Jernbaneartikler på Jernbanen.dk
Sukkerkogeriet Odense
Af: Tommy Nilsson
Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 og fik kort efter sporforbindelse til den fynske hovedbane mellem Odense og holmstrup. Da Sydfynske Jernbane (SFJ) åbnede i 1876 fik Sukkerkogeriet Odense sporforbindelse med omverdenen via SFJs Sydbanegård i Odense. Produktionen var i de første år begrænset men i takt med, at Odense blev et knudepunkt for en række privatbaner øgedes leverancerne af roer til fabrikken. Under første verdenskrig voksede roetransporterne kraftigt og SFJ måtte indkøbe 80 åbne godsvogne for at kunne udføre alle transporter. I roekampagnen 1918 ankom der dagligt næsten 100 vogne med roer til Sukkerkogeriet fra både DSB og de fynske privatbaner.
Sydfynske Jernbane Selskab varetog rangeringen af vogne til og fra fabrikken indtil 1910, hvor det første damplokomotiv blev indkøbt brugt fra en tysk privatbane.
Under anden verdenskrig steg produktionen igen og der blev indkøbt et motorlokomotiv fra Pedershåb Maskinfabrik i Brønderslev. Dette blev senere efterfulgt af flere motorlokomotiver til intern rangering. I 1954 blev Svendborgbanen omlagt og Sukkerkogeriet fik ny sportilslutning via et paralleltløbende godsspor mellem Odense og Fruens Bøge.
I midten af 1960´erne lukkede de sidste fynske privatbaner og leverancer pr. jernbanevogn faldt til næsten ingenting. I 1970 blev produktionen af råsukker indstillet og fabrikken overgik til sukkerekspedition, -pakkeri og -lager for bl.a. Assens Sukkerfabrik. I 1987 var det slut med jernbanedrift på Odense Sukkerfabrik og den enlige rangermaskine blev overført til Sakskøbing Sukkerfabrik. Sukkerkogeriet Odense blev nedlagt i 1990´erne og bygningerne omdannet til boliger og Teatret Sukkerkogeriet.
Lokomotiv oversigt
Damplokomotiver
DdS OS 1
Hanomag 1898
DdS OS 5
Hanomag 1917
Motorlokomotiver
DdS OS 2
Pedershåb 1941
DdS OS 3
Pedershåb 1944
DdS OS 4
Pedershåb 1950
DdS OS 3871
Nagbøl 1959
Næste artikel:
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest