DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Bivogn til motorvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 12 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Brummerledning fra 1943. Bemærkning: "Skal i almindelige tog kobles bagerst i toget, da de ikke har gennemgående trækstang". Ændret 1947 til: "Efter disse vogne maa højest tilkobles vogne med en samlet vognvægt paa 35 tons, da de ikke har gennemgaaende trækstænger".

Bygget af Scandia 1927. Udrangeret 1956.

Oml. 1941 fra: DSB FD 12032.
Længde:
11,06 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
10,4 tons
Akselafstand:
6 m.
Kupeer:
1
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
11 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Billige jernbane T-shirts

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak