Jernbaneartikler på Jernbanen.dk

DSB litra E Tekniske data, oversigter, tegninger
Synes du om artiklen?
Del den!

Tekniske data SJ litra F DSB litra E I DSB litra E II
Type 2´-C-1´hv4T 2´-2´ 2´-C-1´hv4T 2´-2´ 2´-C-1´hv4T 2´-2´
Hastighed 90 km/t. 110 km/t. 110 km/t.
Hastighed afkoblet 60 km/t. 60 km/t. 60 km/t.
Tjenstfærdig vægt 142800 kg. 142000 kg. 143600 kg.
Mindste sporradius 200 m. 180 m. 180 m.
Bremsevægt G/P ? 60/77 t. 60/77 t.
Bremse mask./tender ? E 8” + 16”/K.I. 12” E 8” + 16”/K.I. 12”
Styring Heusinger Heusinger Heusinger
Glider Rundglider 280 mm. Rundglider 280 mm. Rundglider 280 mm.
Cyl. diam, højtryk/lavtryk 2 x 420/2 x 630 mm. 2 x 420/2 x 630 mm. 2 x 420/2 x 630 mm.
Slaglængde 660 mm. 660 mm. 660 mm.
Kedeltryk 13 Kg/cm2 13 Kg/cm2 13 Kg/cm2
Vandrum i kedel 7200 kg. 7200 kg. 7200 kg.
Rist 3,6 m2 3,6 m2 3,6 m2
Strålingshedeflade 12,30 m2 12,30 m2 12,48m2
Konvektions hedeflade 177 m2 177 m2 172,2 m2
Samlet hedeflade 189,3 m2 189,3 m2 184,68 m2
Overheder hedeflade 68 m2 68 m2 63,64 m2
Hedeflade i alt 257,3 m2 257,3 m2 248,32 m2
Antal kedelrør/Ø 154 stk./52 mm. Ø 154 stk./52 mm. Ø 151 stk./51 mm. Ø
Antal røgrør/Ø 28/131 mm. Ø 28/131 mm. Ø 28 stk./133 mm. Ø
Længde af rør 5300 mm. 5300 mm. 5297 mm.
Fordampning 11400 kg./timen 11400 kg./timen 11756 kg./timen
Drivhjul 1896 mm. 1886 mm. 1896 mm.
Løbehjul forreste/bageste 984/1112 mm. 984/1112 mm. 984/1112 mm.
Adhæsionsvægt 48000 kg. 48000 kg. 54000 kg.
Største træk i trækkrog 9400 kg. 8700 kg. 9000 kg.
Indicerede Hk.. 1350 Hk. 1350 Hk. 1370 Hk.
Vandbeholdning tender 21000/25000 kg. 21000/25000 kg. 25000 kg.
Kulbeholdning tender 6500 kg. 6500 kg. 6500 kg.
Tjenstfærdig vægt tender 55000/58000 kg. 55000/58000 kg. 55200 kg.
Bogiehjul tender 970 mm. 970 mm. 970 mm.
Akselafstand, fast 3950 mm 3950 mm. 3950 mm.
Akselafstand, mask. 11100 mm. 11100 mm. 11100 mm.
Akselafstand, tender 5400 mm. 5400 mm. 5400 mm.
Akselafstand, total 18200 mm. 18200 mm. 18200 mm.
Længde over puffer 21315 mm. 21300 mm. 21265 mm.
Hjuldiameter målt med nye bandager anlagt.

Vægtfordeling hjul i kg


Gennemsnits hjultrykangivelse for litra E I ved levering til drift ved DSB.
E I Aksel I Aksel II Aksel III Aksel IV Aksel V Aksel VI
Venstre hjul 5200 5500 9000 8900 9000 6300
Højre hjul 5200 5500 9000 8900 9000 6300

Gennemsnits hjultrykangivelse for litra E II ved levering til drift ved DSB.
E II Aksel I Aksel II Aksel III Aksel IV Aksel V Aksel VI
Venstre hjul 5400 6000 8900 8800 9200 6000
Højre hjul 5400 5400 9200 8900 9300 6400

Alle ovennævnte angivelser er gennemsnitsangivelser for den enkelte type og kan derfor svinge fra lokomotiv til lokomotiv +/-. Angivelserne er optegnet ved en kontrolvejning og indført i reparationsbogen eller selvstændigt dokument.
Akseltrykket pr. aksel fås ved at sammenlægge hjulvægtangivelserne for hhv. venstre og højre hjul. Angivelsen er statisk og ændres derfor under bevægelse, normalt op til det dobbelte
Man skal være opmærksom på, at flere ældre tekniske forskrifter opgiver hjultrykket mod senere akseltrykket.

Oversigt over DSB litra E


DSB nr./
SJ nr.
Byggested/
fabriksnummer
Byggeår I drift ved DSB Hensat Udrangeret
964/1200 Nydqvist/1020 1914 10-12-1937 06-06-1963
965/1201 Nydqvist/1061 1915 03-02-1938 05-06-1961 03-02-1964
966/1202 Nydqvist/1062 1915 22-09-1937 01-06-1969 27-04-1976
967/1203 Nydqvist/1063 1915 26-02-1938 01-11-1968 09-03-1972
968/1204 Nydqvist/1064 1915 28-04-1938 01-09-1960 03-02-1964
969/1205 Nydqvist/1065 1915 01-09-1937 06-11-1969 09-02-1973
970/1206 Nydqvist/1066 1916 23-03-1938 15-01-1964 03-02-1964
971/1207 Nydqvist/1067 1916 15-02-1938 29-08-1963 12-12-1973
972/1208 Nydqvist/1068 1916 20-07-1937 29-06-1967 09-03-1972
973/1209 Nydqvist/1069 1916 25-10-1937 15-10-1956 09-10-1961
974/1271 Nydqvist/1070 1916 26-12-1937 04-12-1970 09-03-1972
975 Frichs 314 1942 07-01-1943 18-01-1965 30-05-1969
976 Frichs 315 1943 18-01-1943 06-11-1969 26-11-1970
977 Frichs 316 1943 26-01-1943 20-06-1968 30-05-1969
978 Frichs 317 1943 08-02-1943 08-03-1974 24-10-1977
979 Frichs 318 1943 17-02-1943 30-06-1969 20-09-1972
980 Frichs 319 1943 02-03-1943 06-12-1970 01-02-1974
981 Frichs 336 1944 11-03-1944 29-07-1964 30-05-1969
982 Frichs 337 1944 15-03-1944 13-09-1968 14-12-1970
983 Frichs 338 1944 25-03-1944 01-03-1968 30-05-1969
984 Frichs 339 1944 01-04-1944 05-02-1971 09-03-1972
985 Frichs 340 1944 13-04-1944 01-03-1969 20-09-1972
986 Frichs 341 1944 17-04-1944 20-06-1964 03-01-1968
987 Frichs 346 1947 08-02-1947 22-02-1972 03-07-1973
988 Frichs 347 1947 15-12-1947 20-09-1968 30-05-1969
989 Frichs 348 1947 28-04-1947 24-06-1968 30-05-1969
990 Frichs 349 1947 09-07-1947 20-01-1964 03-01-1968
991 Frichs 350 1947 05-07-1947   04-10-1979
992 Frichs 351 1947 09-09-1947 18-06-1964 12-12-1968
993 Frichs 352 1947 20-09-1947 15-02-1965 12-12-1968
994 Frichs 413 1950 03-10-1950   04-10-1974
995 Frichs 414 1950 18-10-1950 23-11-1964 30-05-1969
996 Frichs 415 1950 25-10-1950 17-09-1969 26-11-1970
997 Frichs 416 1950 17-11-1950 06-12-1970 31-10-1973
998 Frichs 417 1950 10-11-1950 10-06-1969 30-05-1969
999 Frichs 418 1950 21-11-1950 16-04-1971 27-04-1976

I drift datoer er jf. lokomotivets Reparationsbog den dato hvor lokomotivet enten er indgået på centralværksted fra Frichs (Centralværkstedet i Århus, CvA) for komplettering eller prøvekørt og afleveret til drift.
Dato for hensættelse er sidste hensættelsesdato, da nogle lokomotiver har været hensat og genindsat i drift flere gange i slutningen af lokomotivets driftsperiode.
E nr. 964 overført til SJ jernbanemuseum i Gävle.
E nr. 966 overført til DSB jernbanemuseum 27-04-1976, overført til SJ 05-08-1999.
E nr. 991 aldrig henstillet, udrangeret til DSB Jernbanemuseum, nu DSB museumstog.
E nr. 994 aldrig henstillet, udstillet på Danmarks Jernbanemuseum.

E 964
E I maskinen med laveste nummer, nemlig E 964, der samtidig var den første svenske F-maskine nr. 1200. Her ses den i Fredericia den 31. oktober 1962, stadig som driftsmaskine. Maskinen er i sin endelige udformning med fuld elektrisk belysning. Den dampdrevne lysturbine - type AEG - er anbragt på barrierepladen umiddelbart bag luftpumpen. Denne er også blevet udskiftet fra den oprindelige svenske Totrins-Luftpumpe til en Dobbelt-Kompound-Luftpumpe fra Knorr AG, der stammer fra en S-maskine. Askekassen har fået monteret sidekasserne for bedre træk i fyret. På kedelryggen umiddelbart foran førerhuset ses Cirkuratoren (slampotten).
Foto: DSB, arkiv Danmarks Jernbanemuseum.


Kedelombytninger litra E


DSB nr. 1. kedel 2. kedel/dato 3. kedel/dato 4. kedel/dato 5. kedel/dato
964 Nr. 2964 Nr. 1966 14-07-1939 Nr. 1969 23-05-1947 Nr. 1964 16-11-1951  
965 Nr. 1966 Nr. 1974 10-08-1938 Nr. 1966 25-05-1950    
966 Nr. 1967 Nr. 1967 12-04-1949 Nr. 1970 28-07-1949 Nr. 1972 01-06-1953  
967 Nr. 1969 Nr. 1968 12-05-1945 Nr. 1972 28-07-1949 Nr. 1971 30-03-1953  
968 Nr. 1971 Nr. 2964 30-04-1940 Nr. 1966 27-06-1947 Nr. 1968 28-10-1949 Nr. 1870 03-06-1953
969 Nr. 1965 Nr. 1973 08-08-1947 Nr. 2964 05-04-1948 Nr. 1969 15-02-1951 Nr. 1968 06-07-1954
970 Nr. 1970 Nr. 1968 19-06-1941 Nr. 1964 22-02-1943 Nr. 1974 29-11-1950  
971 Nr. 1973 Nr. 1971 14-07-1947 Nr. 1973 06-09-1948 Nr. 1969 29-06-1956  
972 Nr. 1968 Nr. 1965 05-09-1947 Nr. 1971 09-12-1948 Nr. 2964 21-07-1952  
973 Nr. 1972 Nr. 1970 02-10-1941 Nr. 1965 21-03-1949    
974 Nr. 1964 Nr. 1972 28-11-1947 Nr. 1967 02-06-1949 Nr. 1973 03-01-1958  
975 Nr. 975 Nr. 1976 27-05-1959      
976 Nr. 976 Nr. 2965 08-11-1949 Nr. 1986 09-12-1959    
977 Nr. 977 Nr. 1977 21-01-1943      
978 Nr. 978 Nr. 1983 18-05-1955      
979 Nr. 979 Nr. 1976 29-11-1949 Nr. 1992 23-05-1958 Nr. 1975 27-05-1960  
980 Nr. 980 Nr. 1982 17-05-1962      
981 Nr. 981 Nr. 1985 01-09-1954 Nr. 1990 26-01-1962    
982 Nr. 982 Nr. 1992 29-09-1961      
983 Nr. 983 Nr. 1979 19-01-1951 Nr. 1994 17-11-1955 Nr. 1996 19-03-1965  
984 Nr. 984 Nr. 1986 05-12-1951 Nr. 1987 31-10-1956 Nr. 2965 05-02-1960  
985 Nr. 985 Nr. 1983 08-05-1951 Nr. 1981 06-12-1954 Nr. 1984 12-12-1962  
986 Nr. 986 Nr. 1985 07-11-1951      
987 Nr. 987 Nr. 1990 10-10-1956 Nr. 1987 22-02-1961    
988 Nr. 989 Nr. 1997 30-07-1963      
989 Nr. 989 Nr. 2966 22-06-1955 Nr. 1978 07-09-1955    
990 Nr. 990 Nr. 1999 16-03-1956      
991 Nr. 991 Nr. 1978 28-10-1955      
992 Nr. 992 Nr. 1991 18-06-1956      
993 Nr. 993 Nr. 1986 10-12-1956 Nr. 1993 10-12-1958    
994 Nr. 994 Nr. 1989 06-10-1955 Nr. 1998 26-11-1963    
995 Nr. 995 Nr. 1988 24-05-1963      
996 Nr. 996 Nr. 1979 19-09-1963      
997 Nr. 997 Nr. 1980 29-03-1963      
998 Nr. 998 Nr. 1995 28-06-1963      
999 Nr. 999 Nr. 1879 20-12-1955 Nr. 1981 30-05-1963    

Fortegnelser over kedelskift er noteret direkte fra lokomotivernes Reparationsbøger eller Maskinafdelingens Kedelbog.
Normalt vil en kedel have samme nummer som lokomotivets driftsnummer ved levering, f.eks. E nr. 994 vil have kedel nr. 994. Når kedlen senere blev ilagt anden maskine, fik kedelnummeret tilføjet et ”1” foran, f.eks. blev kedel nr. 994 til kedel nr. 1994.
Nye reservekedler fik et ”2” foran driftsnummeret til den maskine den skulle ilægges første gang.
I reparationsbøgerne ses også numre på kedler, der jf. driftsnummerfortegnelsen tilhører andre typer damplokomotiver, f.eks. litra R. Dette kan og må dog skyldes skrivefejl. Disse er så korrigeret ved hjælp af Kedelbogen.
Hvor reparationsbøgerne mangler er oplysningerne noteret fra kedelbøgerne hvis bevaret og tilgængelig.
Kedel nr. 1974 er oprindelig SJ reservekedel nr. 1380 bygget i 1917.
Skemaet med kedelombytninger må jf. ovenstående derfor tages med forbehold.

Ophugning af E-maskiner


DSB nr. Sted og firma År
964 Aldrig ophugget, 18-06-1963 til SJ ved SJ jernbanemuseum i Gävle  
965 Randers minus tender, Fa. Løgstrup 29-04-1964
966 Aldrig ophugget, ved SJ Jernbanemuseum i Gävle  
967 Vejle, H. I. Hansen 20-04-1972
968 Randers, Fa. Løgstrup 26-05-1964
969 Vejle, Petersen og Albeck 24-05-1975
970 Randers, Fa. Løgstrup 01-05-1964
971 Randers, Fa. Løgstrup 19-05-1969
972 Vejle, H. I. Hansen 24-05-1975
973 Århus, CvA, tender til Kh. Se note 1) nedenfor
974 Horsens, H. I. Hansen 15-08-1975
975 Hedehusene, Nordisk jern og metal 10-03-1970
976 Hedehusene, Nordisk jern og metal 11-09-1971
977 Hedehusene, Nordisk Jern og metal 14-01-1970
978 Aldrig ophugget, opstillet som monument i Fredericia  
979 København, Petersen & Albeck 24-05-1973
980 Buddinge, J. Levin eller H. I. Hansen 1976, 2)
981 København SV, Petersen & Albeck 19-03-1976
982 Hedehusene, Petersen og Albeck 09-03-1971
983 Hedehusene, Nordisk Jern og metal 13-02-1970
984 Odense, H. I. Hansen 20-04-1972
985 København SV, Petersen & Albeck 24-05-1973
986 København Sv, Petersen & Albeck 15-05-1968
987 Solgt til K. H. Glensgård, Silkeborg. Aldrig ophugget, står 2005 i Funder  
988 Hedehusene, Petersen & Albeck 10-11-1970
989 Hedehusene, Nordisk jern og metal 28-04-1970
990 CvK, sidespor, J. Levin 26-06-1968
991 Aldrig ophugget, driftsmaskine ved DSB museumstog  
992 Frederikshavn, Fa. Løgstrup 09-05-1970
993 Frederikshavn, Fa. Løgstrup 09-05-1970
994 Aldrig ophugget, udstillet på Danmarks jernbanemuseum, Odense  
995 Hedehusene, Nordisk jern og metal 13-02-1970
996 Solgt 28-10-1974 til KLK, videresolgt til Railway Museum, Peterborough i England  
997 Buddinge, H. I. Hansen 20-11-1973
998 Hedehusene, Nordisk jern og metal 21-04-1970
999 Århus, Henriksen 1983

Ovenstående data kan være anderledes end tidligere angivne i andre udgivelser. Firma og dato er jf. salgsnota og Maskinafdelings maskinbog.
Maskinen kan være ophugget af andet firma end oprindelig købt ved internt videresalg eller på vegne af køber.
1) Skr. M 11568 af 06-11-1961: Herved meddeles, at loko E 973 betragtes som udrangeret og vil blive ophugget af centralværkstedet Århus, idet dog tenderen vil blive bibeholdt indtil videre som reserve, evt. stillet til rådighed for cvk. Kh.
Diverse udvundne dele skulle anvendes til brug for E nr. 982, der åbenbart var blevet beskadiget og stod på CvK. E nr. 973 kørte sin sidste tur med tog 2931 den 29-09-1956 og havde siden da været hensat i Århus og Skanderborg.
Ophugningen må være sket umiddelbart efter udrangeringsdato.
2) 01-02-1974 solgt til Københavns Pektinfabrik. 27-11-1975 rykker DSB firmaet for afhentning af maskinen, der står i Gedser.

E-maskine overførsel mellem 1. Dc og 2. Dc.

DSB nr. 1. Dc. 2. Dc. 1. Dc. 2. Dc.
964**   14-04-1944    
965**   02-04-1944    
966**   13-04-1944    
967**   12-08-1943 21-06-1963 20-02-1965
968   28-04-1938    
969   20-12-1938 24-06-1963 21-02-1965
970   11-05-1938    
971   26-02-1938    
972***   26-03-1938 30-06-1960 25-02-1961
973   01-03-1938    
974   04-02-1937    
975 24-01-1943      
976 05-02-1943 15-12-1965    
977 24-02-1943      
978 18-03-1943 19-03-1970 31-08-1970  
979 22-02-1943 14-03-1967    
980 12-08-1943 12-12-1965 07-12-1970  
981 28-03-1944      
982 04-04-1944      
983 13-04-1944      
984 31-03-1944 14-03-1967    
985 26-04-1944 12-12-1965    
986 02-05-1944      
987 15.04-1947 20-07-1969    
988 26-04-1947      
989 16-08-1947      
990* 16-05-1953      
991* 23-02-1961 03-03-1969    
992* 05-06-1959      
993* 20-05-1954      
994 26-10-1950 03-03-1969 01-02-1971  
995 17-11-1950      
996 03-11-1950 20-07-1969    
997* 29-05-1954 19-03-1970 07-12-1970  
998* 25-05-1954      
999* 21-04-1954 19-03-1970    

* Kørt i 2. Dc. fra ibrugtagning til overførsel til 1. Dc.
** Kørt i 1. Dc. fra ibrugtagning til overførsel til 2. Dc.
*** Været i drift ved 2. Dc. 25-07-37 til 09-09-1937 for indøvelse, således at personalet i Nyborg 2. tur, Fredericia 7. tur og Århus turene 30, 31 og 33 kunne prøve den nye maskine.

DSB E 964-974 fra ca. 1950

Hovedtegning af 1. levering

Hovedtegning gennemskåret af 1. levering

Hovedtegning front gennemskåret af 1. levering

Hovedtegning opstalt førerhus af 1. levering

Hovedtegning førerhus af 1. levering

Hovedtegning tender 1. levering

Hovedtegning tender gennemskåret 1. levering
Synes du om artiklen?
Del den!
Næste artikel:
Reise til Kiøbenhavn 1856
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere
Veterantog kalender
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak