DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater. Toilet. Kakkelovn. Brummerledning fra 1943.

Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1948 med togførerkupe. Fra 1956: "Togførervogn nr. 20". Udrangeret 1966.

Oml. 1941 fra: DSB CFM 10136.
Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
16 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
43
Antal:
29 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak