DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Togførervogn. Toilet. Kedelrum. 3-akslet. Akselafstand:4,7+4,7 m.

Bygget af Scandia 1916. Ombygget 1955 fra CUK 4206. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 27". Omdannet 1956 til CU 4272.

Længde:
15,13 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
28 tons
Akselafstand:
9,4 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
69 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak