 1932. Brændt 1968.
Jetsmark teglværkJammerbugtI drift ca 1907 - ca 1920.
Pandrup teglværkJammerbugtI drift 1904 - 1954. 600 mm.
Saltum teglværkJammerbugtSaltum DampteglværkI drift 1908 - 1972. 600 mm bane 1908-54.
Skovsgård teglværkJammerbugtTorslev teglværkI drift 1896 - 1967. 600 mm.
Skræm teglværkJammerbugtI drift ca 1892 - ca 1917.
Ålegård Hede teglværkJammerbugtI drift ca 1905 - ca 1925.
Faurbo teglværkKalundborgI drift 1880 - ca 1968. 600 mm bane i 1931. JWE lok + tipvogne til salg 1959.
Forsinge teglværkKalundborgI drift 1898 - 1917.
Gørlev teglværkKalundborgBirkemosegård teglværkI drift 1880 - ca 1965. Helsingevej 19. Smalsporsbane.
Kallerup teglværkKalundborgRefsnæs teglværk, Røsnæs teglværkI drift 1912 - ca 1965. Nedrevet 1983. 600 mm. Bane nedlagt 1975? JWE 59.
Kalundborg teglværkKalundborgUbberup teglværkSe Ubberup teglværk. Tingvejen 7
Knudstrup teglværkKalundborgI drift ca 1848 - ca 1920.
Mullerup teglværkKalundborgI drift 1885 - 1917. Kirke Helsinge Strandvej 23.
Ubberup teglværkKalundborgKalundborg teglværkI drift 1885 - ca 1990. 600 mm bane i 1909. Fra 1983 Kalundborg teglværk? JWE lok.
Revninge teglværkKertemindeI drift ca 1854 - 1919.
Hejlsminde teglværkKoldingI drift ca 1830 - 1919. Teglgårdsvej 10.
Hollænders teglværkKoldingKolding teglværkI drift 1874 - 1973. Flyttet 1973 til Skartved. 600 mm bane 1954-73. PM 458. KMN 6007.
Lunderskov teglværkKoldingI drift 1898 - 1926. Smalspor. Iver Dahlsvej 6.
Seest teglværkKoldingI.A.Hansen, Virkelyst og Kolding Aktie teglværkI drift 1840 - 1966. 500 og 600 mm.
Skartved teglværkKoldingHollænders 2 teglværkI drift 1973 - 1980. Flyttet 1973 fra Hollænders teglværk.
Aldersro teglværkKøbenhavnI drift 1856 - ca 1910. Smalspor.
Brønshøj teglværkKøbenhavnKøbenhavns StenfabrikI drift 1903 - 1919.
Frederiksholms teglværkKøbenhavnI drift 1871 - ca 1918. Damplokomotiver 820 eller 940 mm.
Hegnetslund teglværkKøgeI drift 1892 - 1943.
Dageløkke teglværkLangelandI drift 1868 - 1968.
Rudkøbing teglværkLangelandI drift 1847 - 1926.
Skullerupholm teglværkLejreI drift 1788 - 1965. Brændt 1965. Måske bane.
Ellemose teglværkLemvigI drift 1862 - ca 1957. Tipvogne og lokomotiv til salg.
Lemvig teglværkLemvigI drift 1839 - 1971. 700 meter 500 mm bane.
Strande teglværkLemvigSøvang teglværkI drift 1895 - ca 1939.
Bursø teglværkLollandI drift 1900 - 1918.
Fuglse teglværkLollandI drift 1872 - ca 1921.
Helgenæs teglværkLollandI drift 1857 - 1980. 600 mm.
Højbygård teglværkLollandI drift ca 1873 - ca 1923.
Lyngby teglværkLyngbyNedlagt 1893. 2 tipvogne, 350 fod spor.
Gundestrup teglværkMariagerfjordBane nedlagt 1968.
Hostruphuse teglværkMariagerfjordHostrup teglværkI drift ca 1843 - ca 1949. 600 mm.
Hvornum teglværkMariagerfjordI drift 1874 - ca 1979.
Mylenberg teglværkMariagerfjordMylenberg LadegårdI drift ca 1887 - ca 1965. 700 mm.
Revsbæk teglværkMariagerfjordRefsbæk teglværk, Rævsbæk teglværkI drift ca 1855-1962. 600 mm bane i 1912. Sidespor fra RHJ 1884-1962.
Stinesminde teglværkMariagerfjordI drift 1845 - 1954. Måske bane.
Uhrenholt teglværkMariagerfjordHadsund teglværkI drift 1930 - 1968. 700 mm bane.
Vindø teglværkMariagerfjordHobro teglværkI drift ca 1850 - . Blåkildevej 19. 600 mm. 2 lok.
Visborg teglværkMariagerfjordI drift ca 1875 - ca 1965.
Ejby teglværkMiddelfartI drift 1858 - 1980. 600 mm. KMN 6003. Sidespor fra Ejby station. Flyttet ca 1964 til Algade 15B.
Hønneruplund teglværkMiddelfartI drift ca 1847 - 1919.
Kavslunde teglværkMiddelfartI drift 1841 - ca 1919.
Ejerslev MolerværkMorsøI drift 1920 - i dag. 600 mm. PM 220.
Juelsgård teglværkMorsøMorsø teglværkÅbnet 1850. Fra 1912 Morsø teglværk. Bane.
Morsø teglværkMorsøJuelsgård teglværkI drift 1912 - 1980. 600 mm.
Skarrehage MolerværkMorsøI drift 1912 - i dag. Bane.
Sundby Mors MolerværkMorsøI drift 1890 - 1979.
Vestmors teglværkMorsøI drift 1913 - ca 1967.
Floes teglværkNorddjursI drift 1858 - 1920.
Gjesingholm teglværkNorddjursLøvenholm teglværk (1)I drift ca 1639 - 1959.
Løvenholm teglværk (2)NorddjursGeorgsminde teglværkI drift ca 1843 - ca 1945.
Rebæk teglværkNorddjursBenzon teglværkI drift 1826 - ca 1916.
Trustrup teglværkNorddjursI drift ca 1843 - 1925.
Bladstrup teglværkNordfynI drift 1889 - 1940. Bane fra 1932. Ovn flyttet 1952 til Den Fynske Landsby.
Bårdesø teglværkNordfynEinsidelborg teglværkI drift ca 1827 - 1926.
Farstrup teglværkNordfynI drift 1911 - ca 1923.
Hemmerslev teglværkNordfynI drift 1896 - 1999. Maderupvej 112. 200 meter bane.
Kosterslev teglværkNordfynI drift 1823 - ca 1940.
Søndersø teglværkNordfynI drift 1869 - ca 1923.
Torup teglværkNordfynI drift ca 1885 - 1918.
Vedby teglværkNordfynI drift 1869 - 1938.
Gadstrup teglværkNr. ÅbyNedlagt 1912. 2 tipvogne, 400 alen spor.
Ellinge teglværkNyborgI drift ca 1886 - ca 1918.
Kragelund teglværkNyborgI drift ca 1889 - ca 1923.
Lerseygård teglværkNyborgI drift 1898 - 1920. Bane (1903).
Tårup teglværkNyborgI drift ca 1854 - ca 1924.
Ålykke teglværkNyborgAvnslev teglværkI drift ca 1892 - ca 1920.
Fensmark teglværkNæstvedHolmegård teglværkI drift 1834 - ca 1923.
Fyrendal teglværkNæstvedTornemark teglværk, Fuirendal teglværkI drift 1832 - ca 1923.
Haldagerlille teglværkNæstvedSmalspor i 1913.
Karrebækstorp teglværkNæstvedI drift 1856 - 1967. 600 mm. Bane nedlagt 1962. Kastrup lok.
Ladby teglværkNæstvedI drift ca 1840 - 1970. 600 mm.
Ladbygård teglværkNæstvedI drift 1840 - ca 1940.
Næsbyholm teglværkNæstvedVrå teglværkI drift ca 1823 - ca 1923.
Sandagergård teglværkNæstvedTyvelse teglværkI drift 1934 - 1978. Tyvelsevej 57. 700 mm. 1 km bane. KM 106.
Sandby teglværkNæstvedI drift 1830 - 1966. Sandbyvej 25. 600 mm.
Snesere teglværkNæstvedI drift 1899 - ca 1965. 600 mm. JWE lok.
Sparresholm teglværkNæstvedI drift 1856 - ca 1920.
Christianslund teglværkOdderRandlev TeglværkI drift 1883 - 1973. 600 mm. 300 meter bane. Carl Jensen lok.
Odense DampteglværkOdenseI drift ca 1898 - 1918.
Ravnebjerg teglværkOdenseI drift 1935 - 1967. Bredingsgyden 10. 700 mm.
Sankt Jørgens teglværkOdenseI drift 1857 - 1923.
Asnæs teglværkOdsherredAsnæs dampteglværkI drift 1898 - 1975. Flyttet 1934 til Høvevej 43B. 600 mm. Kastrup lok.
Birkemosegård teglværkRandersI drift ca 1907 - ca 1922.
Bjellerup teglværkRandersI drift 1897 - 1922. 600 mm. 1 km bane. Sidespor fra RHJ 1902-1922.
Carlsberg teglværkRandersHaslund teglværkI drift 1855 - 1980. 600 mm.
Fårup teglværkRandersI drift ca 1841 - 1974. 600 mm. 1 km bane.
Sønderbæk teglværkRandersI drift ca 1883 - ca 1919.
Tånum teglværkRandersI drift 1890 - 1965. 600 mm. 600 meter bane nedlagt 1960.
Østervang teglværkRandersI drift ca 1850 - 1911.
Albæk teglværkRebildI drift ca 1896 - 1918.
Smidie teglværkRebildI drift 1857 - ca 1947.
Terndrup teglværkRebildI drift ca 1887 - 1917.
Alkærsig teglværkRingkøbing - SkjernI drift 1862 - 1969. 700 mm. PM 368. PM 433.
Foersom teglværkRingkøbing - SkjernI drift 1872 - 1976.
Odderup teglværkRingkøbing - SkjernI drift 1852 - ca 1960. 600 mm.
Trøstrup teglværkRingkøbing - SkjernI drift 1909 - ca 1985. Skjernvej 39. 600 mm.
Videbæk teglværkRingkøbing - SkjernI drift ca 1907 - ca 1926.
Benløse teglværkRingstedI drift ca 1880 - ca 1923.
Sigersted teglværkRingstedI drift 1898 - 1971. Sorøvej 187. 600 mm bane nedlagt 1971. Jung 7325
Tvindelstrup teglværkRingstedI drift 1899 - 1918.
Kamstrup teglværkRoskildeI drift 1857 - 1974. Øde-Hastrup-Vej 73. 500 mm.
Klonemose teglværkRoskildeNedlagt 1918. 600 mm.
Birkerød Lille teglværkRudersdalI drift 1851 - 1929.
Lauridsens teglværkRudersdalBirkerød teglværkI drift ca 1870 - 1938.
Tornevang teglværkRudersdalI drift ca 1893 - 1959. Bane.
Brundby teglværkSamsøI drift 1896 - ca 1965. Teglværksvej 40. Bane.
Holmsborg teglværkSamsøI drift 1856 - ca 1916.
Anebjerg teglværkSilkeborgI drift 1907 - 1980. Brændt 1943.
Ans kalk- og teglværkSilkeborgI drift ca 1878 - 1930.
Bøgild teglværkSilkeborgI drift 1873 - ca 1976. Lysbrogade 19. 700 mm. JWE lok.
Charlottenlund teglværkSilkeborgI drift ca 1849 - ca 1943. Komosevej 13. Måske bane.
Funder Skovhuse teglværkSilkeborgI drift ca 1891 - 1942.
Funderskov teglværkSilkeborgI drift ca 1892 - ca 1917.
Gjern teglværkSilkeborgI drift 1908 - 1971. Teglværksvej 20. 600 mm. PM lok.
Katrinedal teglværkSilkeborgI drift 1872 - 1967. Svinsbjergvej 2. Bane nedlagt 1967.
Kjellerup teglværkSilkeborgI drift ca 1891 - ca 1923.
Lysbro teglværkSilkeborgI drift 1875 - 2001. 600 mm. PM 72. PM 127.
Pårup teglværkSilkeborgI drift 1921 - 1976. Måske bane.
Silkeborg AktieteglværkSilkeborgI drift 1899 - 1942.
Silkeborg teglværkSilkeborgI drift 1900 - ca 1986. 700 mm bane nedlagt 1942.
Sinding teglværkSilkeborgI drift ca 1870 - 1965.
Trust teglværkSilkeborgI drift 1851 - 1920.
Vinderslevgård teglværkSilkeborgI drift ca 1868 - ca 1965. 600 mm.
Ørnsø teglværkSilkeborgI drift 1853 - 1933.
Galten teglværkSkanderborgOverskovslund teglværkI drift 1877 - 1993. Silkeborgvej 109. 770 mm. 1,5 km bane nedlagt 1965. PM 290.
Hørning teglværkSkanderborgSmalspor ca 1910.
Limbjerggård teglværkSkanderborgI drift ca 1857 - ca 1950.
Lynghøj teglværkSkanderborgI drift 1877 - 1971. Nedrevet 1972. 500 mm. PM 157.
Nygårde teglværkSkanderborgI drift 1870 - 1939.
Stilling teglværkSkanderborgI drift 1876 - 1941.
Branden teglværkSkiveSelde teglværkI drift 1898 - 1968. Fur Landevej 118. Måske bane.
Gammelgård teglværkSkiveI drift 1908 - 1974. 600 mm.
Grundvad teglværkSkiveI drift 1896 - ca 1960. 600 mm.
Gyldendal teglværkSkiveVester Hærup teglværkI drift 1908 - 1971. Nedrevet 1973. 600 mm.
Harders teglværkSkiveI drift ca 1874 - 1930. Smalspor 1903.
Hostrup teglværkSkiveI drift ca 1766 - 1917. Hostrupvej 58. Måske bane.
Højris teglværkSkive600 mm.
Højslev teglværkSkiveØsterriis teglværkI drift 1898 - i dag. Viborgvej 231. 775 mm. PM 290. 5 lok.
Krabbesholm teglværkSkiveSmalspor i 1900.
Nymølle teglværkSkiveI drift 1848 - 1967. 770 mm.
Søby TeglværkSkiveMåske bane fra 1907.
Tastumgård teglværkSkiveI drift 1882 - 1917.
Vrå teglværkSkiveI drift 1852 - ca 1916.
Antvorskov teglværkSlagelseI drift 1857 - 1970.
Frølund teglværkSlagelseI drift 1853 - 1928.
Kählers teglværkSlagelseKorsør teglværkI drift 1852 - 1972. Brændt 1973. 700 mm. 1½ km bane nedlagt 1972. Normalsporet sidespor til DSB. 2 selvbyggede lok.
Pibeholm teglværkSlagelseI drift 1775 - 1918.
Svendstrup teglværkSlagelseSvenstrup teglværkI drift 1856 - 1980. 600 mm. Normalsporet sidespor til DSB.
Tystofte teglværkSlagelseI drift 1874 - 1915. Teglværksvej 46.
Tårnborg teglværkSlagelseI drift 1869 - 1917. 800 mm. Normalsporet sidespor til DSB.
Kyringe teglværkSorøI drift ca 1865 - 1978. 700 mm. Bane nedlagt 1965. Kyringevej 101.
Lauenborg teglværkSorøI drift 1952 - 1962. Slagelsevej 32. Måske bane.
Munke Bjergby teglværkSorøI drift 1867 - 1960. Brændt 1952. Måske bane.
Oldebjerg teglværkSorøI drift 1923 - 1989. Topshøjvej 89. 700 mm. 1 km bane. PM 385. KM 106.
Orebo teglværkSorøI drift 1756 - 2005. Orebovej 29. 600 mm. PM 184. JWE 68. JWE lok.
Ruds Vedby teglværkSorøI drift 1904 - 1981. Slagelsevej 4B. 700 mm. PM 184. CJ 5. CJ 19.
Troelstrup teglværkSorøI drift 1874 - 1919. Lysholm Alle 90.
Vandløse teglværkSorøFuglebjerggård teglværkI drift ca 1883 - 1968 (eller 1975). 700 mm. 2 km bane. HMK 2.
Verup teglværkSorøI drift 1856 - 1917. Smalspor.
Breinholt teglværkStruerI drift ca 1857 - ca 1943.
Kjeldsmark teglværkStruerI drift ca 1875 - 1918.
Odgård teglværkStruerOdgaard teglværkI drift ca 1832 - 1915. Smalspor. Nedrevet 1916.
Overhoved teglværkStruerI drift 1881 - 1965. 500 og 600 mm. 700 meter bane.
Struer teglværkStruerI drift ca 1835 - 1936. 500 mm. 700 meter spor.
Buchs teglværkSvendborgI drift 1883 - ca 1922.
Egebjerg teglværkSvendborgI drift 1883 - 1974. 600 mm. Bane nedlagt ca 1963.
Gudbjerg teglværkSvendborgI drift ca 1885 - 1965. 500 meter bane.
Juelsbjerg teglværkSvendborgI drift 1897 - ca 1965.
Kirkeby teglværkSvendborgI drift 1898 - ca 1988. 600 mm. Bane nedlagt ca 1960.
Langhøj teglværkSvendborgI drift 1887 - 1977.
Petersminde teglværkSvendborgStationsværket, Stenstrup teglværkI drift 1867 - i dag. 600 mm. PM 266, Deutz 7529.
Stationsværket teglværkSvendborgI drift 1907 - ca 1965.
Stenstrup Ny teglværkSvendborgLukket 1960.
Stenstrup teglværkSvendborgPetersminde teglværk, Stationsværket600 mm. Lukket 1968. PM 302. PM 425. KMN 6002. Jung 9377.
Vejstrup teglværkSvendborgI drift ca 1858 - 1956.
Basse Jørgensen teglværkSyddjursMørke teglværkI drift 1898 - ca 1965. 600 mm. 250 meter bane.
Ebeltoft teglværkSyddjursI drift 1843 - 1916.
Kragelund teglværkSyddjursFrederikslund teglværkI drift ca 1789 - ca 1918. Måske bane.
Ommestrup teglværkSyddjursI drift 1879 - 1975. 600 mm. 200 meter bane nedlagt ca 1975. 2 Nagbøl lok. KMN 360.
Pindstrup teglværkSyddjursI drift ca 1900 - ca 1917.
Sofie-Amaliegård teglværkSyddjursI drift ca 1823 - ca 1925.
Bachmanns teglværkSønderborgI drift ca 1859 - 2010. Amtsvejen 23.
Benniksgård teglværkSønderborgI drift 1836 - 1918.
Brendstoft teglværkSønderborgI drift 1780 - ca 1914.
Brille teglværkSønderborgI drift ca 1795 - 1922.
Carl Matzens teglværkSønderborgMatzens teglværk, N.A.Matzens teglværkI drift 1750 - i dag. 600 mm. 500 meter bane nedlagt 1970. JWE 83. Smøl lok.
Cathrinesminde teglværkSønderborgI drift 1732 - 1968. Illerstrandvej 7, Broager. 600 mm. 2 motorlok fra Brdr. Micheelsen, Nybøl. I dag museum.
Egeskov teglværkSønderborgI drift ca 1872 - 1928.
Gråsten teglværkSønderborgI drift 1903 - i dag. 600 mm. PM 184. PM 430.
Grønland teglværkSønderborgI drift 1777 - 1983. 600 mm. Bane nedlagt 1979. Fælles spornet med Island og Skodsbølmark teglværker. PM 149. PM 324. Diema 1986.
Gøllinggård teglværkSønderborgI drift 1827 - 1947. Bane.
Hans Petersens teglværkSønderborgI drift ca 1763 - 1936. 600 mm.
Hansens teglværkSønderborgI drift ca 1768 - 1919.
Hüttmanns teglværkSønderborgI drift 1816 - 1932.
Hølle teglværkSønderborgI drift ca 1795 - 1922.
Iller teglværkSønderborgKnutzens teglværkI drift ca 1780 - 1938. Måske bane.
Island teglværkSønderborgI drift 1764 - 1983. 600 mm. Bane nedlagt 1968. Fælles spornet med Grønland og Skodsbølmark teglværker. PM 149. PM 324. Diema 1986.
Jacob Thychsens teglværkSønderborgI drift 1847 - 1918.
Jan Mayn teglværkSønderborgI drift 1792 - 1919.
Jomfru Petersens teglværkSønderborgI drift 1794 - 1919.
Kaptajn Petersens teglværkSønderborgI drift 1769 - 1960.
Kæfers teglværkSønderborgPelzerhof teglværkI drift ca 1903 - 1919.
Minde teglværkSønderborgSofiesminde teglværkI drift 1769 - 1965. Brændt 1946. Nedrevet 1979. Måske bane.
Petersens teglværkSønderborgI drift 1791 - i dag.
Rendbjerg teglværkSønderborgI drift 1783 - 1928.
Schlaikier teglværkSønderborgI drift 1750 - 1932.
Skodbølmark teglværkSønderborgI drift ca 1857 - 1983. 600 mm. Fælles spornet med Island og Grønland teglværker.
Sottrupskov teglværkSønderborgI drift ca 1779 - 1919.
Stoffers teglværkSønderborgI drift 1830 - i dag.
Thyco Tychsens teglværkSønderborgI drift ca 1857 - 1954.
Toft teglværkSønderborgI drift 1765 - 1965. 600 mm.
Tornskov (Lille)SønderborgI drift 1846 - 1933.
Tornskov teglværkSønderborgI drift 1834 - 1981. 600 mm.
Tornskov teglværkSønderborgClausbruch teglværkI drift 1846 - 1914. 600 mm.
Tychsens teglværkSønderborgI drift 1850 - 2013. Måske bane.
Vesterled teglværkSønderborgI drift 1844 - i dag. Vandmøllevej 1.
Helligsø teglværkThistedI drift 1875 - i dag. Helligsøvej 15. Brændt 1957. 600 mm. bane nedlagt ca 1965.
Kvolsbjerg teglværkThistedI drift ca 1900 - 1919.
Kvolsgaard teglværk, BjergetThistedI drift ca 1889 - ca 1942. Smalspor.
Landlyst teglværkThistedI drift 1848 - 1969. 800 mm. JWE lok solgt 1969.
Limfjorden teglværkThistedVildsund teglværkI drift 1906 - 1920.
Næssund teglværkThistedHeltborg teglværkI drift 1852 - 1983. Smalspor.
Sundby teglværkThistedI drift 1850 - ca 1986. 600 mm.
Søvang teglværkThistedI drift 1869 - 1969. Smalspor.
Ydby teglværkThistedI drift ca 1880 - 2009. Ydby Stationsvej 2. 600 mm bane nedlagt ca 1959.
Arnum teglværkTønderI drift 1954 - 1984. Stensbækvej 12.
Frifelt teglværkTønderI drift 1898 - 1922. Måske bane.
J V Boysens teglværkTønderI drift 1906 - 1925.
Løgumgård teglværkTønderI drift ca 1650 - ca 1958.
Vinum teglværkTønderI drift ca 1830 - ca 1944. 600 mm.
Visby teglværkTønderI drift 1853 - 1914. Måske bane.
Baunhøj teglværkVardeBavnhøj teglværkI drift 1919 - 1957. 200 meter 600 mm spor. JWE lok.
Haltrup teglværkVardeI drift 1914 - 1946. 600 mm. Nedlagt 1946 og udstyr flyttet til Orten teglværk. 2 motorlok. Normalsporet sidespor til Gravlunde station på VaGJ.
Hesselho teglværkVardeGårde teglværkI drift ca 1800 - ca 1980. Måske bane.
Lunderup teglværkVardeI drift ca 1803 - ca 1936.
Nørre Nebel Maskin teglværkVardeI drift 1898 - 1969. 200 meter spor, nedlagt ca 1967.
Orten teglværkVardeI drift 1946 - 1982. 600 mm bane åbnet 1946 med udstyr fra Haltrup teglværk. PM 184.
Sønderskov teglværkVardeI drift ca 1900 - 2010. Sønderskovvej 120. Normalsporet sidespor til Øse trinbræt på VaGJ fra ca 1935.
Ølgod teglværkVardeI drift 1906 - 1932.
Østbæk teglværkVardeI drift 1907 - 1972. 600 mm.
Askovvejs teglværkVejenAskov teglværk, Svendsminde teglværkI drift ca 1895 - 1920. 700 mm bane. Lukket 1949?
Søgård teglværkVejenI drift ca 1883 - ca 1928.
Sønderskov teglværkVejenÅbnet ca 1924. Lukket 1969. 600 mm. Deutz 36178. Diema 1060.
Bøgeager teglværkVejleBøgager teglværkI drift 1893 - 1966. 600 mm. PM 240.
Egtved teglværkVejleI drift 1930 - 1940.
Give teglværkVejleI drift 1895 - 1967. 600 mm. Motorlok.
Hover teglværkVejleI drift ca 1859 - ca 1926.
Højgård teglværkVejleI drift 1818 - 1941. Måske bane.
Lille Grundet teglværkVejleI drift 1856 - ca 1920.
Nørremarken teglværkVejleI drift ca 1852 - 1958.
Skærup teglværkVejleRugholm teglværkI drift 1891 - 1988. 600 mm.
Stilbjerg teglværkVejleI drift ca 1896 - ca 1916.
Tyvkjær teglværkVejleKirstinelund teglværkI drift 1869 - ca 1916.
Urup teglværkVejle600 mm. OK 1297.
Aggersund teglværkVesthimmerlandI drift ca 1856 - ca 1924.
Bygum teglværkVesthimmerlandI drift ca 1891 - ca 1938.
Fjeldsø teglværkVesthimmerlandMåske bane fra 1920.
Hvalpsund teglværkVesthimmerlandHole teglværkI drift ca 1890 - ca 1948. Måske bane.
Års teglværkVesthimmerlandGundersted teglværkI drift 1907 - ca 1965. 700 mm bane i 1913.
Bjerringbro teglværkViborgHesselbjerg teglværkI drift ca 1941 - 1988. Måske bane.
Bruunshåb teglværkViborgBrunshaab teglværkI drift 1914 - 1970. 600 mm bane i 1935.
Hammershøj teglværkViborgI drift 1954 - i dag.
Havris teglværkViborgI drift ca 1886 - ca 1920.
Hesselbjerg teglværkViborgBjerringbro teglværkI drift ca 1857 - ca 1967. Se Bjerringbro teglværk.
Jeppe Pedersens teglværkViborgI drift 1835 - ca 1955.
Kjærgård teglværkViborgI drift 1908 - ca 1923.
Lundgård teglværkViborgI drift 1857 - 2013. Måske bane.
Lånum teglværkViborgI drift ca 1880 - ca 1920.
Mønsted teglværkViborgPiper 2I drift 1950 - 1952
Mønsted teglværkViborgI drift ca 1860 - ca 1989.
Nordmanshede teglværkViborgI drift ca 1900 - ca 1925.
Pipers teglværkViborgPiper 1I drift 1917 - 1951.
Sparkjær teglværkViborgI drift 1905 - ca 1965.
Stenrøgel teglværkViborg600 mm spor i 1918. Muligvis lukket 1919.
Stoholm teglværkViborgI drift 1872 - 1960.
Søgård teglværkViborgI drift ca 1835 - ca 1944.
Viborg teglværkViborgØster TeglgårdSe Øster Teglgård.
Vindum teglværkViborgI drift 1870 - 1942.
Årupgård teglværkViborgI drift 1848 - 1973.
Åstrup teglværkViborgI drift 1836 - ca 1925.
Øster TeglgårdViborgViborg teglværkI drift ca 1742 - 1960.
Hegnede TeglværkVordingborgMinesmindeI drift 1856-1908. Smalspor på skibsbro.
Lundby teglværkVordingborgI drift 1868 - 2013. Teglværksvej 5. Smalspor.
Marienborg teglværkVordingborgI drift 1830 - ca 1938. Måske bane.
Nyråd teglværkVordingborgI drift 1868 - ca 1964. Brændt 1935. 785 mm.
Vordingborg teglværkVordingborgI drift 1896 - 1920.
Balle teglværkÅrhusI drift ca 1827 - 1916.
Emiliedal teglværkÅrhusI drift 1854 - 1968. 600 mm. KM 59. KM xx. Henschel 17261.
Kilsgård teglværkÅrhusI drift 1824 - ca 1920.
Kragelund teglværkÅrhusI drift ca 1842 - 1968. 600 mm.
Lillering teglværkÅrhusI drift ca 1845 - ca 1925.
Slet teglværkÅrhusI drift 1851 - 1982. 600 mm. Sidespor fra HHJ 1897-1969. KM, KM 15. Demag lok.
Testrup teglværkÅrhusI drift ca 1854 - 1967. Smalspor til ca 1958.
Tilst teglværkÅrhusI drift 1884 - 1981. 700 mm. PM 170.
Dybmosegård teglværkÅrupMåske bane fra 1910. Brændt 1916.
Bregninge teglværkÆrøMadsens teglværkI drift 1889 - 1936. Smalspor.
Haven teglværkÆrøI drift 1890 - ca 1925.
Leby teglværkÆrøI drift 1890 - 1914. Smalspor.
Lille Rise teglværkÆrøNedlagt 1920. 400 meter smalspor og 2 tipvogne til salg.
Ærøskøbing teglværkÆrøLehnskov teglværkI drift ca 1900 - ca 1918.
Harkes teglværkØlgodSmalspor.
Synes du om artiklen?
Del den!
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Svenska-lok
DSB MZ 1428Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak