DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2024
DSB B 130
(Retur til oversigt)2 toiletter. 80 pladser før moderniseringen i 1974/75.
Bygget af Scandia 1968. Moderniseret før 1974. IC-renoveret 1985/86. Afsporet 25/4-88 i Sorø med ME 1535. Udrangeret 1994.
UICnr.
1968-74: 51 86 20-84 130-5
1974-79: 50 86 20-84 130-6
1979-94: 50 86 20-83 130-7
Længde:
24,5 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
37 tons
Bogietapafs.:
17,2 m.
Kupeer:
10
Pladser 2. kl.:
60
Antal:
229 stk.
Ingeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere