DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. 4513-4515: Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. 4516-4517: Lavtryksvarmeapparater system Vapor

Bygget af Scandia 1913. Omlitreret 1941 fra CF 10196. Trykluftbremse fra 1942. Var teakbeklædt. Omlitreret 1946 til CXU 4586. Omlitreret 1953 tilbage til CX. Udrangeret 1956. Ombygget 1956 af Cvk Ar til Svejsevogn 13.

Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
15,6 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
66
Antal:
65 stk.
 
   
Beklædning:
Plade
Hastighed:
80 km/h
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak