Jernbaneartikler på Jernbanen.dk
DSB litra E Tekniske data, oversigter, tegninger
Tekniske data | SJ litra F | DSB litra E I | DSB litra E II |
Type | 2´-C-1´hv4T 2´-2´ | 2´-C-1´hv4T 2´-2´ | 2´-C-1´hv4T 2´-2´ |
Hastighed | 90 km/t. | 110 km/t. | 110 km/t. |
Hastighed afkoblet | 60 km/t. | 60 km/t. | 60 km/t. |
Tjenstfærdig vægt | 142800 kg. | 142000 kg. | 143600 kg. |
Mindste sporradius | 200 m. | 180 m. | 180 m. |
Bremsevægt G/P | ? | 60/77 t. | 60/77 t. |
Bremse mask./tender | ? | E 8” + 16”/K.I. 12” | E 8” + 16”/K.I. 12” |
Styring | Heusinger | Heusinger | Heusinger |
Glider | Rundglider 280 mm. | Rundglider 280 mm. | Rundglider 280 mm. |
Cyl. diam, højtryk/lavtryk | 2 x 420/2 x 630 mm. | 2 x 420/2 x 630 mm. | 2 x 420/2 x 630 mm. |
Slaglængde | 660 mm. | 660 mm. | 660 mm. |
Kedeltryk | 13 Kg/cm2 | 13 Kg/cm2 | 13 Kg/cm2 |
Vandrum i kedel | 7200 kg. | 7200 kg. | 7200 kg. |
Rist | 3,6 m2 | 3,6 m2 | 3,6 m2 |
Strålingshedeflade | 12,30 m2 | 12,30 m2 | 12,48m2 |
Konvektions hedeflade | 177 m2 | 177 m2 | 172,2 m2 |
Samlet hedeflade | 189,3 m2 | 189,3 m2 | 184,68 m2 |
Overheder hedeflade | 68 m2 | 68 m2 | 63,64 m2 |
Hedeflade i alt | 257,3 m2 | 257,3 m2 | 248,32 m2 |
Antal kedelrør/Ø | 154 stk./52 mm. Ø | 154 stk./52 mm. Ø | 151 stk./51 mm. Ø |
Antal røgrør/Ø | 28/131 mm. Ø | 28/131 mm. Ø | 28 stk./133 mm. Ø |
Længde af rør | 5300 mm. | 5300 mm. | 5297 mm. |
Fordampning | 11400 kg./timen | 11400 kg./timen | 11756 kg./timen |
Drivhjul | 1896 mm. | 1886 mm. | 1896 mm. |
Løbehjul forreste/bageste | 984/1112 mm. | 984/1112 mm. | 984/1112 mm. |
Adhæsionsvægt | 48000 kg. | 48000 kg. | 54000 kg. |
Største træk i trækkrog | 9400 kg. | 8700 kg. | 9000 kg. |
Indicerede Hk.. | 1350 Hk. | 1350 Hk. | 1370 Hk. |
Vandbeholdning tender | 21000/25000 kg. | 21000/25000 kg. | 25000 kg. |
Kulbeholdning tender | 6500 kg. | 6500 kg. | 6500 kg. |
Tjenstfærdig vægt tender | 55000/58000 kg. | 55000/58000 kg. | 55200 kg. |
Bogiehjul tender | 970 mm. | 970 mm. | 970 mm. |
Akselafstand, fast | 3950 mm | 3950 mm. | 3950 mm. |
Akselafstand, mask. | 11100 mm. | 11100 mm. | 11100 mm. |
Akselafstand, tender | 5400 mm. | 5400 mm. | 5400 mm. |
Akselafstand, total | 18200 mm. | 18200 mm. | 18200 mm. |
Længde over puffer | 21315 mm. | 21300 mm. | 21265 mm. |
Vægtfordeling hjul i kg
Gennemsnits hjultrykangivelse for litra E I ved levering til drift ved DSB. | ||||||
E I | Aksel I | Aksel II | Aksel III | Aksel IV | Aksel V | Aksel VI |
Venstre hjul | 5200 | 5500 | 9000 | 8900 | 9000 | 6300 |
Højre hjul | 5200 | 5500 | 9000 | 8900 | 9000 | 6300 |
Gennemsnits hjultrykangivelse for litra E II ved levering til drift ved DSB. |
||||||
E II | Aksel I | Aksel II | Aksel III | Aksel IV | Aksel V | Aksel VI |
Venstre hjul | 5400 | 6000 | 8900 | 8800 | 9200 | 6000 |
Højre hjul | 5400 | 5400 | 9200 | 8900 | 9300 | 6400 |
Alle ovennævnte angivelser er gennemsnitsangivelser for den enkelte type og kan derfor svinge fra lokomotiv til lokomotiv +/-. Angivelserne er optegnet ved en kontrolvejning og indført i reparationsbogen eller selvstændigt dokument.
Akseltrykket pr. aksel fås ved at sammenlægge hjulvægtangivelserne for hhv. venstre og højre hjul. Angivelsen er statisk og ændres derfor under bevægelse, normalt op til det dobbelte
Man skal være opmærksom på, at flere ældre tekniske forskrifter opgiver hjultrykket mod senere akseltrykket.
Oversigt over DSB litra E
DSB nr./ SJ nr. |
Byggested/ fabriksnummer |
Byggeår | I drift ved DSB | Hensat | Udrangeret |
964/1200 | Nydqvist/1020 | 1914 | 10-12-1937 | 06-06-1963 | |
965/1201 | Nydqvist/1061 | 1915 | 03-02-1938 | 05-06-1961 | 03-02-1964 |
966/1202 | Nydqvist/1062 | 1915 | 22-09-1937 | 01-06-1969 | 27-04-1976 |
967/1203 | Nydqvist/1063 | 1915 | 26-02-1938 | 01-11-1968 | 09-03-1972 |
968/1204 | Nydqvist/1064 | 1915 | 28-04-1938 | 01-09-1960 | 03-02-1964 |
969/1205 | Nydqvist/1065 | 1915 | 01-09-1937 | 06-11-1969 | 09-02-1973 |
970/1206 | Nydqvist/1066 | 1916 | 23-03-1938 | 15-01-1964 | 03-02-1964 |
971/1207 | Nydqvist/1067 | 1916 | 15-02-1938 | 29-08-1963 | 12-12-1973 |
972/1208 | Nydqvist/1068 | 1916 | 20-07-1937 | 29-06-1967 | 09-03-1972 |
973/1209 | Nydqvist/1069 | 1916 | 25-10-1937 | 15-10-1956 | 09-10-1961 |
974/1271 | Nydqvist/1070 | 1916 | 26-12-1937 | 04-12-1970 | 09-03-1972 |
975 | Frichs 314 | 1942 | 07-01-1943 | 18-01-1965 | 30-05-1969 |
976 | Frichs 315 | 1943 | 18-01-1943 | 06-11-1969 | 26-11-1970 |
977 | Frichs 316 | 1943 | 26-01-1943 | 20-06-1968 | 30-05-1969 |
978 | Frichs 317 | 1943 | 08-02-1943 | 08-03-1974 | 24-10-1977 |
979 | Frichs 318 | 1943 | 17-02-1943 | 30-06-1969 | 20-09-1972 |
980 | Frichs 319 | 1943 | 02-03-1943 | 06-12-1970 | 01-02-1974 |
981 | Frichs 336 | 1944 | 11-03-1944 | 29-07-1964 | 30-05-1969 |
982 | Frichs 337 | 1944 | 15-03-1944 | 13-09-1968 | 14-12-1970 |
983 | Frichs 338 | 1944 | 25-03-1944 | 01-03-1968 | 30-05-1969 |
984 | Frichs 339 | 1944 | 01-04-1944 | 05-02-1971 | 09-03-1972 |
985 | Frichs 340 | 1944 | 13-04-1944 | 01-03-1969 | 20-09-1972 |
986 | Frichs 341 | 1944 | 17-04-1944 | 20-06-1964 | 03-01-1968 |
987 | Frichs 346 | 1947 | 08-02-1947 | 22-02-1972 | 03-07-1973 |
988 | Frichs 347 | 1947 | 15-12-1947 | 20-09-1968 | 30-05-1969 |
989 | Frichs 348 | 1947 | 28-04-1947 | 24-06-1968 | 30-05-1969 |
990 | Frichs 349 | 1947 | 09-07-1947 | 20-01-1964 | 03-01-1968 |
991 | Frichs 350 | 1947 | 05-07-1947 | 04-10-1979 | |
992 | Frichs 351 | 1947 | 09-09-1947 | 18-06-1964 | 12-12-1968 |
993 | Frichs 352 | 1947 | 20-09-1947 | 15-02-1965 | 12-12-1968 |
994 | Frichs 413 | 1950 | 03-10-1950 | 04-10-1974 | |
995 | Frichs 414 | 1950 | 18-10-1950 | 23-11-1964 | 30-05-1969 |
996 | Frichs 415 | 1950 | 25-10-1950 | 17-09-1969 | 26-11-1970 |
997 | Frichs 416 | 1950 | 17-11-1950 | 06-12-1970 | 31-10-1973 |
998 | Frichs 417 | 1950 | 10-11-1950 | 10-06-1969 | 30-05-1969 |
999 | Frichs 418 | 1950 | 21-11-1950 | 16-04-1971 | 27-04-1976 |
I drift datoer er jf. lokomotivets Reparationsbog den dato hvor lokomotivet enten er indgået på centralværksted fra Frichs (Centralværkstedet i Århus, CvA) for komplettering eller prøvekørt og afleveret til drift.
Dato for hensættelse er sidste hensættelsesdato, da nogle lokomotiver har været hensat og genindsat i drift flere gange i slutningen af lokomotivets driftsperiode.
E nr. 964 overført til SJ jernbanemuseum i Gävle.
E nr. 966 overført til DSB jernbanemuseum 27-04-1976, overført til SJ 05-08-1999.
E nr. 991 aldrig henstillet, udrangeret til DSB Jernbanemuseum, nu DSB museumstog.
E nr. 994 aldrig henstillet, udstillet på Danmarks Jernbanemuseum.
E I maskinen med laveste nummer, nemlig E 964, der samtidig var den første svenske F-maskine nr. 1200. Her ses den i Fredericia den 31. oktober 1962, stadig som driftsmaskine. Maskinen er i sin endelige udformning med fuld elektrisk belysning. Den dampdrevne lysturbine - type AEG - er anbragt på barrierepladen umiddelbart bag luftpumpen. Denne er også blevet udskiftet fra den oprindelige svenske Totrins-Luftpumpe til en Dobbelt-Kompound-Luftpumpe fra Knorr AG, der stammer fra en S-maskine. Askekassen har fået monteret sidekasserne for bedre træk i fyret. På kedelryggen umiddelbart foran førerhuset ses Cirkuratoren (slampotten).
Foto: DSB, arkiv Danmarks Jernbanemuseum.
Kedelombytninger litra E
DSB nr. | 1. kedel | 2. kedel/dato | 3. kedel/dato | 4. kedel/dato | 5. kedel/dato |
964 | Nr. 2964 | Nr. 1966 14-07-1939 | Nr. 1969 23-05-1947 | Nr. 1964 16-11-1951 | |
965 | Nr. 1966 | Nr. 1974 10-08-1938 | Nr. 1966 25-05-1950 | ||
966 | Nr. 1967 | Nr. 1967 12-04-1949 | Nr. 1970 28-07-1949 | Nr. 1972 01-06-1953 | |
967 | Nr. 1969 | Nr. 1968 12-05-1945 | Nr. 1972 28-07-1949 | Nr. 1971 30-03-1953 | |
968 | Nr. 1971 | Nr. 2964 30-04-1940 | Nr. 1966 27-06-1947 | Nr. 1968 28-10-1949 | Nr. 1870 03-06-1953 |
969 | Nr. 1965 | Nr. 1973 08-08-1947 | Nr. 2964 05-04-1948 | Nr. 1969 15-02-1951 | Nr. 1968 06-07-1954 |
970 | Nr. 1970 | Nr. 1968 19-06-1941 | Nr. 1964 22-02-1943 | Nr. 1974 29-11-1950 | |
971 | Nr. 1973 | Nr. 1971 14-07-1947 | Nr. 1973 06-09-1948 | Nr. 1969 29-06-1956 | |
972 | Nr. 1968 | Nr. 1965 05-09-1947 | Nr. 1971 09-12-1948 | Nr. 2964 21-07-1952 | |
973 | Nr. 1972 | Nr. 1970 02-10-1941 | Nr. 1965 21-03-1949 | ||
974 | Nr. 1964 | Nr. 1972 28-11-1947 | Nr. 1967 02-06-1949 | Nr. 1973 03-01-1958 | |
975 | Nr. 975 | Nr. 1976 27-05-1959 | |||
976 | Nr. 976 | Nr. 2965 08-11-1949 | Nr. 1986 09-12-1959 | ||
977 | Nr. 977 | Nr. 1977 21-01-1943 | |||
978 | Nr. 978 | Nr. 1983 18-05-1955 | |||
979 | Nr. 979 | Nr. 1976 29-11-1949 | Nr. 1992 23-05-1958 | Nr. 1975 27-05-1960 | |
980 | Nr. 980 | Nr. 1982 17-05-1962 | |||
981 | Nr. 981 | Nr. 1985 01-09-1954 | Nr. 1990 26-01-1962 | ||
982 | Nr. 982 | Nr. 1992 29-09-1961 | |||
983 | Nr. 983 | Nr. 1979 19-01-1951 | Nr. 1994 17-11-1955 | Nr. 1996 19-03-1965 | |
984 | Nr. 984 | Nr. 1986 05-12-1951 | Nr. 1987 31-10-1956 | Nr. 2965 05-02-1960 | |
985 | Nr. 985 | Nr. 1983 08-05-1951 | Nr. 1981 06-12-1954 | Nr. 1984 12-12-1962 | |
986 | Nr. 986 | Nr. 1985 07-11-1951 | |||
987 | Nr. 987 | Nr. 1990 10-10-1956 | Nr. 1987 22-02-1961 | ||
988 | Nr. 989 | Nr. 1997 30-07-1963 | |||
989 | Nr. 989 | Nr. 2966 22-06-1955 | Nr. 1978 07-09-1955 | ||
990 | Nr. 990 | Nr. 1999 16-03-1956 | |||
991 | Nr. 991 | Nr. 1978 28-10-1955 | |||
992 | Nr. 992 | Nr. 1991 18-06-1956 | |||
993 | Nr. 993 | Nr. 1986 10-12-1956 | Nr. 1993 10-12-1958 | ||
994 | Nr. 994 | Nr. 1989 06-10-1955 | Nr. 1998 26-11-1963 | ||
995 | Nr. 995 | Nr. 1988 24-05-1963 | |||
996 | Nr. 996 | Nr. 1979 19-09-1963 | |||
997 | Nr. 997 | Nr. 1980 29-03-1963 | |||
998 | Nr. 998 | Nr. 1995 28-06-1963 | |||
999 | Nr. 999 | Nr. 1879 20-12-1955 | Nr. 1981 30-05-1963 |
Fortegnelser over kedelskift er noteret direkte fra lokomotivernes Reparationsbøger eller Maskinafdelingens Kedelbog.
Normalt vil en kedel have samme nummer som lokomotivets driftsnummer ved levering, f.eks. E nr. 994 vil have kedel nr. 994. Når kedlen senere blev ilagt anden maskine, fik kedelnummeret tilføjet et ”1” foran, f.eks. blev kedel nr. 994 til kedel nr. 1994.
Nye reservekedler fik et ”2” foran driftsnummeret til den maskine den skulle ilægges første gang.
I reparationsbøgerne ses også numre på kedler, der jf. driftsnummerfortegnelsen tilhører andre typer damplokomotiver, f.eks. litra R. Dette kan og må dog skyldes skrivefejl. Disse er så korrigeret ved hjælp af Kedelbogen.
Hvor reparationsbøgerne mangler er oplysningerne noteret fra kedelbøgerne hvis bevaret og tilgængelig.
Kedel nr. 1974 er oprindelig SJ reservekedel nr. 1380 bygget i 1917.
Skemaet med kedelombytninger må jf. ovenstående derfor tages med forbehold.
Ophugning af E-maskiner
DSB nr. | Sted og firma | År |
964 | Aldrig ophugget, 18-06-1963 til SJ ved SJ jernbanemuseum i Gävle | |
965 | Randers minus tender, Fa. Løgstrup | 29-04-1964 |
966 | Aldrig ophugget, ved SJ Jernbanemuseum i Gävle | |
967 | Vejle, H. I. Hansen | 20-04-1972 |
968 | Randers, Fa. Løgstrup | 26-05-1964 |
969 | Vejle, Petersen og Albeck | 24-05-1975 |
970 | Randers, Fa. Løgstrup | 01-05-1964 |
971 | Randers, Fa. Løgstrup | 19-05-1969 |
972 | Vejle, H. I. Hansen | 24-05-1975 |
973 | Århus, CvA, tender til Kh. | Se note 1) nedenfor |
974 | Horsens, H. I. Hansen | 15-08-1975 |
975 | Hedehusene, Nordisk jern og metal | 10-03-1970 |
976 | Hedehusene, Nordisk jern og metal | 11-09-1971 |
977 | Hedehusene, Nordisk Jern og metal | 14-01-1970 |
978 | Aldrig ophugget, opstillet som monument i Fredericia | |
979 | København, Petersen & Albeck | 24-05-1973 |
980 | Buddinge, J. Levin eller H. I. Hansen | 1976, 2) |
981 | København SV, Petersen & Albeck | 19-03-1976 |
982 | Hedehusene, Petersen og Albeck | 09-03-1971 |
983 | Hedehusene, Nordisk Jern og metal | 13-02-1970 |
984 | Odense, H. I. Hansen | 20-04-1972 |
985 | København SV, Petersen & Albeck | 24-05-1973 |
986 | København Sv, Petersen & Albeck | 15-05-1968 |
987 | Solgt til K. H. Glensgård, Silkeborg. Aldrig ophugget, står 2005 i Funder | |
988 | Hedehusene, Petersen & Albeck | 10-11-1970 |
989 | Hedehusene, Nordisk jern og metal | 28-04-1970 |
990 | CvK, sidespor, J. Levin | 26-06-1968 |
991 | Aldrig ophugget, driftsmaskine ved DSB museumstog | |
992 | Frederikshavn, Fa. Løgstrup | 09-05-1970 |
993 | Frederikshavn, Fa. Løgstrup | 09-05-1970 |
994 | Aldrig ophugget, udstillet på Danmarks jernbanemuseum, Odense | |
995 | Hedehusene, Nordisk jern og metal | 13-02-1970 |
996 | Solgt 28-10-1974 til KLK, videresolgt til Railway Museum, Peterborough i England | |
997 | Buddinge, H. I. Hansen | 20-11-1973 |
998 | Hedehusene, Nordisk jern og metal | 21-04-1970 |
999 | Århus, Henriksen | 1983 |
Ovenstående data kan være anderledes end tidligere angivne i andre udgivelser. Firma og dato er jf. salgsnota og Maskinafdelings maskinbog.
Maskinen kan være ophugget af andet firma end oprindelig købt ved internt videresalg eller på vegne af køber.
1) Skr. M 11568 af 06-11-1961: Herved meddeles, at loko E 973 betragtes som udrangeret og vil blive ophugget af centralværkstedet Århus, idet dog tenderen vil blive bibeholdt indtil videre som reserve, evt. stillet til rådighed for cvk. Kh.
Diverse udvundne dele skulle anvendes til brug for E nr. 982, der åbenbart var blevet beskadiget og stod på CvK. E nr. 973 kørte sin sidste tur med tog 2931 den 29-09-1956 og havde siden da været hensat i Århus og Skanderborg.
Ophugningen må være sket umiddelbart efter udrangeringsdato.
2) 01-02-1974 solgt til Københavns Pektinfabrik. 27-11-1975 rykker DSB firmaet for afhentning af maskinen, der står i Gedser.
E-maskine overførsel mellem 1. Dc og 2. Dc.
DSB nr. | 1. Dc. | 2. Dc. | 1. Dc. | 2. Dc. |
964** | 14-04-1944 | |||
965** | 02-04-1944 | |||
966** | 13-04-1944 | |||
967** | 12-08-1943 | 21-06-1963 | 20-02-1965 | |
968 | 28-04-1938 | |||
969 | 20-12-1938 | 24-06-1963 | 21-02-1965 | |
970 | 11-05-1938 | |||
971 | 26-02-1938 | |||
972*** | 26-03-1938 | 30-06-1960 | 25-02-1961 | |
973 | 01-03-1938 | |||
974 | 04-02-1937 | |||
975 | 24-01-1943 | |||
976 | 05-02-1943 | 15-12-1965 | ||
977 | 24-02-1943 | |||
978 | 18-03-1943 | 19-03-1970 | 31-08-1970 | |
979 | 22-02-1943 | 14-03-1967 | ||
980 | 12-08-1943 | 12-12-1965 | 07-12-1970 | |
981 | 28-03-1944 | |||
982 | 04-04-1944 | |||
983 | 13-04-1944 | |||
984 | 31-03-1944 | 14-03-1967 | ||
985 | 26-04-1944 | 12-12-1965 | ||
986 | 02-05-1944 | |||
987 | 15.04-1947 | 20-07-1969 | ||
988 | 26-04-1947 | |||
989 | 16-08-1947 | |||
990* | 16-05-1953 | |||
991* | 23-02-1961 | 03-03-1969 | ||
992* | 05-06-1959 | |||
993* | 20-05-1954 | |||
994 | 26-10-1950 | 03-03-1969 | 01-02-1971 | |
995 | 17-11-1950 | |||
996 | 03-11-1950 | 20-07-1969 | ||
997* | 29-05-1954 | 19-03-1970 | 07-12-1970 | |
998* | 25-05-1954 | |||
999* | 21-04-1954 | 19-03-1970 |
* Kørt i 2. Dc. fra ibrugtagning til overførsel til 1. Dc.
** Kørt i 1. Dc. fra ibrugtagning til overførsel til 2. Dc.
*** Været i drift ved 2. Dc. 25-07-37 til 09-09-1937 for indøvelse, således at personalet i Nyborg 2. tur, Fredericia 7. tur og Århus turene 30, 31 og 33 kunne prøve den nye maskine.
Næste artikel:
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856
Jernbanen.dk forum
Valby Gasværk
Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.
Læs mere