DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater. Toilet. Kakkelovn. Brummerledning fra 1943.

Bygget af Scandia 1923. Trykluftbremse fra 1941. Ombygget 1948 med togførerkupe. Fra 1955: "Togførervogn nr. 7". Udrangeret 2/7-68. Langå 1972. Solgt 1973 til DJK for 115,-kr. Lersøen 1978. Århus Ø 1981. Odense 1984. Brændt 1990. Undervogn i Hvalsø 1998. Ophugget 2001.

Oml. 1941 fra: DSB CFM 10117.
Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
16 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
43
Antal:
29 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak